Monday, February 13, 2017

RM200-RM300 Sehari. Peluang Kerja Korea Selatan. Hanya RM3,000 Tiket & Khidmat..



"ADA tak peluang kerja kilang di Korea Selatan aku nak pergi kerja di sana? Di Singapura ini sudah bukan tempat cari duit lagi." Seseorang menelefon saya dari Singapura.

Kebetulan, keluar berita semalam menyebutkan, bilangan pekerja yang ditamatkan perkhidmatan di Singapura mencapai angka tertinggi dalam tempoh tujuh tahun dalam 9 bulan pertama tahun ini.

Tertinggi sejak kegawatan ekonomi tahun 2009 lalu, menurut statistik yang dikeluarkan oleh Kementerian Buruh (MOM) pada Selasa.

Sejumlah 13,730 oramg pekerja telah diberhentikan kerja pada 9 bulan pertama 2016, berbanding 10,220 dalam tempoh masa yang sama tahun lalu.

Menurut laporan pasaran buruh kementerian tersebut, jumlah itu adalah yang tertinggi sejak tahun 2009 apabila 21,210 orang pekerja ditamatkan perkhidmatan.

Semasa suku ketiga 2016, 4,220 orang tenaga buruh telah dibuang kerja berbanding 4,800 pada suku kedua. Namun terdapat lebih tinggi daripada 3,460 yang diberhentikan pada suku yang sama tahun lalu.

Golongan profesional, pengurus, eksekutif dan juruteknik yang membentuk majoriti (73 peratus) jumlah pekerja di Singapura lebih berkemungkinan tinggi untuk diberhentikan kerja, menurut laporan MOM lagi.

Sementara itu, mereka yang mempunyai kelayakan pendidikan tertiari juga masih terkesan dengan fenomena ini. Penguncupan jumlah pekerjaan, tahap lebihan tenaga kerja tidak diperlukan yang meningkat.

Penurunan jumlah jawatan kosong kepada nisbah menganggur mencerminkan keadaan ekonomi global semasa yang lemah berserta penstrukturan semula ekonomi semasa. 

Badan triparti akan terus membantu pekerja-pekerja yang terlibat untuk mencari pekerjaan baru. Bila dikesani, rupanya ramai pekerja yang berkerja di Singapura mula mengalih tumpuan keluar berkerja dari Singapura ke negara-negara lain, Seperti Australia, New Zealand, Jepun dan terakhir di Korea Selatan.

Aku terus menjawab telefon itu,"Ya. Ada sikit-sikit maklumat. Sudah ramai pekerja-pekerja Malaysia dan Indonesia yang pergi kerja di sana."

"Berapa gajinya kerja kilang di sana?"

"Kira-kira RM6,000 hingga ke RM9,000 per bulan." Kataku.

Sekian, akan bersambung mengenai Korea Selatan.





Sila hubungi segera..

  
Ibnu Hasyim
Alamat: ibnuhasyim@gmail.com 
Tel 014 222 5865 (KL) 
Atau Muaz Jabal Wasap no 0182018342

Kemaskini: 10 Feb 2017

Lihat keseluruhan..
E-Buku IH-113: Islam & Peluang Kerja Di Korea Selatan.
E-Buku IH-113: Islam & Peluang Kerja Di Korea Selatan.

E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia &Islam.
E-Buku IH-106: Kerja Ladang, Australia & Islam.

15 comments:

Aminuddin said...

Tuan, saya nak kerja di Korea, kerana saya dilarang masuk ke Australia. Boleh tak? Baagaimana caranya? Ada kemudahan solat dll..

Ibnu Hasyim said...

Boleh, sila hubungi saya..

Anonymous said...

Kan dah cakap, sekarang bila untuk ke Ostolia pun dah sangkut, para penyeludup manusia kini melihat nak seludup orang ke negara lain pula. Kesian mereka yang masih tersangkut disana akibat bekerja secara HARAM. Mana agen2? Lepas tangan le tew. Tak guna punya manusia.

ramli ali. said...

Anon December 16, 2016 at 2:49 PM,

Fasal ape anon di atas tu busuk perut sangat? Tolong beri peluang kerja itu kerja mulia. Suka rakyat jadi penganggur, takdak duit?

Yang ternyata salah, itu kerja polis, polis boleh bereskan. Yang kamu tuduh orang secara borong tu apa hal. Buktikanlah, dan bantu polis untuk tangkap.

Busuk punya olang..

he he he.

Anonymous said...

Ir anonymous pelawak upahan rupanya... syeikh yusuf qardawi yang tak setuju hadi pergi Iran pun anon ni nak bela hadi juga

Myshah said...

Pemimpin Hamas, Turkey juga pergi Iran.. Dunia x bising pun..

Anonymous said...

Kenapa nak salahkan pihak lain? Itu dorang punya pasallah. Salahkan dulu Ayahtollah Hadi dan lebai2 penunnggang agama dlm Parti Ajaran Syiah. Walaun2 biol dah jd zombie.

mohd irfan said...

Tuan, betulkah hanya modal RN3,00 boleh pergi kerja di Korea.. tolong beri detil..

Anonymous said...

Tn hj. Takkan rm3,00 jer. Beli kondom pon tk lepas. Ke rm3,000. Huhu

Anonymous said...

Nice article.. thanks

Cara menghindari kerugian forex

ban khong said...

Hak berita macam ni aku suka.
Kita tulong permudahkan rezeki orang Inn Syaa Allah rezeki kita pon dipermudahkan.

"Kipidap" Tn. Haji

Mohd Ali Sarawak said...

Tuan Ibnu Hasyim,

Sekarang sudah 2 hari saya kerja di Korea. Tahniah tuan, semuanya beres. Al-hamdulillah.

An Anonymous said...

Apa yg salahnya pergi Iran? mat sabu pun pernah pergi Iran. sedih mat sabu kerna masih tidak dikaitkan dgn Syiah, asyik org lain aje. keh keh..

Anonymous said...

PAS..Parti Ajaran Syiah perosak Islam dan org Melayu.

Hasnatul Ain said...

Peluang keje utk prmpuan ada ke?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails