Thursday, August 02, 2018

Paramugari Jolok Mata, Jangan Pandang Kata Menteri PH, Tiada Perancangan.




KUALA LUMPUR: Seorang Ahli Parlimen PAS diberitahu untuk tidak memandang pramugari sekiranya pakaian mereka dianggap terlalu mendedahkan dan menjolok mata.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke berkata, setakat ini kerajaan tidak mempunyai rancangan untuk meminda dasar berkaitan dengan pakaian seragam pramugari.
Ahli Parlimen PAS-Tumpat, Datuk Che Abdullah Mat Nawi meminta Loke mengulas sekiranya menteri itu merasakan pakaian seragam syarikat penerbangan Malaysia terlalu mendedahkan, berbanding pramugari dari syarikat penerbangan antarabangsa.
“Adakah anda mendapati mereka terlalu menjolok mata berbanding dengan syarikat penerbangan antarabangsa seperti di AS dan tempat lain di mana mereka memakai seluar sebagai pakaian seragam,” kata Che Abdullah.
Berhubung perkara itu, Loke hanya mengatakan bahawa beliau tidak mempunyai sebarang komen mengenainya.
“Ini subjektif, jika anda fikir ia mendedahkan, maka jangan pandang pramugari,” kata Loke dalam ucapan penggulungan kementeriannya pada Rabu.
 Anthony Loke
Terdahulu, Loke berkata, syarikat penerbangan perlu mematuhi piawaian keselamatan termasuk pemindahan kecemasan dalam tempoh yang ditetapkan seperti yang ditetapkan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM).
Beliau berkata, untuk menerima sijil keselamatan, syarikat penerbangan perlu memastikan pakaian seragam yang dipakai oleh kru penerbangan akan membolehkan mereka menjalankan prosedur keselamatan dalam tempoh yang ditetapkan.
“Oleh itu, syarikat penerbangan bebas memilih pakaian kru mereka, selagi ia memenuhi kriteria yang ditetapkan,” katanya.
Antara kriteria termasuk seragam yang membolehkan anak kapal melakukan pemindahan kecemasan dan keputusan komersial syarikat penerbangan berdasarkan imej korporat mereka.
Sejajar dengan tema “Hospitaliti Malaysia” yang diamalkan oleh Malaysia Airlines Berhad (MAB), pakaian seragam kebaya yang dipakai oleh pramugari mereka mencerminkan budaya tempatan.
“Kementerian tidak mempunyai sekatan sekiranya pramugari penerbangan beragama Islam mahu memakai pakaian yang mematuhi syariah selagi ia memenuhi kriteria yang ditetapkan oleh CAAM,” katanya. (http://wowberita.org)

42 comments:

Anonymous said...

Ada syarikat penerbangan yang dimiliki oleh kerajaan (aka: rakyat). Syarikat sebegini haruslah mendengar pandangan pemilik saham iaitu rakyat. Era yang mana kerajaan semuanya betul sudah berlalu. Sekarang ialah era rakyat semua benar dan betul. Makanya Pak Mentari yang menjaga syarikat penerbangan milik rakyat seharusnya mempertimbangkan pandangan rakyat dengan akal yang bernas dan bukan menerusi akal yang sinikal.

Kejora Bapuk Bodo said...

Mohamad Hassan ucap terima kasih pada PAS
2 Ogs 2018, 10:10 pagi (Dikemaskini 2 Ogs 2018, 10:14 pagi)

A A
PRK SG KANDIS | Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hassan menzahirkan ucapan terima kasih kepada PAS atas persefahaman, khususnya apabila parti itu tidak meletakkan calon dalam persaingan BN menghadapi Pakatan Harapan (HARAPAN) pada pilihan raya kecil kali ini, lapor media tempatan.

"Saya selaku timbalan presiden Umno dan pengarah jentera PRK BN di Sungai Kandis secara peribadi mengucapkan terima kasih kepada PAS kerana telah memberikan suatu persefahaman dengan tidak meletakkan calon parti itu di Sungai Kandis.

"Bukan setakat tidak meletakkan calon, para pemimpin PAS sudah turun padang dan berkempen kepada pengikut-pengikut parti itu supaya tidak menyokong HARAPAN dalam PRK ini," kata Mohamad Hassan dipetik wawancara Utusan Malaysia hari ini.

Beliau juga berharap titik persamaan dua parti itu dalam PRK Sungai Kandis akan dapat disambung untuk menjalin kerjasama.

Kejora Bapuk Bodo said...

'Ada MP lebih aktif dan segar bahas isu aurat dari isu rasuah'

2 Ogs 2018, 10:16 pagi (Dikemaskini 2 Ogs 2018, 10:31 pagi)

A A
Anggota Parlimen Sepang Hanipa Maidin hari ini berkongsi pemerhatiannya menghadiri persidangan parlimen selama menjadi wakil rakyat.

Melalui kenyataan di Facebook, Hanipa berkata sesetengah anggota parlimen dilihat lebih "aktif dan segar" apabila berbahas isu aurat berbanding isu rasuah dan salah guna kuasa.

"Semalam di parlimen, ada beberapa anggota parlimen membangkitkan isu penutupan aurat ketika Menteri Pengangkutan dan Menteri Sumber Manusia (Anthony Loke) sedang menggulung. Saya ada di dewan masa itu.

"Pengalaman saya di dalam dewan dan melihat setengah anggota parlimen (beragama) Islam berbahas, saya lihat bila isu seperti itu timbul, relatifnya para wakil rakyat parti itu agak aktif dan segar untuk berbahas dibandingkan isu-isu lain seperti isu rasuah, isu salah guna kuasa, isu pembaziran dan isu-isu lain yang jejaskan kehidupan rakyat," katanya tanpa menyebut parti yang dimaksudkan.

Pada sesi penggulungan titah diraja di Dewan Rakyat semalam, Loke mengulas isu seragam pramugari yang disifatkan tidak menepati kehendak syariah.

Isu berkenaan dibangkitkan Anggota Parlimen PAS Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusoff ketika perbahasan diraja 25 Julai lalu.

Ketika itu, Siti Zailah antara lain berkata ada wanita beragama Islam yang bekerja sebagai pramugari terpaksa membuka tudung demi mencari rezeki.

Susulan itu, Loke sebagai menteri pengangkutan semalam menjelaskan bahawa kerajaan tiada masalah jika pramugari beragama Islam memilih pakaian yang menepati kehendak syariah, selagi ia mematuhi kriteria yang ditetapkan Lembaga Penerbangan Awam Malaysia (CAAM) serta syarikat penerbangan.

Loke bagaimanapun berkata kerajaan ketika ini tiada perancangan untuk mengubah dasar sedia ada.

Mengulas kenyataan itu, Siti Zailah berkata beliau sudah mendengar jawapan sama berbelas tahun namun tiada perubahan baru berhubung perkara itu.

Perbahasan itu kemudian disertai Anggota Parlimen PAS Kuala Nerus Datuk Khairuddin Aman Razali yang bertanya sama ada kerajaan akan menggesa Malaysia Airlines Berhad (MAB) untuk membenarkan pramugari beragama Islam untuk memakai tudung ketika bertugas.

Menjawab soalan itu, Loke berkata beliau akan berbincang dengan pengurusan MAB tetapi menjelaskan setakat ini belum ada apa-apa perubahan daripada peraturan sedia ada.

Anggota Parlimen PAS Tumpat Datuk Che Abdullah Mat Nawi pula mempersoalkan seragam pramugari syarikat penerbangan negara ini yang menurutnya lebih mencolok mata berbanding syarikat penerbangan luar negara.

Mengulas perkara itu, Loke meminta pihak yang merasakan seragam pramugari terlalu mencolok mata untuk 'mengalihkan pandangan' mereka.

Sementara itu, dalam kenyataan sama, Hanipa berkata, walaupun perbahasan seumpamanya tidak salah namun ia akan menimbulkan persepsi bahawa wakil rakyat mengamalkan politik "reductionist".

"Jujurnya, akan wujudnya satu ironi. Kita seolah-olah cuba lantang membela Islam, tapi dalam masa yang sama Islam pula akan dilihat lekeh oleh setengah pihak. Kerana apa? Kerana kita akan dilihat cuba reduce Islam to (mengurangkan nilai Islam kepada) hukum semata-mata.

"Pendapat sayalah. Tak ada masalah nak marah (kalau tak setuju), Saya mungkin salah," katanya.



Anonymous said...

Lobai Pas mana yg tak suka tengok body perempuan?..

Anonymous said...

Isu rompakan 1 mdb lobai pas semua menikus...terlopong...

Anonymous said...

Ada yang berasakan yang ia telah terhutang body pada 95% kuasa bukan Melayu. Walhal kuasa 95% pengundi bukan Melayu ini bukanlah besar mana pun. Ia langsung tidak mampu menggoyangkan batang tubuh BN.

Berbeza dengan kuasa buku5 Melayu, hanya kekuatan 25% sudah cukup untuk merebahkan sesiapa yang dikehendaki. Kalau dulu, kuasa buku5 inilah yang membuatkan PM-iv melepaskan tongkat sakti dan kini ia membuatkan PM-vi makan hati.

Ini menandakan kuasa sakti 25% Melayu adalah lebih signifikan berbanding kuasa kekuda 95% bukan Melayu. Ini harus jangan di sembunyikan dan dinafikan kalau pemertintah sedia ada mahu terus panjang umor.

Anonymous said...

Soalan ahli parlimen Tumpat pun soalan entah apa-apa..

Salah satu sebab pramugari tak pakai seluar ialah kaki wanita Malaysia banyak yang pendek-pendek. Kalau pakai Seluar lagi nampak pendek.

Yang kaki panjang kurang kalau ada maka pulak jadi problem..

Anonymous said...

Antara yg berserban dengan tidak berserban yg berserban lah paling kuat nafsu....menipu pon pandai mcm sijahil tukil...

Lobai pon tengok vedeo porno..

Anonymous said...

Paduan 2 kuasa yg padu tumbangkan umno dan pas...umno dan pas sangka wang yg lebih padu kuasa...pas bodooh..

Anonymous said...

Sekongkol kafir dosa, fikir2kan lah.

Anonymous said...

Bukan lobai lagi kuat lucah. Pakaian macam tu kesukaan puak sekongkol kafir. Lepeh tu pura2 berlagak alim. Ilmu pun cuput, Pakat dengan kafir runtuhkan Islam. Dah tu buat muka inosent. Sangat jahat. Tiada Islamik etik.

Anonymous said...

Umno bodahkan melayu dengan perjuangan untuk bangsa melayu...Pas bodohkan orang islam dgn perjuangan islam ala pas..

Anonymous said...

Umno sekongkol dgn mca.dan kristen borneo .pas sekongkol dengan umno...pas sekongkol pertahankan ketua jemaah prompak...dapat pahala besar..

Anonymous said...

Ko dah jadi kapir ker kerana islam dah runtuh?...masjid tak runtuh pon...penipu..kaki temberang..

Kejora Bapuk Bodo said...

Lim Guan Eng MoF perli melayu pembangkang yg bangang dlm patlimen ...Tahu ke tak?....pertanyaan kpd melayu2 bodoooh oleh LGE....terlopong melayu bodoh yg dah ditipu oleh ketua jemaah prompak.

Anonymous said...

Dan MahaChai bodohkan diri sendiri apabila terus menyokong bulat2 apa yang Mas buat meskipun Mas terus merobek poket mereka.

Kejora Bapuk Bodo said...

Bersepah melayu yg pakai ketat nampak bentuk bontot walo kepala bertudung...lobai diam aje..

Anonymous said...

Di terengganu lobai pas izinkan mek salleh berbikini....tak de pon lobai bangang yg bangkang...

Anonymous said...

Rakyat yg mn?yg majoriti ke minoriti?..klu minoriti,simpan je dlm jubo ibnu hasyim

Anonymous said...

Aku syorkan Pas kelantan ato terengganu tubuhkan syarikat penerbangan dan buat cara islam seoerti yg pas war warkan..ini boleh jadi contoh dan cabaran kpd sysrikat penerbangan lain patuh syariah....

Anonymous said...

Lobai dalam pan ialah lobai 3rd klas. Sbb tu banyak ikut telunjuk dap. Pakar dlm bahasa logik, tapi kayu dlm bidang agama. Agama ambik dari ust google. Menteri agama pun lulusan bahasa arab, bukan pakar agama. Ramai kafir yg pandai bahasa arab.

Apa keputusan dap, itulah keputusan lobai pan.

Anonymous said...

Lim guan eng telah menunjukkan contoh menentang amalan mungkar yg dilarang oleh islam.lim marah rompakan 1 mdb hingga rakyat malaysia kena tanggong hutang 1 mdb 38 billion...pas bila lagi?..

Anonymous said...

Sekongkol pas..masuk neraka haha..bodoh mcm tongkol..suoh g sekolah,gi togak akohol,lagak macam org tolol,sudahnya bodoh berbakol2

Anonymous said...

Kena kayu le dengan lim. Pandai lim ambik hati org pan. Tapi pan ok je bab duit, bab agama boleh tolak ansur dengan dap. Janji ada masyuuuuk ringgit. Mata duitan, bukan iman org pan.

Anonymous said...

Bila pandangan rakyat diremehkan oleh pemerintah bersifat otokrasi macam2 kepincangan dan kemerosotan berlaku: BNM merosot, GLC pincang dan DEB tersasar. Supaya pisang tidak berbuah 2x, pendekatan lama perlu ditinggalkan sebaliknya pendekatan lebih cakna dan terbuka pada kritikan perlu diberikan laluan.

bunbinban said...

Ni mesti x dengar sampai habis jawapan si antony loke tu. Pergi dengar sampai habis dan hadam.

Anonymous said...

Tahniah pak Asim. Kamu berjaya memeroyan puak barua PH aliran kiri. Sudah meracau tak tentu arah. Tak ada hujah, tiada bukti, sarat fitnah.. tambah meracau tambah jelas kebodohan..
ha ha ha

Anonymous said...

lobai tk sentuh pakaian jolok mata ditempat awam hnya pramugari.. sbb lobai terangsang tgk yg cantik.

yg lobai xterangsang its ok jolok mata pun.

dlm flight lobai bukan nk berzikir...dok skodeng pramugari.

Anonymous said...

kosong

Anonymous said...

zaman najib lobai tk trangsang tgk pramugari.. zaman ph tiba2 btg lobai keras tgk pramugari.. zat vitamin dedak dh sampai ke bawah pusat.

lobai sgt bahaya

Anonymous said...

antony ckp tu betul ikut sunnah.

lelaki mesti tundukkn pandangan dr perempuan. mkna jg tgk la. klu tgk sekejap tkkn terangsang. lobai tgk sambil tgn dlm jubah tu yg terangsang

Anonymous said...

Isu 1mdb dah kena dakwa tapi kenapa dilambatkan. Yg dah kena dakwa itu kira tunggu bicaralah. Tahukah kamu kenapa 1mdb dilewatkan bicara. Kerana boleh guna isu 1mdb untuk mengelak dari tunai janji. Ph dan bn tiada beza cuma nama aja lain.

Anonymous said...

Puak ph ni sebenarnya cukup benci anti dan takut pada pas tu yg hari setiap saat memburukkan pas sebab pas hanya takut pada allah pas istikomah perjuangkan islam.

Anonymous said...

Tak habis menipu puak ph ni hari2 benda sama aja. Dah takda apa nak hujah. Bila tanya bukti buat cerita lain. Dari pm menteri sampailah ke macai otak cuma ada lucah aja.

Anonymous said...

Fitnah pas pertahankan jemaah perompak tapi ph bukan sekongkol dengan puak2 perompak. Pas tidak pernah bersekongkol dengan umno tapi ph memg bersekongkol dengan umno dari tertubuh ph hingga dah jadi kerajaan.

Anonymous said...

Kejora kuat betul anti perjuang islam banyak dapat dedak.

Anonymous said...

Pas tak bodohkan org islam tapi puak ph takut pada pas sebab pas membawa perjuangan islam sebenar.

Anonymous said...

Ketua jemaah perompak sedang rancak merancang nak merompak lagi dngan geng baru.

Anonymous said...

Pas menentang semua rompakan dari dulu dan yg terkini. Yg dulu pun pas ulang menentang minta dibuat siasatan semula yg terkini dan didakwa tunggu bicara tapi dilambat2kan pulak. Mintak2 kerajaan kini jangan teruskan rompakan pulak sebab rakyat tahu sapa yg pernah merompak.

Anonymous said...

Dah berulang2 dengar. Ph dan bn berubah tiada cuma nama aja baru.

Anonymous said...

Seronok puak ph buat fitnah sebab mereka dapat pertolongan untuk mereka fitnah dari iblis.

Anonymous said...

Anon 11.23am ni jenis lembam.
Ada hati nk bela menteri... apalah punya bodoh dedak ph ni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails