Monday, April 10, 2017

RUU 355: Nasihat Mufti Kepada Tun M..



KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad diingatkan agar tidak mengeluarkan kenyataan bersandarkan rasional akal semata-mata tanpa merujuk kepada al-Quran dan sunnah khususnya membabitkan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau RUU 355.


Mufti Pahang, Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman berkata, langkah UMNO memberi laluan kepada Pas untuk membentangkan RUU 355 di Dewan Rakyat merupakan lambang penyatuan umat Islam dan bukannya perpecahan seperti yang didakwa Dr. Mahathir.

Malah, beliau menjelaskan, kebanyakan ahli Parlimen beragama Islam juga dilihat bersetuju dengan pembentangan pindaan akta itu di Dewan Rakyat.
“Saya nampak sendiri penya­tuan UMNO dan Pas dalam isu ini. Dahulu mereka musuh tetapi kini bersatu dan ini bukan merupakan satu perkara yang pelik sebalik­nya baik kepada umat Islam.

“Justeru, saya rasa Dr. Mahathir tidak perlu lagi membuat kenyataan bersifat rasional akal sahaja kerana kita perlu merujuk kepada al-Quran dan sunnah dalam isu berkaitan Islam,” katanya ketika dihubungi Mingguan Malaysia di sini, hari ini.

Semalam, Dr. Mahathir mendakwa UMNO telah meme­cah-belah umat Islam di negara ini dengan membenarkan Pre­siden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membawa usul untuk meminda RUU 355 di Dewan Rakyat.

“Sebenarnya ini bukan ada kaitan dengan agama Islam. Agama Islam tidak meminta kita buat sesuatu untuk pecah-belah orang Islam,” kata bekas Perdana Menteri itu seperti dipetik dalam sebuah portal berita.

Mengulas lanjut, Ab­dul Rahman memberitahu, RUU 355 perlu disokong oleh semua orang Islam kerana ia akan mening­katkan martabat agama serta bidang kuasa mahkamah syariah.

“Malah, Dr. Mahathir sebagai seorang Islam sepatutnya menyokong usul tersebut kerana ia jelas merupakan satu usaha meningkatkan martabat agama Islam serta lambang pe­nyatuan umat Islam di negara ini,” ujarnya.

Sementara itu, Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Musa Awang turut memberikan pandangan sama apabila menegaskan yang pembentangan RUU 355 telah menyatukan umat Islam secara keseluruhan.

“Saya nampak RUU 355 ini le­bih menyatukan orang Islam dan pandangan bahawa pembenta­ngan Pas itu telah memecah-belah orang Islam adalah mereka yang tidak bersetuju dengan kerajaan,” jelasnya. (IH)

19 comments:

Anonymous said...

Salah seorang AgamaWang akhir zaman.

Anonymous said...

Semua mufti menyokong ruu355 kecuali seorang mufti wahabi perlis yg sangat memalukan kita sebagai org islam,,,ngo2 islam sokong bahkan pimpinan umno dan lain2 lagi menyokong. Bagaimana tun kata ruu355 boleh bawa kepada perpecahan? Jgn kata mufti,,pelajar sekolah agama pun kita lebih percaya drpd tun dalam isu agama. Jika pengalaman mentadbir negara,,ya, kita akui tun hebat walaupun ada perkara yg tak betul,,itu lumrah. Tapi dalam isu ugama,,tun tak boleh memandai2. Disiplin kita mesti kena ada...

Anonymous said...

Kafir bersatu tentang islam fitnah dijadikan amalan tanda2 akhir zaman jadi kalau kamu islam bertaubatlah beramallah kembali pada islam jangan ikut puak2 kafir sekiranya kamu bukan islam kembalilah pada islam. Moga kamu mendapat rahmat allah swt ameeeen

Anonymous said...

ruu355 akta sekular ciptaan manusia. Jgn ikut terpesong akidah mcm walaun2 Parti Ajaran Syaitan. Mohon mrk2 ni bertaubat dari terus permainkan Islam.

Anonymous said...

Kalau semua mufti dah sokong spt kata walaun termasuk agung dan raja2 melayu, buat apa ditangguh lg bertahun2 perlaksanaan akta sekular ruu355 ni. Ini baru betul2 bloodyfool powerful people yg diucap speaker dewan.

Akta gst yg zalim menindas rakyat cepat je dpt kelulusan parlimen. Tak perlu tangguh bertahun2. Jgn peralatkan Islam utk tagih undi pru.

Anonymous said...

Betul kata Mufti tu!...sebagai sorang islam sepatut menyokong RUU355 kerana tujuannya nak memperelokan dan menambak-baik bidangkuasa mahkamah syariah.Takkanlah kerana sakit hati dan perasan dendam sampai hukum-hakam nak jadi modal politik.

Anonymous said...

Pakatan Haprak gabungan Parti Angkut Najis + Parti Kaki Rodok + Parti Dapigs + Parti ciput cap bunga

Anonymous said...

Kerjasama antara parti MahaFir'aun, parti Kafir Harbi DA-Pig dan hamba-abdi ternakan DA-Pig seperti parti PANdir dan Parti-Kencing-Rakyat menentang ajaran Islam dan menafikan hak umat Islam jelas membuktikan bahawa mereka adalah musuh Islam yang menentang apa sahaja yang berlabel Islam.

Merekalah pengkhianat yang amat berbahaya kepada agama Islam dan umat Islam ! Pastikan mereka kalah dalam PRU14 supaya kita semua selamat dari kejahatan, kezaliman, keburukan dan kesesatan mereka !

Anonymous said...

Relax bro 9.35...speaker nak bagi ruang kpd pan pecacai dap cari fakta utk berbahas. Korang jugak yg melalak minta speaker beri laluan berbahas...tiba masa, berbahas,undi. Jika dapat majoriti mudah,,luluslah. Bukan boleh ikut kehendak kita,,ikut prosedur. Ha ha...

Anonymous said...

Pakatan Haprak yang dipimpin oleh Lm Gone Eng dan Lm Pig Siang telah berkelakuan seperti orang gila dirasuk syaitan dan iblis apabila mereka meroyan tahap gila babi mengganggu speaker parlimen dan TGHH yang sedang membentangkan pindaan RUU355.

Tanpa merqasa malu dan segan mereka menjerit-jerit seolah-olah mereka mengidap penyakit histeria ! Dan hujah-hujah mereka adalah bersifat emosional yang tidak rasional bukan berlandaskan alasan yang logik dan rasional.

Ini jelas menunjukkan pemimpin Pakatan Haprak terdiri dari pesakit mental yang menolak agama Islam dan menafikan hak umat Islam semata-mata kerana sikap perkauman, kebencian dan cauvinis Pakatan Haprak sendiri terhadap agama Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

Anak dajjal Parti Ajaran Syaitan spt anon 11:32 akan terus peralatkan agama, memutarbelit fakta, menghasut dan menyemai permusuhan dan kebencian sesama makhluk Allah. Parti yg permainkan hukum tuhan menipu Allah dan menyesatkan akidah org melayu.

Anonymous said...

Melayu rosak kerana UMNO.
Islam rosak kerana PAS.

Anonymous said...

Dajjal 2:09 PM dan 2:10 PM ternakan parti kafir harbi roket sentiasa mencipta pelbagai fitnah untuk memecah-belahkan perpaduan umat Islam. Jika umat Islam berpecah belah, yang paling gembira ialah kafir harbi, munafik, iblis, sayitan dan dajjal !

Semua dakwaan dalam komen yang ditulis oleh dajjal ternakn kafir harbi tidak disokong oleh sebarang bukti. Ini jelas membuktikan puak munafik, kafir harbi dan dajjal adalah pendusta tahap tangki najis awam !

Anonymous said...

Pembetulan:

Dajjal 2:09 PM dan 2:10 PM ternakan parti kafir harbi roket sentiasa mencipta pelbagai fitnah untuk memecah-belahkan perpaduan umat Islam. Jika umat Islam berpecah belah, yang paling gembira ialah kafir harbi, munafik, iblis, syaitan dan dajjal !

Anonymous said...

Puak kafir harbi dan munafik liberal tidak mahu mendengar fatwa mufti sebab puak kafir harbi dan munafik liberal adalah penyembah dajjal Zionis yang amat bencikan Islam dan umat Islam.

Anonymous said...

PAS..Parti Ajaran Syaitan berketuakan bapak dajjal peralatkan Islam.

Anonymous said...

Nak tanya walaun biol 11:27am

Antara akta GST dan ruu355 mana yg lebih utama patut parlimen luluskan dulu?

Anonymous said...

bagus saudara bila ada pihak nk letegahkan.mertabtkan undang2 islam kita tentang.ajaran sesat.mana ajaran yang betul.saudara mgkin tunggu ruu yg digubal oleh dap untk marbatkan islam msti saudara sokong bagai nak gila

Anonymous said...

soalan cuma blh dijawab oleh ahli parlimen bn.bukn salah pas.kita patut brsyukur skrung2 bila ada pihak yg msih nk tegakkn hukum islam wlaupun byk halangan.kau mst tunggu ruu dari dap.masatu kau mst kau tak biol

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails