Saturday, August 04, 2018

Kerajaan Atas Kerajaan, Di Kelantan. -Subki Latif


Hasil carian imej untuk subky latif
KERAJAAN BN/Umno sudah dibuang dan Kerajaan Pusat sudah tidak ada kerajaan atas kerajaan lagi di Kelantan. Sekalipun Umno tidak memerintah Kelantan, tetapi ia ada anggota parlimen dan Adun di Kelantan.

Maka dengan benih-benih Umno itulah BN membentuk Kerajaan Pusat atas Kerajaan Kelantan bagi mengurus urusan Kerajaan Pusat di Kelantan. Apa jua peruntukan dan jabatan persekutuan di Kelantan dikecualikan dari Kerajaan Kelantan sedang di negeri-negeri yang diperintah BN tidak semestinya ditangani secara menangani Kelantan.

Kuasa itu dikira sebagai wujudnya kerajaan atas kerajaan.

Sekarang kerajaan Harapan tidak ada apa-apa di Kelantan. Adun tak ada, MP pun tidak ada. Adakah Kelantan itu dibiarkan saja kepada kebijaksanaan Kerajaan Kelantan atau Kerajaan Pusat wujudkan pula adakan juga satu sistem menyambung sistem Umno dulu dengan menyerahkan bantuan dan peruntukan ke Kelantan kepada urusan parti Harapan Kelantan?

Antara yang Harapan Kelantan bernafsu besar moga-moga ia diperkenan PM Dr. Mahathir ialah pemberian 5 peratus royalti petrol/gas kepada negeri itu yang persetujuan pada dasarnya terkandung dalam manifesto Harapan.

Selamanya Umno dan Mahathir tiada sebarang takwil atas hak royalti kepada Terengganu dulu hinggalah Terengganu ditadbir PAS tahun 2000. Atas nafsu dan hasutan Umno Terengganu, Mahathir setuju merampasnya dari Kerajaan Terengganu.

Ada tanda-tanda Harapan Kelantan menghasut Perdana Menterinya, orang yang sama merampas royalti Terengganu itu dulu menyekat hak itu diserahkan kepada Kerajaan Kelantan. Jika Mahathir itu Mahathir dulu juga kalis reformasi dan kalis transformasi, maka sistem Umno yang sudah dibuang oleh rakyat itu akan diteruskan dan diserahkan kepada pemimpin Harapan Kelantan.

PAS menolak jemputan Mahathir untuk menumbang Najib pra PRU14 dulu, kerana PAS bukan sekadar untuk membuang orang tetapi membuang sistem. Orang dan parti yang beramal negatif itu sudah dibuang, sistemnya mahu diteruskan. 

Bagai yang dipercayai, yang bertukar orang dan parti, sistem pakai yang lama juga. Sistem itulah yang menjerumuskan kerajaan rasuah, kebocoran dan selewengan.

Jika urusan Kelantan diserahkan kepada Harapan, itulah kemahuan Mahathir supaya royalti 5 peratus yang war-warkan bukan atas pengeluaran tetapi atas keuntungan. Yang PAS, rakyat dan Kelantan mahu ialah atas pengeluaran.

Apakah hak yang Sabah, Sarawak dan Terengganu peroleh dulu atas pengeluaran atau atas keuntungan?

Jika sistem yang tidak bertunjang kepada hak dan keadilan itu dipakai lagi untuk Kelantan, maka Harapan bukan sekdar ditolak di Kelantan, bahkan ia ditolak di Terengganu, Pahang dan Perlis. Apakah Harapan Terengganu, Pahang dan Perlis akan diberi hak mentadbir mengendalikan urusan kerajaan federal di negeri-negeri itu?

Harapan tidak diberi mandat di Kelanan. Atas kapasiti apa mereka diberi hak? Tentunya ia atas jawatan politik. Kerajaan baru membuang berbelas ribu penjawat politik di Jabatan Pedana Menteri, maka sekarang mahu memberi jawatan politik pula kepada orang Harapan?

Jika Mahathir setuju, mungkin faktor usia dia tidak seimbang dalam semua perkara. Dan jika Harapan Kelantan pula setuju, itu nama tidak pemalu.

Demi memastikan kerajaan baru berada dalam sistem yang betul, Mahathir melantik beberapa orang penasihat diketuai oleh Tun Daim Zainuddin bagi menyediakan urusan pokok, maka Tun Daim wajar beri nasihat yang tepat kepada rakan sepanjang hidupnya itu.

Biar Harapan Kelantan belajar pahit maung perjuangan dulu supaya belajar payahnya perjuangan. – HARAKAHDAILY 4/8/2018

52 comments:

Anonymous said...

Tak usah berangan nak royalti laa...akta petroleum sudah jelas telaga minyak dan gas diluar 3 batu nsutika tiada royalti...kerajaan BN terengganu hanye di beri wang ihsan..

Dengan hutang menimbun gaji menteri dan exco PH telsh dipotong Pas masih harap royalti?...
Bodooh pas..

Kenaoe Pas tak potong gaji exco untuk keoerkuan rakyat kelantan dan terengganu?...

Kalo pas tak reti uruskan ekonomi serahkan kerajaan kelantan dan terengganu kpd PH..

Anonymous said...

PAS tidak mahu bersama Harapan kerana ada DAP dan pada waktu yang sama Hadi Awang mahu Najib terus jadi perdana Menteri. Itulah sebab yang sebenarnya dan bukan seperti yang diceritakan oleh Subky Latif.

Anonymous said...

Peruntukan kerajaan persekutun melslui kementerian2 persekutuan disalurkan kpd negeri2 melalui pegawai pembangunan negeri dan pusat pembayaran ialah akauntan negara...peruntukan persekutuan tidak diberikan kpd kerajaan negeri...

Dulu tahun 2000 ditubuhkan JPP bagi menguruskan wang ihsan persekutuan kpd rakyat terengganu...wang ihsan adalah ganti royalti kerana kerajaan terengganu tidak layak dapat royalti sebagaimana akta petroleum..

Anonymous said...

Kau pandai sangat ke,cakap mcm org bodoh senang,kita tgk dulu ekonomi mlysia akan dtg dibawah ph untuk 3 tahun akan datang,samaada bagus ke tak,kalau yg kaya tetap kroni suku sakat baik tak payah serah pd ph.

Anonymous said...

'PAS ambil alih lepas HARAPAN bayar hutang negara'
28 Mei 2018, 1:46 tengahari (Dikemaskini 28 Mei 2018, 1:50 tengahari)

A A
Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah melihat ada hikmah tersendiri - termasuk buat parti itu - apabila Pakatan Harapan (HARAPAN) menang pada PRU ke-14 dan membentuk kerajaan pusat.

Secara berseloroh, Mohd Amar berkata HARAPAN mewarisi hutang negara yang besar dan beliau ingin melihat kerajaan baru menyelesaikan masalah itu terlebih dahulu sebelum digantikan PAS.

"Tak boleh memerintah Malaysia (pada masa ini) sebab hutang banyak. Ambillah dulu, lima tahun lagi (pada PRU akan datang) kita ambil Malaysia," katanya menerusi video berdurasi kira-kira sepuluh minit yang dimuat naik di Youtube.

Timbalan Menteri Besar Kelantan itu menyamakan keadaan sekarang ketika Umno merampas negeri itu pada 1978, hanya untuk sekali lagi tewas pada 1990.

"Kita kalah pada 1978, memang kita sedih...tetapi kita biarkan orang lain perintah 12 tahun, dia buat pembangunan, bina pejabat.

"Apabila semua siap, kita ambil balik," katanya lagi

Anonymous said...

PAS lebih rela menjilat bontot Najib dan Rosmah dan pada masa yang sama terus menyokong lanun merompak dan mencuri duit rakyat.

Anonymous said...

Lobai Pas paling dungu berangan nak tawan putrahaya....

Pas perlu sedar pas boleh rampas terengganu bukan kerana orang terengganu suka sangat Pas...orang terengganu hanye marah umno yg merompak...umno masih ada 10 kerusi....bila pemimpin umno ditendang orang umno akan terajang pas kerana orang terengganu tahu Pas tidak mampu perintah dan majukan terengganu....sedarlah diri lobai pas...

Anonymous said...

Lobai hadi telah buat kenyataan sedia jilat DAP semula...cai bodoo kata Dap anti islam tapi lobai hadi kata tidak..

Anonymous said...

Baguslah,ph sgt bijak urus ekonomi,mlaysia skrg dh menjadi negara maju setaraf jepun sejak ph jd krjaaan.bukan setakat trggnu dan kelantan shja ptut serah pd ph,malah mana2 negara yg mundur patut serah pada ph,tak sampai 3 bulan mlysia dh jd negara maju

Anonymous said...

Lobai hadi rela ketua prompak terus memimpin kerana umno dan najib hulur wang kpd pas dan lobai pas...

Anonymous said...

Ko yg cedik pegi tolong kerajaan pas uruskan ekonomi...gaji pegawai mintak dgn persekutuan..cess bodoos..

Anonymous said...

Suka pas nk buat apapun,yang kau sakit hati sgt knp,mnusia bahlol mcmni,dah tak suka pas tak payah nk ambil peduli,sbnrnya mnusia keji mcm kau takut kalau pas ada sokongan.mnusia yg penuh dgn sifat iri hati dan busuk

Anonymous said...

Hadi puji DAP, sedia kerjasama jika ditawar

POLITIK
Hadi puji DAP, sedia kerjasama jika ditawar
By Muhamad Izwan Mohd Zubit - 28 Mei 2018 29299 8

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Abdul Hadi Awang memuji tindakan parti DAP yang matang apabila tidak lagi mengeluarkan kenyataan yang berisiko menjejaskan keharmonian umat Islam selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) baru-baru ini.

Presiden Pas itu berkata ia suatu perkembangan yang positif apabila parti komponen Pakatan Harapan itu tidak lagi mengeluarkan kenyataan-kenyataan menyentuh berhubung hak masyarakat Islam walhal mengetahui mereka tidak berhak untuk bercakap mengenainya.

“Saya harap ini diteruskan. Hak orang Islam, biar orang Islam yang bercakap. Mereka boleh bela hak bagi kaum mereka sendiri dan Islam tak ganggu hak mereka,” kata beliau semasa wawancara dalam Astro Awani hari ini.

Beliau juga menyatakan tidak bermasalah untuk Pas bekerjasama sekiranya veteran DAP, Lim Kit Siang dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menghulurkan tangan kepadanya.

“Ya, kita terima semua. sebab itu saya memperkenalkan konsep taawun, kerjasama ke arah yang baik, tidak bekerjasama bagi perkara yang tidak baik,” katanya.

Anonymous said...

Kau bahlol,tu mmg peruntukan wajib,kalau mcmtu semua cukai negeri tersebut jgn krjaan persekutuan ambil.

Mohammad Azren said...

PAS kalau pasal PITIH. iblis pun dia buat kawan. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

klu najib pun tempelak kwn pas melutut minta tolong pusat bayar gaji.. ph klu boleh nk lempang terus depa tu

Anonymous said...

Lobai nak jilat DAP...lobai hadi nak bodek menteri kewangan kerana pas perlukan bajet dari MoF untuk bayar gaji kakitangan kelantan dan terengganum....

Lobai ni dah mereng...masa najib berkuasa DAP anti islam...najib tewas lobai u turn nak jilat DAP walo pun kafir harbi anti islam..

Cai bodos di perbodohkan oleh lobai Pas..

Anonymous said...

5.47.. ckp sini tkguna...pi semak perjanjian.. haram walaun tk pernah tgk pun. aku bg sepurnama dr sekarang sila tunjuk perjanjian

Anonymous said...

Lobai PITIS..penyokong pas kena tipu dgn lobai bersorban..

Anonymous said...

Ambil duit Umno: Mahfuz cabar Pas Terengganu segera kemukakan saman terhadapnya

BY MALAYSIADATELINE
APRIL 16, 2018
Datuk Mahfuz Omar mencabar Timbalan Pesuruhjaya Pas Terengganu Satiful Bahri Mamat segera mengambil tindakan undang-undang terhadapnya tanpa perlu menunggu selepas pilihan raya umum atas dakwaan Pas Terengganu menerima sejumlah wang dari Umno.
Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata,adalah pelik dan kelakar jikaa Pas mahu tunggu selepas PRU14 untuk menyamannya.
“Ustaz Satiful sewajarnya mengambil tindakan segera kerana selagi tiada sebarang tindakan undang undang diambil, isu tersebut akan menjadi bahan perbualan masyarakat khususnya pengundi pengundi Pas dan ianya akan memberikan kesan buruk kepada Ustaz Satiful dan dua lagi rakan khususnya dan Pas amnya.
“Adakah Ustaz Satiful sanggup membiarkan imej partinya dilihat buruk dengan menerima dana dari Umno? Adakah Satiful sanggup Pas tewas dalam PRU14 nanti dek kerana isu penerimaan dana dari Umno ini? Adakah Ustaz Satiful sanggup membiarkan Umno tersenyum gembira apabila Pas kalah dalam PRU14 nanti?,”soal Mahfuz dalam kenyataan hari ini.
Beliau menjawab balas kenyataan Satiful hari ini, dalam sidang akhbarnya semalam, seperti dipetik, mendakwa Mahfuz telah membuat tuduhan bahawa Pas Terengganu menerima wang Umno sebanyak RM1 juta yang dimasukkan ke akaun khas dinamakan Akaun Amanah pada 21 Mac lalu dan RM1.5 juta lagi didepositkan ke akaun Jabatan Pembangunan Pas (JPP) atau Jabatan Pilihan Raya Pas Pusat.
Satiful Bahri antara tiga nama pemimpin Pas Terengganu termasuk Bendahari Pas Terengganu, M.Syukrimun Shamsudin dan Setiausaha Pas Terengganu, Muhyidin Abdul Rashid dilaporkan menerima wang daripada Umno.
Sehubungan itu jelasnya, Pas Terengganu menyerahkan tindakan susulan itu kepada peguam yang juga Ketua Lajnah Guaman dan Hak Asasi Manusia Negeri Terengganu, Mohd Zabidi Yusof.
Menurut Mahfuz lagi, Satiful dan dua rakannya atau Pas sewajarnya mengambil tindakan undang-undang seberapa segera yang boleh jika mahu imej Pas dilihat bersih di kalangan pengundi dan ahli Pas sendiri.

Anonymous said...

Mana samanye?...dah lebih 2 bulan pru skesai...

Lobai kerana wang sanggup menipu...mcm ni ker orang yg jaga islam?...inikah orang yg beriman?...

Anonymous said...

hahaha biar betul hj... takut nnti hj jd munafik nnti walaun belasah hj tk tahan. kami ph anggap walaun ni pelawak je.

tp kami respeklah semngat yg hj tanam kt walaun dlm bidang penternakan khinzir. depa sgt berminat.

Anonymous said...

lps najib jatuh haram lobai nk ziarah lps meratah dedak.. ni kawan ke musibatul.

jauhi walaun utk kebaikan dunia akhirat. very oportunis. ngaku2 pejuang islam lg

Anonymous said...

apa... pas nk royalti? ckp kuat sikit blh tak.. tk dengar la. dgr mcm nk roti je.

Anonymous said...

apa subki latif merapu tu. berbelit2 ckp jela.. minta nyawa.. minta nyawa

Anonymous said...

PAS parti Penipu Agama Se malsysia..

Anonymous said...

dedak dn sex...terlungkuplah serban lobai. lagi satu bidang ternakan babi..cukup mereka minat.

Anonymous said...

5.44.. kami sgt sukakn pas

pas memberi kami hiburan.

pernah tgk three's stooges tak... gitula kelakarnya walaun.

tnpa walaun hidup kami sunyi sepi tk ceria.

ewaah ibnu senyum je..alaa manisnya.

Anonymous said...

bontot najib tk seberapa..bontot kak ros tu.. beratur walaun ambik nombor.. tontowi depan sekali.

Anonymous said...

5.39... susah sikit msia nk maju mcm jepun.. dgrnya kota bharu bandar kotor. jepun bersih.

jepun maju sebb rakyatnya tkpernah kafirkn munafikkn jepun lain.

hanya 1 perkara yg walaun blh maju mcm jepun..bab penternakan babi. sebb minat walaun yg mendalam.

Anonymous said...

kereta walaun mewah tk mcm kereta menteri2 ph.. lg nk menagih royalti.

helo klu nk tidor tu basuh muka duli boleh tak. tklah huduh sgt

Anonymous said...

Lobai2 Pas sedang gelisah untuk cari sumber kewangan tadbir negeri...nak urus ekonomi tak tak reti tapi nak bertanding jugak pru....harapkan hasil balak yg terhad dan cukai tanah dari orang miskin...

Anonymous said...

subki meracau sebb caya dakyah lobai.. tolak pas jd kapir. walaun pun tk minat bc tulisan subki dh. dulu tulisan dia penarik org beli harakah. tk lama dia join ibnu la tulis cita sex dlm politik

Anonymous said...

PAS juga mungkin tak bertanding PRK Balakong
N Faizal Ghazali
22 Jul 2018, 4:17 petang (Dikemaskini 22 Jul 2018, 4:23 petang)

A A
Sama seperti di DUN Sungai Kandis, PAS juga mungkin tidak akan bertanding di PRK Balakong yang bakal diadakan.

Naib presidennya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, belum ada keputusan rasmi berhubung perkata itu tetapi sebahagian besar pandangan dalam PAS merasakan parti itu tidak perlu meletakkan calon.

"Sebagaimana kita ambil keputusan tidak sertai PRK Sungai Kandis, situasi sama juga di DUN Balakong.

"Tambahan pula majoriti pengundi Melayu di Balakong lebih rendah berbanding Sungai Kandis. Ini menguatkan lagi pendirian kita untuk tidak menyertainya," katanya ketika ditemui di Kota Bharu, hari ini.

Anonymous said...

Kompem Pas parti king maker Penakut sekarang sejak najib tewas...

Prk sri setia pon pas blm tahu bertanding walo umno dah kompem bagi kpd Pas..

Anonymous said...

Yang kau sibuk pas apahal, sakit hati sgt ke, mnusia yg busuk hati mcmni, biasanya org yg iri hati dan takut yg berpelakuan mcmni, tak suka tp hr2 duk cerita pasal pas, ke kau bimbng dan takut dgn sgt dgn pas, sbbtu hr2 kau duk burukkan pas

Anonymous said...

King maker, king taik, yg kau sibuk knp,pas nak bubar nak masuk longkang ke takde kene mengene dgn kau, sejak lahir kau duk sokong dap, baik kau jaga parti kesayangan kau. Pas bukan kuat pun, habis tu kau nk semua parti bubar tinggal dap aja yg kau anggap bagus.lebih baik kau tak payah jd mnusia

Anonymous said...

IBNU HASYIM adalah nama samaran bagi Hj Mohd Hashim. Pernah menulis dibeberapa akhbar tempatan. Mantan Pengarang Majalah Al-Ummah dan pernah menghasilkan beberapa buah buku politik, sejarah dan agama. Menjadi ahli bisnes separuh jalan..

Anonymous said...

Ye betul semua org dah tahu, org bodoh mcm kau tak tahu apa2,org lain semua dh tahu, tu lah bodoh sgt smua mnusia dh tahu,kau pergi bgtahu monyet yg bodoh mcm kau

Anonymous said...

Kiki, yg susah hati knp, takde duit ke, pokai ke, kau pulak yg susah hati,otak takde ke

Anonymous said...

Mahfuz yg dia buat, takde kdengaran amanah nk laksanakan dasar islam progresif,terbukti inilah org mmpergunakan agama untuk jawatan semata2

Anonymous said...

Tak paham ape yg ko cakap...mahfuz tak tipu orang pon...ape yg dikatakan dasar islam progressif?...

Anonymous said...

Sape cakap tak tipu,Mahfuz,mat sabu, khalid ini org2 penunggang agama untk jawatan semata2,semua org tertunggu islam progresif yg mcmna mat sabu nak bawa, atau slogan semata2

Anonymous said...

Parti 'tunggang' agama, kaum tak relevan lagi, kata Mujahid

Zulaikha Zulkifli
7 Jul 2018, 9:00 pagi (Dikemaskini 7 Jul 2018, 9:45 pagi)

A A
WAWANCARA | Menteri (Agama) di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof Rawa berkata parti politik yang mengeksploitasi agama atau kaum dilihat sudah tidak relevan lagi pada masa kini.

Menjelaskan lagi kenyataannya itu, Mujahid berkata beliau tidak menolak Islam sebaliknya berpendapat agama itu luas dan tidak hanya terhad kepada kepartian semata-mata.

"Parti politik yang menggunakan agama atau kaum sudah tidak relevan lagi. Saya nak tegaskan, 'yang menggunakan'.

"Bukan saya tolak Islam. Islam itu besar, bukan sekadar guna dalam parti atau tidak," jelas Mujahid dalam wawancara dengan Malaysiakini ketika menjawab soalan mengenai sesetengah pihak - termasuk parti lamanya PAS - yang dilihat ekstrim dalam menjatuhkan hukum terhadap seseorang.

Islam lebih sekadar politik

Anggota parlimen Parit Buntar itu juga berkata berlaku salah pengertian jika Islam hanya diletakkan untuk kepentingan parti politik.

"Islam itu adalah satu cara hidup. Islam itu ialah al-din (agama). Kalau letak Islam hanya kepentingan parti, guna ayat al-Quran untuk mengukuhkan bahawa dia mewakili Islam, itu misrepresentation.

"Kita perlu menjadikan Islam itu menjangkau lebih sekadar politik. Islam bukan hanya kepartian tetapi Islam ada satu prinsip besar yang memandu sebagai satu panduan kehidupan yang mencakupi ibadah, muamalat, kenegaraaan, undang-undang," jelas anak kepada bekas mursyidul am PAS yang pertama itu lagi.

Mengulas lanjut mengenai ekstremisme agama di negara ini, beliau berkata mahu melahirkan lebih pendakwah yang memahami Islam sebagai suatu agama yang membawa rahmat untuk sekalian alam.

Ramah tamah, bukan marah-marah

Malah, beliau juga bercadang untuk mewujudkan panduan bagi para pendakwah yang ingin berceramah di masjid atau di tempat-tempat terbuka agar tidak menyebarkan kebencian dalam penyampaian mereka.

"Bagi saya ini cabaran yang terpaksa saya hadapi.

Anonymous said...

Ape bikti sokong Dap?...pas tipu rakyat...lobai nak jilat semula Dap laknatullah...ape hal ni bodooos?..

Anonymous said...

Hahahaha...cai dah naik angin..tak boleh berhujjah lagi akibat ditipu oleh lobai Pas...hihiji..

Anonymous said...

Ape bukti pemimpin amanah tonggang agama mcm lobai Pas?..
Mujahid selesaikan krisis ramasamy dan dr MAZA dgn matang...

Anonymous said...

Orang dah lama tahu, politik adalah sebahagian darinIslam. Dan politik yg diredhai ialah politik Islam dengan pengamalnya ada ilmu Islam. Dr Mujahid lulusan penang free school, sekolah mubaligh kristian dan ijazahnya bahasa arab. Memang hebat presentation dari sudut bahasa, tp dari sudut ilmu Islam bukanlah setanding dengan ust dan ulamak yang secara langsung mendapat didikan Islam.
Liberal adalah sesuai dengan dr mujahid. Tidak membaiki Islam, tapi dia adalah musuh dalaman yang merosakkan Islam.

Anonymous said...

Yg kau susah hati sgt knp, nak jilat ke nak kulum ke, tkde kene mngene dgn org bodoh mcm kau

Anonymous said...

Anon 5.24 pm ni ingat rakyat kelantan bodoh sepertinya...?
Klu org kelantan bodoh dan bangang macam anon ni sudah tentulah mereka dah undi Ph. Tapi mereka berpandangan jauh merentasi masa dan tanggapan pemikiran penyokong Ph. Mereka sangat faham tentang sepak terajang politik ph terutama Dap laknatullah. Sehebat tun m pun terpaksa tunduk dgn kehendak mereka inikan pula macam anon 5.24. Akal pendek tak cerdik. Buta mata hati.Sebab tu dap desak lantik thomas yg bukan islam dan tidak tahu berbahasa melayu jadi AG pun macai2 ni sokong. Bodoh nak fikir pun tak tahu ke apa keburukannya dgn perlantikan tersebut. Janji tak ditepati. Orang dlm kes rasuah pun dilantik menjadi menteri jaga wang negara... lingkup habis jahanam sistem perundangan. Lihatlah betapa lemahnya pemikiran penyokong Ph..... itu pun ada hati nak tunjuk lagak. Ph menang pun bukan atas sokongan majoriti rakyat malaysia.tak sampai lima puluh peratus. Yang paling mengecewakan ialah org melayu telah jadi alat skrew org melayu sendiri. Ini pembelot kpd org melayu sendiri. Macam duri dlm daging. Dan bagai api dlm sekam yg membakar org melayu sendiri. Org melayu seperti ini di manakah tempat yg sesuai untuk mereka hidup...?

Anonymous said...

Lebih baik najib dari yg ada sekarang. Najib ada juga membantu dan membela rakyat. Najib banyak mengambil berat terhadap rakyat. Klu ada tuduhan najib menyalahgunakan wang, pemimpin sekarang semasa dulu jadi pm pun banyak billion juga wang negara hilang kerana kroni dan sebagainya. Anak2 semuanya kayaraya sampai tak mampu nak bilang duit yang berlonggok2.
Tapi klu dilihat peranan membantu rakyat tak boleh lawan najib.najib lebih baik dlm hal ini. najib berjanji untuk mempertingkatkan kehidupan rakyat. gst tak byk hanya 6% sahaja dan terlalu rendah jika dibandingkan dgn UK dan negara2 lain.dan perolehan gst itu ditaburkan kpd rakyat semula. Sekarang kerajaan baru janji nak hapus gst rakyat bertepuk tangan seronok terus undi ph tiba2 rakyat kena tipu kerana janji penghapusan gst tidak berlaku bahkan akan dibebankan pula dgn kutipan cukai sst sebanyak 10% lagi. Selepas ini semua harga barangan akan melambung naik melebihi dari zaman najib.. apa ini. .? Kata nak selamatkan rakyat dan negara...? Mana dia...? Cakap tak serupa bikin..pembohong alaf baru..!!! Sekarang siapa akan susah...? Sudah tentulah rakyat yang beriya2 menaruh seribu harapan pd kerajaan baru utk membela mereka yg menjadi mangsa permainan politik kotor Ph ini.
Jadi kita harap kerajaan yg ada harus membetulkan semula bereng mereka membawa rakyat belayar dlm negata ini. Janji mesti ditunaikan. Jgn banyak menyalahkan pihak lain klu tak mampu melaksakannya bukan masalah kewangan negara sangat tetapi lebih kpd kekurangan idea dan inisiatif serta tiada daya kreati untuk menunaikan janji dan membangunkan negara. Apa yg kita nampak mereka hanya merancang untuk menambah hutang negara dgn projek2 mega yg baru yg belum tentu boleh menguntungkan rakyat dan negara.projek kerajaan lama nak dibatalkan walaupun memberi kebaikan kpd pebangunan rakyat dan negara spt projek hsr. Kerajaan baru sekarang banyak ditampilkan menteri2 baru yg tiada pengalaman yg kebanyakannya dulu kaki bangkang saja ttpi tiada idea yg menjurus ke arah pembangunan negara. Bila jadi menteri mereka jadi bler tak tahubnk buat apa...!. Inilah nasib buruk rakyat kerana mengundi berdasarkan persepsi yg sipi dari kebenaran...

Anonymous said...

Check balik perjanjian asal. Jangan langgar perjanjuan....?
Klu janji manifesto dimungkiri maka janganlah pula nak rosakkan iso2 perjanjian lain yg telah sedia ada...!!!
Jadilah kerajaan yg beritegriti dan bertanggungjawa ok..!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails