Thursday, August 02, 2018

Pemain P'cis Dembele Menang Piala Dunia, Derma Bina Masjid. Di M'sia Ada?


SUKAN

Bina Masjid Di Kampungnya Mauritania.
Selepas bersama-sama rakan sepasukannya memastikan kejuaraan Piala Dunia 2018 milik Perancis, pemain tengah Ousmane Dembele mendermakan pendapatan yang diperoleh dari persembahannya di Rusia untuk membina masjid.
Masjid berkenaan akan dibina di tanah kelahiran ibunya di Mauritania. Mauritania yang juga dikenali sebagai Rebublik Islam Mauritania mempunyai populasi 4 juta warga dan mendapat kemerdekaan daripada Perancis pada 1960.
Dalam saingan Piala Dunia di Rusia, pemain berumur 21 tahun yang juga mempunyai kacukan Afrika dari ayahnya itu beraksi untuk Perancis ketika menentang Australia, Peru dan Denmark.
Dembele memulakan aksi di peringkat profesional dengan bermain untuk Rennes. Pada 2016, kelab Jerman Borussia Dortmund menghidu bakatnya dan seterusnya menarik Dembele mewakili pasukan itu.
Hanya setahun selepas itu, Dembele menyertai bintang bola sepak lain untuk bermain bagi kelab gergasi Sepanyol, Barcelona.
Dembele merupakan salah seorang daripada 15 pemain Perancis yang mempunyai kacukan Afrika.
Selain Dembele, rakan sepasukannya Kylian Mbappe turut mendapat pujian ramai pihak apabila mendermakan pendapatannya dalam Piala Dunia kepada organisasi kebajikan yang menjaga kanak-kanak kurang upaya.
Skill Bola Dembele 1
Perancis meraih semula kejuaraan Piala Dunia selepas menewaskan Croatia 4-2. Kemenangan itu hadir 20 tahun sejak kali terakhir memenanginya pada 1998.
Selain membawa pulang trofi seberat 6,175 kg yang diperbuat dari emas 18 karat yang dianggarkan bernilai AS$20 juta, Perancis juga akan menerima AS$38 juta daripada FIFA.
Presiden Federasi Perancis, NoΓ«l Le GraΓ«t, berkata anak buahnya akan meneril 30 peratus daripada jumlah kerseluruhan yang mereka dapat.
Setiap pemain pula akan mendapat bonus AS$330,000 kerana berjaya ke peringkat akhir. Jumlah itu belum termasuk bayaran yang diterima untuk setiap perlawanan. (Sumber: Malaysiakini)
Skill Bola Dembele 2
Komen Weblog Ibnu HasyimPemain Perancis Dembele yang menang Piala Dunia, berderma untuk bina masjid di kampungnya. Al-hamdulillah! Di Malaysia ada? 
Tapi jangan derma duit bisnes kilang arak atau sejenis dengannya untuk buat masjid.. Atau kutip derma PH melalui sumber haram tarian gelek! Sama dengan UMNO/BN dulu.


13 comments:

ted manoff said...

Malaysia ada..? Biasanya tulis ph..ujung2 nk slhkn ph..kt malaysia nii cuma pemain jdt punya gaji yg stabil lain2 pasukan ada yg tk dibayar gaji contohnya pasukan kelantan..πŸ‘™πŸ”πŸ‘™πŸ”πŸ‘™πŸ”πŸ’£πŸšŒπŸ’¨πŸ’¨πŸ’£πŸšŒπŸ’¨πŸ’¨πŸ’£πŸšŒπŸ’¨πŸ’¨

Anonymous said...

Bukan kah Lobai terjerit-jerit berceramah permainan bolasepak melekakan, haram percampuran lelaki-perempuan dan pakaian pemain yang tak menutup aurat.. malah ada unsur-unsur judi...

Hihihi...

Mohammad Azren said...

Kat malaysia lagi gempak Ibnu. Ada ahli politik Parti suci dapat duit dari Dewa Penyamun, terus dirikan beberapa Masjid Muda dan mengimfakkan Audi Q7 buat kegunaan masjid yg baru dibina. GEMPAK KAN?. Hehehekikikihahahakahkahkah

Mohammad Azren said...

Ada geng Lobai jual getah pun ,baru-baru ini juga telah menggemparkan negara dengan mendirikan Masjid yg halamannya belum tumbuh bulu, ops silap. Belum tumbuh rumput.walaupun sudah ada 2 masjid tua yg sudah didirikan selama ini. Lobai tunggangan Nafsu Serakah. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Dah habis idea, tak larat nak komen dah tu. Tembak lagi Pal Asim..
Biar meroyan.
ha ha ha

Anonymous said...

bermlm dgn masjid hihihi

Anonymous said...

sekali lagi... tn ibnu....mempersembahkn...

tarian geleeek...kegemaran wal'auun

mohon walaun save dlm hp masing2.

Anonymous said...

Teruknya PH....

Anonymous said...

Atau kutip derma PH melalui sumber haram tarian gelek! Sama dengan UMNO/BN dulu.

Yg anjur kutip derma ni forwarding agency... takde kena mengena dgn PH
kutipan tu mereka buat utk derma ke PH
salah PH ke??? ke salah forwarding agency tu??? guane tu
cer jumpa hadi tanya

Anonymous said...

August 2, 2018 at 8:51 AM Ha ha ha
Dalih si bodoh. Nak main silap mata dengan hukum Tuhan.
Ha ha ha

Anonymous said...

Ibnu kata jangan kutip dari sumber haram BN dulu...ibnu perli lobai pas yg bedal berjuta2 dari najib....lobai plak bayar wabg haram kpd ibnu...

Anonymous said...

August 2, 2018 at 10:45 AM Ha ha ha
Dalih si bodoh. Nak main silap mata dengan manusia pula..
Sama-sama PH boleh la dibodohkan.

Bangang ha ha ha.

bunbinban said...

Kahkahkah....betul2. bina masjid gak tu. Kahkahkah...WIN!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails