Tuesday, July 31, 2018

Lawan! Pemilihan PKR, Azmin Ditumbangkan Rafizi? Tidak, Kerana Mahathir...


“Jom lawan Azmin!” Itulah mood yang sedang dibina secara tidak langsung oleh Rafizi Ramli yang melancarkan kempennya untuk berebut jawatan timbalan presiden PKR yang disandang Datuk Seri Azmin Ali.

Dengan penyertaan Nurul Izzah Anwar, anak kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail ini dan juga calon tunggal presiden PKR akan datang, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam kem Rafizi, pemilik badan pemikir Invoke telah melahirkan persepsi inilah barisan yang dikehendaki keluarga presiden PKR.

Sama ada persepsi itu betul mahupun tidak, asalkan persepsinya begitu, maka ia akan dianggap betul di dalam PKR kerana itulah makanan harian mereka. Apapun, niat Rafizi bertanding adalah untuk menyingkirkan Azmin dan kini ia diketahui umum. Apa pergeseran yang berlaku di antara mereka, hanyalah mereka yang tahu.

Rafizi berkata, antara sebab beliau berebut jawatan timbalan presiden PKR ialah untuk membebaskan PKR daripada budaya “salam cium tangan” dan feudal serta budaya orang bawah tidak boleh menegur orang atas. Tiada hadiah untuk sesiapa yang dapat meneka kem mana yang dimaksudkan Rafizi sebagai pembawa budaya itu.

Berbalik kepada Azmin, sebenarnya Rafizi adalah penyumbang terbesar secara tidak langsung kepada perkembangan pesat politik Azmin yang tidak diketahui umum. Sebelum Langkah Kajang yang dicipta Rafizi, Azmin cumalah seorang Adun biasa dan ahli Parlimen di Selangor. Ketika itu, yang memegang jawatan menteri besar Selangor ialah Tan Sri Khalid Ibrahim yang tidak sebulu dengan Azmin.

Azmin mendapat durian runtuh apabila Langkah Kajang Rafizi gagal menaikkan Wan Azizah mahupun Anwar sebagai menteri besar Selangor dan jawatan itu jatuh ke tangan Azmin. Bermula dari situlah kerjaya Azmin berkembang pesat sehinggalah kini beliau menjadi menteri hal ehwal ekonomi.

Meskipun Azmin ditekan dan diserang pelbagai arah di dalam PKR, kepetahan politik Azmin menyebabkan beliau sentiasa berada di depan Rafizi mahupun Anwar, dan kedudukan Azmin tidak pernah goyah, walaupun suatu ketika Rafizi pernah memegang jawatan setiausaha agung PKR.

Contoh terbaru yang menonjolkan lagi kehebatan berpolitik Azmin di dalam PKR ialah siapa yang menggantikannya sebagai menteri besar Selangor. Ia bukan satu kebetulan Adun Dusun Tua, Amirudin Shari dipilih menggantikan Azmin sebagai menteri besar Selangor dan bukannya Dr Idris Ahmad seperti yang diwar-warkan media sebagai pilihan utama.

Seperti Langkah Kajang, Azmin masih mendiamkan diri terhadap pendiriannya di dalam pemilihan PKR. Beliau membiarkan Rafizi melancarkan segala “kerjanya” dahulu. Baru-baru ini, ada 4 peletakan jawatan di dalam PKR Selangor yang didakwa tidak berpuas hati dengan amalan “kronisme dan nepotisme” di dalam lantikan ahli majlis.

Dan kebetulan, isu ini mendapat perhatian Datuk Johari Abdul yang diumumkan Rafizi sebagai salah satu anggota pasukannya semalam yang menggesa “kepimpinan Selangor” menyiasat dakwaan kronisme dan nepotisme di dalam parti kerana ia berpotensi menjejaskan reputasi kerajaan negeri.

Siapa pengerusi PKR Selangor? Sudah tentunya Azmin! Jadi, tidak perlulah kita teka siapa yang sedang disasarkan Johari daripada pasukan Rafizi di dalam gesaannya di atas. Tiada apa yang akan berlaku kepada Rafizi, sekiranya beliau tewas di dalam perebutan kuasa kali ini. Namun, jika Azmin dan pasukannya tewas, Azmin mungkin terpaksa kembali ke zaman sebelum Langkah Kajang.

Apakah Azmin akan tumbang di tangan Rafizi kali ini? 

Ataupun Rafizi akan tersilap taktik lagi sehingga membawa kerugian kepada Anwar dan memberikan durian runtuh sekali lagi kepada Azmin sehinggakan akhirnya Azmin bakal menguasai PKR secara total dan bebas daripada kongkongan keluarga Anwar? Yang paling penting, apakah kesudahan yang diinginkan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad?
TIMMY SAY

MR : Jika silap langkap bukan sahaja Rafizi tumbang, tapi Anwar juga tumbang kerana dibelakang Azmin adalah Mahthir.... 
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/

29 comments:

Anonymous said...

Ini adalah perang kroksi. Perang Penyamun lama-1 kembali dari persaraan versus Penyamun lama-2 yang dapat durian runtuh ehsan dari Penyamun lama-1. Ikutkan resmi perlawanan, Penyamun lama-1 ada kelebihan berbanding Penyamun lama-2. Keputusan akhir akan ada yang KO.

Anonymous said...

Harakah SERAKAH, Minda Rakyat MUSIBAT, MyNewsHub BERKURAP.....media SAMPAH rujukan ibnuahsim

Jommmmkita sambongggggggggg..........

“Harumlah burit u,” tiba-tiba budak2 yang berada dicelah kangkangku bersuara.

Bila kubuka mataku aku melihat remaja yang hanya memerhatiku telah bertelanjang bulat. Batang zakarnya yang berwarna coklat kehitaman itu terpacak di pangkal pahaku. Aku lihat senjatanya keras terpacak dan cairan jernih keluar di hujung kepalanya yang membengkak tapi masih dibungkus kulit kulup.

Anonymous said...

Dulu hanya ada negeri, sekarang dah ada pusat. Kalau dulu hanya kerusi dan meja melayang-layang ... kali ini sinki dan jambannya sekali boleh melayang-layang. Kome jangan ketawa cume, kehkehkehkahkahkah, no hal

Anonymous said...

sambongggggg...........

Puas menjilat dan meneguk cairan hangat yang banyak keluar dari lorong nikmat kepunyaanku, pemuda yang berjongkok di hadapanku berdiri tegak. Baju dan seluar yang dipakainya ditanggalkan. Agaknya budak2 ini tak biasa memakai seluar dalam. Kedua dua remaja berdiri telanjang di hadapanku. Badan pemuda tersebut taklah besar mana. Agak kurus dan berkulit hitam kerana terbakar matahari. Melihat kepada kemaluan mereka yang telah terpacak tegang, ghairah mereka pastinya amat menggelegak bagai lahar gunung berapi.

Anonymous said...

"AnonymousJuly 31, 2018 at 12:06 PM
Harakah SERAKAH, Minda Rakyat MUSIBAT, MyNewsHub BERKURAP.....media SAMPAH rujukan ibnuahsim

Jommmmkita sambongggggggggg..........

“Harumlah burit u,” tiba-tiba budak2 yang berada dicelah kangkangku bersuara.

Bila kubuka mataku aku melihat remaja yang hanya memerhatiku telah bertelanjang bulat. Batang zakarnya yang berwarna coklat kehitaman itu terpacak di pangkal pahaku. Aku lihat senjatanya keras terpacak dan cairan jernih keluar di hujung kepalanya yang membengkak tapi masih dibungkus kulit kulup."

Ini contoh macai yg pakar dalam porno.

Anonymous said...

Ini bukan tentang masa depan 2 calon ini tetapi lebih dari itu ialah masa depan 'boboi'. Faktor luaran ini harus juga dimasukkan dalam perkiraan akhir kejuaraan.

Kejora Bapuk Bodo said...

Ketua bahagian Umno Selangor pertikai pelantikan Ismail Sabri
31 Jul 2018, 11:48 am (Dikemaskini 31 Jul 2018, 12:05 pm)

A A
Majoriti ketua bahagian Umno di Selangor menolak pelantikan naib presiden parti itu, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai pengerusi perhubungan Umno negeri itu.

Memetik sumber, portal Berita Harian Online melaporkan seorang ketua bahagian Umno sebagai berkata, Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sepatutnya memanggil semua 22 ketua bahagian untuk berbincang serta meminta pendapat sebelum membuat keputusan.

"Kita melihat dia (Ismail Sabri) bukan calon yang tepat untuk memimpin Umno di negeri ini. Kita juga berharap presiden segera melantik pengganti yang lebih berkelayakan.

"Terdapat juga rungutan yang tidak berpuas hati dengan sikap pengerusi perhubungan negeri yang tidak turun membantu kempen PRK (Pilihan Raya Kecil) Sungai Kandis.

"Memang betul orang cakap BN tidak akan menang di Sungai Kandis, tetapi ia bukan alasan. Sepatutnya dia kena kerap turun 'tunjuk muka'," katanya yang dipetik portal itu.

Anonymous said...

Mengapa tindakan menarik balik semakan tuntutan Batu Putih dilakukan secara tergesa-gesa tanpa melalui konsultasi bersama bekas Peguam Negara. Malah, kita juga sedia maklum bahawa pendirian bekas Tan Sri Apandi Ali untuk mengemukakan semakan semula adalah berdasarkan konsultasi bersama pakar undang-undang antarabangsa iaitu Sir Daniel Bethlehem dan Prof. Brian Plant.

Nilah petunjuk dap the big boss membuat pakatan dengan Singapura dan bersatu , pan dan pkr akur dengan the big boss.

Anonymous said...

PH PKR bukan PIGS (Pas Ikatan Gagasan Sejahtera) yang pilih pemmimpin cara `cai` mcm macai!

Anonymous said...

Penyamun yg tidak pernah disiasat.. Semua takut walopun 15 tahun tiada kuasa...tinggallah fitnah kpd tun..

Anonymous said...

Lobai ikut perintah umno buang orang2 yg menentang lobai berbaik2 dgn umno...

Anonymous said...

Kalau penyamun lama-1 mahu terus menyamun melepasi 2020 iaitu tempoh 2 tahun yang dipersetujui secara bersama, proksi yang bakal dimenangkan harus mendapat kemenangan. Kalau proksi yang disandarkan harapan untuk menang tetapi tewas, ini bermakna riwayat penyamunan Penyamun lama-1 akan berakhir pada 2020. Banyak pertaruhan dan besar2 belaka.

Anonymous said...

Batu Putih? Itu hanya gula2 sebelom PRU14 dulu agar nampak konon umno perjuang hak negara....sebelom tu tak timbol pon! Pooooooooooooodah!

Anonymous said...

azmin atau rafizi atau izzah.. semua pemimpin yg hebat. tkkisah siapa menang dlm pkr.

seribu kali lbh baik dpd puak pembangkang.

Kejora Bapuk Bodo said...

Sebelum ni, takde siapa yang kisah pasal Pulau Batu Puteh
Orang Portugis namakan pulau ni sebagai Pedra Branca yang jugak bermaksud Batu Puteh, dan nama tersebut masih lagi diguna oleh Singapura sekarang. Kenapa batu putih? Sebab dulu banyak taik burung bertepek yang buatkan pulau kecik ni jadi warna putih (betul tak tipu).

Berdasarkan rekod sejarah, pulau ni disifatkan berbahaya sebab dari tahun 1824 sampai 1851, sebanyak 25 kemalangan kapal terjadi kat kawasan pulau ni. Pulau ni jugak sebenarnya kosong dan takde siapa yang nak ambil peduli, sampailah tahun 1851 apabila seorang warga British, Kapten James Horsburgh dari Syarikat Hindia Timur Inggeris (SHTI) membina sebuah rumah api.

Dah beratus tahun rumah api tu dah ada kat pulau ni. Imej asal dari news.asiaone.com
Rumah api tu pun dinamakan sempena namanya (Rumah Api Horsburgh). Bermula dari situ, Singapura kata yang pulau ni dah sah jadi milik British. Jarak antara pulau ni dari Malaysia adalah 7.7 batu nautika manakala 25 batu nautika dari Singapura.

Tapi sebab pokok mulanya pertikaian ni adalah bila Malaysia terbitkan peta rasmi pada 1979 dan dalam peta tu, Malaysia tetapkan yang Pulau Batu Puteh adalah sebahagian dari Malaysia. Pertikaian ni akhirnya membawa kepada ICJ di Belanda untuk dibicarakan.

Macam mana kita boleh kalah dalam pertikaian ni?

Masa dalam perbicaraan kat ICJ, Singapura mendakwa Pulau Batu Puteh adalah pulau yang ‘tak bertuan’ sebelum 1847. Bagaimanapun, ICJ menolak dakwaan ni dan mengesahkan yang Pulau Batu Puteh berada di bawah naungan Sultan Johor kerana ada orang laut yang jalankan aktiviti ekonomi kat situ.

Orang Laut terkenal dengan sikap diorang yang setia pada Raja. Imej dari untoldhistoriesofmalaya.blogspot
Malaysia jugak berhujah yang kerajaan Johor ada bagi surat kebenaran kat British untuk bina rumah api kat Pulau Batu Puteh. Malangnya, Malaysia gagal kemukakan surat tu dan ia jadi hujah pulak bagi Singapura yang kemudiannya mengemukakan peta rasmi Malaysia/Tanah Melayu sekitar tahun 1962-1974, melabelkan Pulau Batu Puteh sebagai milik Singapura.

Tapi antara bukti yang paling tak boleh disangkal lagi, bila Singapura tunjukkan surat Pemangku Setiausaha Kerajaan Negeri Johor pada 1953. Ini kerana, dalam surat tu kata yang Johor tak tuntut hak milik Pulau Batu Puteh! Makanya, ICJ nampak yang ini sebagai tanda Johor dah melepaskan kedaulatannya ke atas Pulau Batu Puteh. Secara halusnya, Johor dah hilang Pulau Batu Puteh sejak 1953 lagi.

Inilah surat yang dimaksudkan tu. Imej dari Wikipedia.
Selain tu, wakil Malaysia ke ICJ jugak dikatakan jadi punca kekalahan kita dengan Singapura. Perkara ni pernah disuarakan oleh Dr Mahathir suatu ketika dahulu. Katanya, Singapura hantar ketua hakim dan seorang peguam yang pernah kerja dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), sedangkan Malaysia hanya hantar peguam negaranya yang tak berapa terkenal.

Kejora Bapuk Bodo said...

Berikut adalah mereka yang jadi wakil Malaysia dan Singapura:

Antara Pasukan Malaysia

Tan Sri Abdul Kadir Mohamad – Penasihat Perdana Menteri dalam Hal Ehwal Luar Malaysia.
Datuk Noor Farida Ariffin – Duta Besar Malaysia ke Belanda, bertindak sebagai wakil bersama.
Tan Sri Abdul Gani Patail – Peguam Negara, ketua pasukan undang-undang.
Antara Pasukan Singapura

Tommy Koh – Dari Kementerian Luar Republik Singapura. Dia jugak profesor undang-undang kat Universiti Kebangsaan Singapura.
S. Jayakumar – Timbalan Perdana Menteri Singapura.
Chan Sek Keong – Ketua Hakim Negara.
Chao Hick Tin – Peguam Negara.
Walapun macam tu, Tommy Koh dan S. Jayakumar dalam buku diorang: ‘Pedra Branca: The Road to the World Court’ memuji, malah kata yang diorang sebenarnya takut dengan pasukan peguam Malaysia, terutamanya kepada Datuk Noor Faridah.

Team Singapura masa kat ICJ. Dari kiri: Tommy Koh, S Jayakumar dan Chan Sek Keong. Imej asal dari Channel News Asia.
‘Cuai’ jadi punca Malaysia kalah
Walaupun begitu, masih ada suara-suara yang tak berpuas hati dengan keputusan tersebut. Ini kerana bagi diorang Malaysia memang ada hak ke atas pulau tu. Tindakan Malaysia yang cuai dan tak bersedia menyebabkan kekalahan kita di ICJ.

Antara kecuaian Malaysian adalah bila kita membiarkan Singapura menjalankan pentadbiran dan undang-undang kat kawasan Pulau Batu Puteh. Ini berlaku bila Singapura mendakwa yang diorang dah buat kawalan dan rondaan kat kawasan perairan Pulau Batu Puteh, sedangkan Malaysia tak buat semua tu. Tindakan Singapura itu jugak tak dapat bantahan dari Malaysia.

Imej asal dari navaltoday.com
Dalam hal ni, Singapura cuba bandingkan tindakan Malaysia kat Pulau Pisang, Johor (juga jadi pertikaian Malaysia-Singapura) dengan apa yang jadi kat Pulau Batu Puteh. Hujah diorang, Malaysia pernah suruh Singapura turunkan benderanya kat Pulau Pisang tapi tak buat macam tu kat Pulau Batu Puteh.

Anonymous said...

10 tahun najib berkuasa... tk buat apa pun utk batu putih. pas puashati. sekrng pas tk puashati sebb ramalan 61% rupanya hnya 18% pas dpt.

itu hj sudah kena main daaa. muka sudah jd buruk.

Anonymous said...

penyamun lama 3- ana kenal... yg suka pakai kupiah serban. masih berlegar2 kaciwa kalah pru

Anonymous said...

Tanpa putrajaya, siapalah kedua-dua calon ini. Tanpa usaha Medeywar tiadalah putrajaya. Dan tanpa Medeywar dua-dua ini tak akan berlaga tanduk pada hari ini. Semuanya berlaku kerana Medeywar: "divide and rule".

Kejora Bapuk Bodo said...

Rafizi junior kpd Azmin..elok rafizi kekal naib presiden dan tumpukan untuk PH tawan terengganu pru 15...Rafizi sesuai jadi mb terengganu supaya terenngganu lebih maju..Pas tak reti majukan negeri terengganu...terengganu akan mundur kebelakang dibawah Pas..

Kejora Bapuk Bodo said...

Hanye spekulasi orang yg kaciwa kekalahan perang..hihi

Anonymous said...

Sayangnye masa ade kuasa takut nak siasat penyamun...sekarang tak boleh buat ape2 lagi duk reka fitnah....

Anonymous said...

anon 12.19 mana tau semua ni...tau memekak kt semua padang di msia ni.

hati mereka penuh kebencian dn kekecewaan kalah pru.. tu je.

Anonymous said...

pas ... divide and hancuur

hingga tertubuh amanah

Anonymous said...

setuju...klu ph menang tganu kita bersih dn majukan rusila. byk sampah kt sana

Anonymous said...

Kesilapan lalu boleh menjejaskan peluang pendakian di masa kini. Keceluparan lalu terhadap Kuttikui bakal membuatkan Kuttikui memberikan sokongan pada pengampul: bukan Puszi tapi Kemumin. bye-bye Puszi.

Anonymous said...

Kutty tak ade pengaruh yg kuat dlm PKR...

Anonymous said...

Ajli pas dan umno ramai yg cabut masuk Amanah PKR dan Bersatu..

Anonymous said...

Utuve jadi saksi tentang tuduhan dan fitnahan yang dilontar oleh de fakup dan de puizi terhadap Tuntantin dan anak2. Jangan main-main dan jangan pandang Tuntantin dengan sebelah mata. Derndamn sampai ke penghujung dunia.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails