Saturday, August 04, 2018

Tun M 'Selamatkan M'sia?' Jadi Bos Khazanah Ada Aset RM157 Bilion, Bukan Rugi RM80 Juta..


SEJAK Pakatan Harapan (PH) menang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu, Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terbukti berjaya ‘Selamatkan Malaysia’ dalam masa kurang 100 hari.

Khazanah Nasional Berhad umpamanya, ditinggalkan untuk diwarisi era pemerintahan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak  dengan nilai aset melebihi daripada kerugian dicatatkan.

Ironi, kerana mahu rakyat benci Barisan Nasional (BN) dan khususnya Najib, Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Azmin Ali semalam cuba perbesar angka rugi bisnes coli dan seluar dalam wanita sebanyak RM80 juta.

Justeru, ia mewajarkan pimpinan atasan Khazanah yang tiada tali persaudaraan dengan Najib tiba-tiba diarahkan untuk lepas jawatan masing-masing pada minggu lalu. Ada yang lihat ia sebagai usaha terancang cukup sistematik.

Ada pihak ugut mereka supaya kosongkan jawatan. Kebenaran kisah ini tidak dapat dipastikan. Sekadar berlegar di sembang warung politik sahaja. Lucunya Mahathir boleh pula lantik dirinya sendiri untuk jadi Pengerusi Khazanah!

Hakikatnya komuniti bisnes seluruh dunia terkejut besar dengar berita pengunduran serentak ramai bos Khazanah termasuk Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar sendiri yang sepatutnya berakhir kontrak sekitar Mei 2019!

Apa yang pasti, sayap pelaburan strategik kerajaan Malaysia itu pada hari ini sebenarnya memiliki aset mewah kira-kira RM157 bilion, sejak Azman mengambil alih Khazanah daripada hanya RM65 bilion pada 2004 lalu! Banyak tu!

Najib ada bertanya di dalam Dewan Rakyat mengenai isu pengunduran ramai peneraju Khazanah, Azmin cuma jawab konon ia rugi RM80 juta bagi pelaburan pakaian dalam. Kata orang, dalam berniaga tentu ada untung rugi.

Andai kata angka RM80 juta itu mahu dibandingkan dengan RM150 bilion, apakah kerajaan PH telah secara tidak langsung mengatakan Khazanah telah pun mengalami kerugian secara keseluruhannya berbanding aset dimilikinya?

Bertambah pelik, Mahathir selamba umum melantik diri sendiri sebagai Pengerusi Khazanah manakala Azmin pula sebagai orang nombor dua walhal ia jelas bertentangan dengan janji manifesto PH sendiri untuk kempen PRU lepas.

Apabila netizen mula persoal tentang manifesto blok parti itu untuk bebas GLC daripada pengaruh orang politik, pemimpin PH dengan tanpa rasa bersalah buat-buat tidak tahu bahkan menghalalkan apa yang haram sebelumnya.

Ibarat kata, dulu babi haram dimakan. Tapi jika babi ada depan mata, selamba ratah. Hakikatnya Khazanah selama ini tidak pernah menerima suntikan modal tetap daripada pihak kerajaan BN sejak diwujudkan puluhan tahun lalu.

Kisah kejayaan Azman sebenarnya sudah bermula lama beberapa tahun sebelum ini. Memang ada suara yang mahukan ‘kerusi’ beliau. Iyalah, aset sah ada beratus-ratus bilion ringgit yang dikumpul.

Ini membuatkan ramai kelabu mata seperti harimau renung daging. Kecemerlangan Khazanah jauh berbeza dengan Temasek Holdings, sayap pelaburan kerajaan Singapura yang rugi besar akibat campur tangan politik keterlaluan.

Tidak seperti entiti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Tabung Haji, Khazanah tidak menerima suntikan modal tetap, selain ia laksana pelaburan pemangkin di dalam dan luar negara – serta inisiatif pembangunan untuk negara.

Ia menjayakan modal insan melalui Yayasan Hasanah ditubuh pada 2015 dengan RM3 bilion dicagar sebagai biaya bagi pacu agenda pembangunan bangsa memajukan Malaysia menjadi negara berdaya saing di peringkat global.

Modal ini dilindungi dan hanya faedah digunakan untuk memastikan kemapanannya. Tahun lalu sahaja, yayasan tersebut hanya membelanjakan kira-kira RM125 juta, dengan sebahagian besarnya untuk fokus bidang pendidikan.

Dan, ia akan terus melaksanakannya selain pujian wajar diberikan kepada Najib dan Ahli Lembaga Khazanah atas kebijaksanaan dalam melaksanakan inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) yang tiada dibuat di negara lain.

“Pelaburan ini mungkin berupa wang yang boleh diisytiharkan sebagai dividen. Justeru, pengkritik perlu membuat analisis yang tepat sebelum membuat anggapan dan kesimpulan sempit,” kata sumber rapat dengan Khazanah.

Satu daya usaha CSR yang boleh dibanggakan pihak Khazanah ialah menerusi Skim Latihan 1Malaysia, dengan menyediakan latihan kemahiran kepada siswazah menganggur untuk meningkatkan tahap kebolehpasaran mereka.

Setakat ini, ia sudah melatih kira-kira 4,200 graduan dengan kos RM20,000 seorang, bahkan ada khabar gembira apabila lebih daripada 80 peratus siswazah menganggur ini sudah berjaya mendapat pekerjaan yang bersesuaian.

Melihat kepada situasi ini, apa yang hendak diselamatkan? Atau Mahathir sebenarnya mahu menyelamatkan harta negara bukan untuk rakyat sebaliknya untuk diri sendiri, anak beranak dan kroni-kroni? – Agensi/Mynewshub.TV


MR : Perebutan kuasa antara BN, Bersatu, PKR adalah perbalahan anak beranak berebut kuasa dan kekayaan. DAP dan AMANAH tumpang sekaki cari manafaat DAP dapat habuan AMANAH yang sekadar balaci DAP dapat sedikit habuan.... 

MINDARAKYAT

9 comments:

Anonymous said...

Mahathir sesuai dengan nama maha, memang kaki kaut reta negara. Antara pm yg kaya raya. Tapi pintar sembunyi rakus. Politik duit dulu, dialah pelopor. Merogol undang2 dan perjanjian, mamak nilah ketua ejen. Ada agenda yang lalu, yg hendak dibereskan dalam dua tahun, atau mungkin lebih, selagi harta negara belum rompak habis. Mamak ni pun bukan boleh percaya sangat tambah dah tua, kuku dan taring pun dah tumpul, nilah masa dap guna peluang yg terdedah. Umpan dengan duit,tunduk akurlah mamak ni. Macai pun tompang sekaki.

Bila jadi khadam pada kulup tak sunat, habis maruah melayu dirogol.

ted manoff said...

Pergi mamposlah..janji ph dh mng pru..janji tetap ditunaiikan..

Anonymous said...

admin / nony 9:47, ko kena rogol dgn si kulup mcm kat bawah ni ke?.........

“Harumlah burit u ,” tiba-tiba budak yang berada dicelah kangkangku bersuara.

Bila kubuka mataku aku melihat remaja yang tadinya hanya memerhatiku telah bertelanjang bulat. Batang zakarnya yang berwarna coklat kehitaman itu terpacak di pangkal paha. Aku lihat senjatanya keras terpacak dan cairan jernih keluar di hujung kepalanya yang membengkak tapi masih dibungkus kulit kulup. Baru aku sedar yang budak2 ini tidak besunat.

Puas menjilat dan meneguk cairan hangat yang banyak keluar dari lorong nikmat kepunyaanku, pemuda yang berjongkok di hadapanku berdiri tegak. Baju dan seluar yang dipakainya ditanggalkan. Agaknya budak2 ni tak biasa memakai seluar dalam. kedua remaja itu berdiri telanjang di hadapanku.

Aku diarah untuk melutut. Kedua mereka menghampiriku dan menghalakan kedua zakar mereka ke mukaku. Zakar kulup itu taklah besar. Lebih kecil sikit berbanding kepunyaan suamiku.

Selepas beberapa minit menghidu bergilir-gilir, mereka mengarahku supaya menjilat kepala separuh terdedah itu dan kemudiannya seluruh batang mereka aku kulum dan kemut. Agaknya kurang nikmat akhirnya kedua mereka menarik kulit kulup ke pangkal hingga kepala licin warna hitam terloceh. Kepala yang terloceh itu dimasukkan semula ke dalam mulutku yang hangat. Aku sedut dan hisap bergilir-gilir. Aku lihat badan kedua remaja tersebut bergetar dan keduanya meringis kesedapan.

Walaupun terpaksa, nafsuku memuncak juga. Cairan panas makin banyak membasahi bibir buritku. Bila nafsuku makin naik, makin kuat dan rancak aku kulum dan sedut kedua batang remaja tersebut.

Aku diarahkan merangkak di atas permaidani ruang tamu.

Salah seorang dari mereka bergerak ke belakangku. Batang pelirnya yang mula keras semula diarahkan ke rekahan kemaluanku yang sememangnya telah basah.

Kepala hitamnya diarah ke lubang buritku. Sekarang baru kuperasan yang kepala pelir remaja ini lebih besar daripada batangnya bila kulupnya terbuka. Kepala licin mula mengacah-acah muara kemaluanku. Remaja2 itu memain-mainkan kepala pelirnya di ujung kelentitku. Aku geli. Aku sedap. Aku nikmat.

Remaja yang satu lagi berdiri di hadapanku. Kulupnya yang separuh terbuka itu dihalakan ke mulutku. Aku mengulum dan mengisap secara terpaksa. Sekarang kedua mulutku atas dan bawah disumbat dengan batang butuh remaja2 ini.

“Masukkan, aku tak tahan lagi,” tanpa sedar aku bersuara kerana remaja di belakangku hanya bermain-main saja di bahagian luar buritku dan menikam-nikam kepala singanya ke kelentitku.

Perlahan lahan kuterasa kepala singa membelah bibir kemaluanku dan dah bersarang di muara sempit. Remaja itu menekan lagi, separuh dah terbenam. Lubang sempitku sendat. Zakar hitam maju mundur di buritku. Kontras, batang hitam terbenam dalam burit merah mudaku. Pemandangan ini membuatku makin terangsang.

``arrrrggghhhhhh...........nikmatnyaaa.....!!!!!``, bisikk tanpa sedar.

=====================================

cukup dulu ya nony947 , sbg warming up nafsu serakahmu........

Anonymous said...

Kenape tak ade orang repot polis tun madey kaut harta negara?...fitnah..

Anonymous said...

Porno PAS dah stim motim. Bahan mcm ni lebih menarik dari cite yg susah nak digest dpt Khazanah ke atau pun samun 1MDB.

Tengok lah soalan2 pasubunga2 asyik2 sama tentang uniform pramaguri. Tiap2 sessi Parlimen.

Anonymous said...

Apa salahnya saya jadi pengerusi Khazanah,Saya bukan jadi ketua pegawai eksekutif, bukan saya yang akan dapat dan dibayar RM7 juta™ soal Dr M
Khairil Ashraf

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menjawab kritikan terhadap pelantikannya sebagai pengerusi Khazanah Nasional Berhad dengan berkata, beliau cuba mengembalikan syarikat milik kerajaan itu ke landasan asal.

“Kami cuba mengubah Khazanah untuk menumpukan isu tertentu yang mana saya tahu.

“Saya juga yang mulakan Khazanah, jadi kita mahu meletakkannya dalam landasan (betul),” katanya selepas mengadakan mesyuarat dengan pemimpin tertinggi Pakatan Harapan di bangunan Parlimen, hari ini.

Perdana menteri menjawab kritikan itu dengan mempersoalkan apa salahnya beliau mempengerusikan Khazanah.

“Apa masalah saya jadi pengerusi? Saya bukan jadi ketua pegawai eksekutif, bukan saya yang akan dapat dan dibayar RM7 juta.”

cik siti said...

Lihat ini..
Ted Manoff & kekuncunya sudah gila meroyan..


[ted manoff said...
Pergi mamposlah..janji ph dh mng pru..janji tetap ditunaiikan..
August 4, 2018 at 10:07 AM
Anonymous said...
admin / nony 9:47, ko kena rogol dgn si kulup mcm kat bawah ni ke?.........

“Harumlah burit u ,” tiba-tiba budak yang berada dicelah kangkangku bersuara.]


Kesian... Aku kenal kau Manoff (Md Noq) Sebelum PH perintah kamu jadi UMNO di WP.
Macam mana sekarang boleh jadi macai PH aliran kiri pula?
Manoq, manoq..

Datuk k said...

Pala bana pak hasim,bongok

Anonymous said...

ini blog puak kaciwa kalah pru.. sesekali bg cita lucah demi mngubat hati yg sengsara kalah.

walaun bkn nk menang pru.. nk jd pembangkang selamanya... ok alhamdulillah aamiin kami doakn ye wala'auuun (sebut betul2 ye)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails