Friday, April 14, 2017

Skoding Pelajar Wanita Di Kolej Seremban, Melalui Penyangkut Baju..

Jaga-Jaga! Dirakam Kamera 'Penyangkut Baju' Di Tandas

MELIHAT pada bentuknya, pasti ramai yang menyangka ianya hanyalah penyangkut baju biasa yang biasa dilihat khususnya di tandas-tandas awam.

Namun, jangan cepat ambil mudah kerana barangkali penyangkut baju tersebut tersembunyi di dalamnya kamera pengintip.

Demikian yang berlaku di sebuah kolej di Seremban, Negeri Sembilan, apabila seorang mahasiswa terkejut besar menjumpai penyangkut baju berkamera ketika menggunakan tandas perempuan, semalam.

Jaga-Jaga! Dirakam Kamera 'Penyangkut Baju' Di Tandas
Dalam kejadian 12 tengah hari itu, mahasiswa tersebut dikatakan mengesyaki penyangkut baju itu berbeza daripada biasa selepas mendapati terdapat memori kad di belakang objek tersebut.
Curiga dengan penemuan itu, dia kemudian memaklumkan kepada salah seorang staf kolej tersebut.
Jaga-Jaga! Dirakam Kamera 'Penyangkut Baju' Di Tandas
Menurut seorang sumber, hasil pemeriksaan memori kad kamera tersebut mendapati terdapat dua video bagaimanapun ianya bukan video yang tidak senonoh. Susulan itu, satu laporan polis dibuat berhubung insiden itu. 

Lapor MYNEWSHUB.CC

Larangan Skoding, Mengintai Atau Tajassus.  


larangan mengintai

Ulama juga menghuraikan dengan jelas maksud akan ayat ini. Antaranya Al-Imam Al-Tabari: 
  • “wala tajassasu bermaksud jangan kamu mencari keaiban satu sama lain, jangan kamu mencari rahsia-rahsianya dengan tujuan untuk mengetahui kecacatannya. Namun berpadalah dengan apa yang nyata dari dirinya. Nilailah dia atas asas tersebut sama ada baik atau buruk. Jangan kamu mencari kesalahannya. Kata Ibn ‘Abbas: ‘Allah melarang orang mukmin daripada mencari keburukan-keburukan mukmin yang lain.'” Tafsir Al-Tabari.

Bentuk larangan mengintai yang dijelaskan menurut dalil di atas juga jelas mengenai kesalahan-kesalahan bersifat peribadi, keaiban individu, atau rahsia peribadi individu yang tidak berkaitan dengan maslahat (kepentingan) awam. Ini bermakna, apa-apa yang bersifat peribadi individu kita dilarang untuk intai atau bicarakan seperti tubuh badan, kelakuan dalam rumah, dan sebagainya.
Ramai yang keliru, apabila Islam melarang tajassus, ada pula yang akan kata “kita jangan dedahkan kesalahan seseorang kepada khalayak umum”. Sekiranya ia dimaksudkan dengan aib peribadi, ya Islam melarang keras sebagaimana dalil di atas. 
Namun sekiranya ia dimaksudkan dengan kejahatan seseorang yang melibatkan kepentingan awam seperti penyelewengan, rasuah, membunuh, dan sebagainya maka itu satu kekeliruan. Dalil di atas hanya dimaksudkan kepada larangan mengintai hal peribadi. Namun tidak dimaksudkan dengan larangan mendedahkan kesalahan jenayah yang akan mengakibatkan kemusnahan kepentingan awam.
Oleh itu, tindakan menyerbu ke bilik-bilik hotel, rumah, atau penginapan dengan alasan mencegah maksiat tetapi bertindak seperti mana yang dilarang dalam ayat di atas, ia dikategorikan sebagai tajassus. Ini bukan sahaja kerana larangan yang diperintahkan dalam Al-Quran malah banyak implikasi lain atas tindakan tersebut. Antaranya, serbuan berlaku dalam keadaan pelaku terbuka aurat. Atau tersilap melakukan serbuan kepada pasangan suami isteri yang sah atau pasangan bukan Muslim.
Islam meletakkan disiplin menghukum pelaku hanya apabila kesalahan itu nyata dan bukanya dicari-cari seperti mana penjelasan di atas. Nabi juga ada memesan kepada para sahabat bahawa baginda hanya menghukum sekadar apa yang nyata. Sedangkan Nabi tidak mampu mengetahui isi hati dan fikiran manusia. Begitu jugalah Nabi tidak akan melakukan tajassus seperti mana yang dilarang.
Dalam hadis Muslim, seorang lelaki datang kepada Nabi saw dan berkata:
  • “Wahai Rasulullah, aku mengubati seorang wanita di hujung bandar. Aku telah melakukan kepadanya (seks), cuma aku tidak menyetubuhinya. Inilah aku, maka hukumlah aku apa yang engkau mahu.”
Lalu ‘Umar (Ibn Khattab) berkata kepadanya: 
  • “Allah telah tutupi keaibanmu jika engkau menutupi dirimu”.
Nabi saw tidak berkata apa-apa. Lalu lelaki itu bangun dan pergi. Nabi saw menyuruh seorang lelaki memanggilnya dan membaca kepadanya firman Allah (maksudnya)
  • “Dan dirikanlah sembahyang pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari malam. Sesungguhnya kebaikan itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat” (Surah Hud ayat 114).
Maka ada seorang bertanya:
  • “Wahai Nabi Allah, ini khas untuknya sahajakah?
Jawab Nabi saw:
  • “Bahkan untuk manusia keseluruhannya”.
Oleh itu, penguatkuasa hari ini perlu melakukan satu perubahan yang lebih menepati kehendak dalil di atas agar dapat memelihara imej agama yang bersifat rahmat dan pemaaf ini. Ia amat penting kerana dikhuatiri akan ditentang oleh masyarakat sivil. 

Info, Rakyat Indonesia Bisa Kerja Di Korea Selatan, Gaji Hampir 1 Juta Rp Sehari.

klik di sini....
Hasil carian imej untuk kerja di korea Selatan


INFO

Peluang Kerja Di Singapura.. Dikehendaki 12 Orang, Jawatan Cleaner Condo. Kira-kira RM2500 sebulan..

Peluang Kerja Di Singapura.. Dikehendaki 12 Orang, Jawatan Cleaner Condo. RM2500 sebulan..
Sila hubungi: 

Muaz Tel 0182018342 
Aziz   Tel 0172748255

1 comment:

Anonymous said...

Orang PAN mana skodeng sebab Mike Sabu tak main2 la skodeng. Dia pi Selfie Amoy langgat dada.Baru ada feeeeeeel

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails