Sunday, July 29, 2018

SST langkah ke belakang, penuh kelemahan -Awang Hasyim, PAS Pendang.



KL: Keputusan kerajaan melaksanakan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang penuh dengan kelemahan dan kekurangan disifatkan sebagai langkah ke belakang, demikian bidas Awang Hashim (PAS – Pendang).
 
Malah tempelaknya, tindakan itu juga tergesa-gesa dan tanpa mengadakan langkah penerangan atau konsultasi sebagaimana dibuat pihak Kastam DiRaja Malaysia sebelum melaksana Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dahulu.
 
Menurutnya, SST terdedah kepada manipulasi harga, selain peniaga tidak mengisytihar jumlah pendapatan sebenar dan kelemahan seperti penentuan harga pindahan, ‘ekonomi hitam’ dan percukaian berganda.
 
“Mengapa kerajaan masih mahu bergantung kepada cukai kepenggunaan sedangkan lebih banyak ruang dan peluang dalam masa menerokai cukai selainnya? Di dalam Dokumen Hijau PAS, Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) yang kita sudah pelan membuat, merancang sehingga tahun 2051.
 
“PAS telah mencadangkan supaya dilaksanakan Cukai Simpanan Korporat dan Cukai Pegangan Saham. Yang mana kita dapati ‘rolling transaction’ yang berlaku dalam pasaran saham ‘monthly and annually’ RM1.5 sehingga RM1.8 trillion. 
 
“Jadi kalau kami cukai (daripada jumlah tersebut) mengikut kaedah Islam 2.5 peratus, kita akan mendapat lebih kurang RM50 billion setahun. Ini pusingan yang dimain oleh orang-orang kaya. Inilah yang kita cadangkan iaitu Cukai Korporat dan juga cukai di pasaran saham,” utara beliau. - HARAKAHDAILY 28/7/2018

29 comments:

ted manoff said...

Nii lawak antarabenua..pas ckp soal ekonomi..kikiki..ingatkn duduk dlm gua sambil naikk unta..kikiki..

Anonymous said...

Perhimpunan Umat Islam Menentang Kezaliman dan Penindasan KERAjaan Pakatan Ke Atas Islam dan UMAT Islam

Kehadiran ramai umat Islam dalam Himpunan Kebangkitan Ummah yang bertemakan “Malaysia Baru Pasca PRU14: Islam Melayu Terancam” yang dianjurkan oleh Gabungan Pembela Ummah yang dianggotai 300 NGO Islam dengan sokongan PAS dan UMNO adalah petanda yang baik menunjukkan lebih ramai umat Islam akan menghadiri siri Himpunan Kebangkitan Ummah jika pemimpin NGO Islam, PAS dan UMNO berjaya membuka minda umat Islam untuk menyokong perjuangan Islam menentang kezaliman dan penindasan pemimpin-pemimpin munafik liberal dan kafir harbi ke atas Islam dan umat Islam.

Kita percaya bilangan perserta Himpunan Kebangkitan Ummah akan bertambah ramai dalam siri-siri Himpunan Kebangkitan Ummah yang seterusnya apabila semakin umat Islam mula menyedari mereka telah ditipu, di'kencing' dan ditindas oleh KERAjaan pakatan yang sedang menindas Islam dan umat Islam.

Siri-siri Himpunan Kebangkitan Ummah akan menjadi Tsunami Umat Islam yang boleh menggulingkan KERAjaan pakatan dalam PRU 15 atau lebih awal lagi.

Kita ucapkan syabas dan tahniah kepada semua pemimpin NGO Islam, pemimpin-pemimpin parti Islam PAS dan pemimpin-pemimpin UMNO dan umat Islam yang telah menjayakan Himpunan Kebangkitan Ummah.

Walaubagaimanapun, kita semua umat Islam perlu berhati-hati kerana musuh-musuh Islam akan merancang beberapa strategi kotor termasuk fitnah untuk menghapuskan Himpunan Kebangkitan Ummah dan menghasut umat Islam membenci perjuangan Islam dan parti Islam PAS dll.

Langkah pertama musuh Islam untuk melemahkan semangat umat Islam ialah menggunakan kaedah psikologi dengan melaporkan konon 2000 orang sahaja menghadiri Himpunan Kebangkitan Ummah .

Alhamdulillah, ismaweb.net dan Utusan Malaysia dll telah melaporkan lebih 10,000 hadir Himpunan Kebangkitan Ummah !

Anonymous said...

PAS semua tahu. Tapi tak mampu memajukan Kelantan dan Terengganu. Tak mampu bawa pelabur. Tak mampu sediakan ratusan ribu peluang pekerjaan. Last-last, bawa Tin Milo minta sedekah dari rakyat atas nama "DERMA" hi hi hi

ted manoff said...

10ribu celah mana…xtah nk temberanglah tuan ibnu..SEDAP jerr tuan ibnu membaruakan org yg xsebulu dgn pas..insaflah wahaii tuan ibnu..

Anonymous said...

Jika kita membaca pelbagai komen karut marut yang berunsur fitnah yang ditulis oleh barua-barua ternakan pakatan liberal-kafir harbi seperti bapuk bodoh dan tard manoffik dll, kita akan terkejut besar sebab babi pun boleh terbang mengikut dakwaan barua-barua bahlol tersebut.

Anonymous said...

Sebenarnya barua pakatan 4:27 PM cuba menyembunyikan tindakan KERAjaan mengedarkan pelbagai jenis tin untuk meminta sedekah dari rakyat walaupun kita semua mengetahui wang rezab yang ditinggalkan oleh kerajaan Najib masih banyak. Inilah akibatnya apabila musang berbulu ayam dilantik memerintah negara. Sebenarnya ini semua adalah wayang opera KERAjaan pakatan.

Anonymous said...

Seekor barua ternakan pakatan yang bernama tard manoffik berpura-pura marah kerana dia dilabelkan barua sedangkan mencipta dan menyebarkan fitnah adalah pekerjaannya. tard manoffik ini samalah dengan puak penyamun yang kononnya marah kerana digelarkan penyamun.

ted manoff said...

Bukti mana..sila buktikan kalau fitna..tuan ibnu jadi anon membaruakan org boleh plk..

Anonymous said...

Usah khuatir. Tak boleh pusing, Yen ada. Tak cukup juga, not bersimbolkan pokok pisang masih boleh dicetak. No hal, bro.

Anonymous said...

Memang jelas tard manoffik ternakan pakatan adalah kepala bapak munafik @ hipokrit kerana dia berpura-pura bertanya tentang bukti sedangkan selama ini tard manoffik inilah yang telah menulis pelbagai dakwaan karut marut tanpa sebarang bukti untuk menfitnah dan memburuk-burukkan PAS.

Anonymous said...

Tahniah PAS kerana menyokong secara rasmi calon BN Sg Kandis.

"Dah lama dah..."


Tak lama lagi PAS akan menyokong cantuman penubuhan PASU (Pas + Umno).

Zali Mohd said...

Ibnu hashim kaki fitnah dulu kini dan salamanya bersama party hidup dlm angan2 .

Anonymous said...

10000 tompok2 rumput di padang kelab...lum campur tompok rumput p.merbok

kau kawan pas ni puas main kt padang jela.

Zali Mohd said...

Patut le pas sokong najib rupanya rezab kerajaan banyak lagi dah pula tu kebas 90 juta mkn duit haram bawa beribadat cantik puak2 sesat ni.

Anonymous said...

khawarij barua cia

Anonymous said...

barua najib klu byk lg rezab mari kita joli sampai kosong...baru wajib tn milo

Anonymous said...

en barua cia... tk fhm apa cita tu... mabuk dedak ke

Anonymous said...

barua cia memang patut dikutuk sebb mnghina islam suka pakai kupiah

Anonymous said...

tepuk tgn semua...

tertubuh parti baru..

logo bg aku cipta aku dh ada idea.. plss aku blh cipta plss

sudah lama pas umno berlgbt..baru sekarang nk umum.

Anonymous said...

hadi nk ckp ekonomi? hahaha

klu ckp pasal ekornajib sesuai lah.

hik hik

Anonymous said...

aduuh islam terancam.. tiba2 ph menang rasa tk islam dh...aduuh napa eek?

ni kena minta tolong cia ni.

tolong cia tolong.

Anonymous said...

kami diajar oleh ulamak kami ada babi d bukit.. apa masalah babi terbang.

semua babi yg diimpot adalah babi terbang.

apa bodoh sgt agen cia ni. hahaha

Anonymous said...

Lim guan eng telah akui gst lebih telus. Tp tak nak akui pulak drpd sudut bebanan kpd rakyat, sst lebih terbeban. Tak nak akui jugak bhw penurunan hasil kutipan cukai melalui sst adalah disebabkan pengelakkan/penipuan cukai yg besar oleh peniaga. Harga barang tidak turun, tapi kutipan cukai menurun. Maka kapitalis lah yg mendapat laba. Bebanan rakyat masih sama. Ahmad mazlan di parlimen tak pandai tanya persoalan sebab berkemungkinan dia sendiri pun masih tak faham2 teknikal gst.

Wjud 2 persoalan iaitu samada
1. Guan eng bodoh sangat hingga masih tak faham2 sistem gst/sst

atau

2. Guan eng tahu dan faham tapi nak sembunyikan kebenaran sebab menjaga kepentingan kapitalis

Anonymous said...

Focus on the topic pls

Anonymous said...

Zali alang2 nak tuduh biaq grand sikit 500 juta ke. Sedap sikit baca. Unless klu 90 juta dah ada bukti itemize detail tu lain la ceritanya...setakat ni lepas akaun umno dan najib dibongkau masih tak jumpa2 lagi even for one transac. Ini disebut dalam parlimen bila tony pua tak boleh jawab dan terus menyerahkan kpd lge untuk menjawab.

Anonymous said...

Setakat harini yg cuba dibuktikan ialah rakaman suara nik abduh. Kalau aku jadi tukang create rakaman suara tu, aku akan sebut detail sekali jumlah duit yg diambik. Sbb kalau masuk mahkamah dan katakanlah suara tu memang suara nik abduh, mcm mana nak sabit sabit 90 juta? Tak ada bukti tu memang satu hal la kan. Tp klu nik abduh cakap duit yg diterima tu ialah duit kerajaan pusat kpd kerajaan negeri pun dah cukup utk menggagalkan kes.

Itupun kalau benar2 mahkamah percaya tu suara nik abduh la kan. Klu nak ikut sama suara, suara mat sabu selingkuh bini orang pun sama. Suara anwar scandal bini orang pun sama. Rakaman video anwar dgn pelacur dan rakaman aksi gay tu pun sama.

Anonymous said...

Mahathir doktor cakap pasal ekonomi. Padanlah lingkup. Rasuah sana sini.

Tentera siber pun sapu duit haram, cakap pasal ekonomi. Sara anak bini duit haram, cakap pasai ekonomi. Padanlah tulisan merapu.

Anonymous said...

Dap sapu duit yahudi nak labun pasai ekonomi. Takda akai puak ph. Cina dap nak urus ekonomi Islam, mesti sewel melayu ph.

Lebai urus ekonomi mesti dapat elak riba, rasuah,tp bagi yg tidak ada ilmu Islam, setakat borak boleh lah. Tambah pulak kafir macam lim guan eng, lagi hancur ekonomi Islam.

Tapi ted tetap jilat bontot lim guan eng dan ngutuk2 para lebai yg hebat2 ilmunya.

Anonymous said...

Ph nk bicara pasal ekonomi? Gst pun masih tak faham2. Buat malu je sebab pas yg diclaim sbg lebai tu pun faham

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails