Sunday, August 05, 2018

Buang Semangat Kecinaan Dulu Sebelum Buang Label 'Bumiputera' - Tai Zee Kin


Bumiputera, kepada yang bukan Bumiputera.

Ketika perlembagaan didrafkan, warga Malaya menganggap itu adalah kompromi terbaik. Imigran Cina dan India telah tinggal di situ hanya selama 2 generasi, paling lama. (kecuali golongan peranakan Cina dan India (Chitty Peranakan) yang telah menetap sejak 1400an).

Pertama sekali saya ingin mengajak anda membayangkan senario ini. Bayangkan dalam masa 8 tahun, generasi kedua bagi 6-8 juta orang Bangladesh, Indonesia dan Nepal mula menuntut kewarganegaraan secara beramai-ramai, berbekalkan fakta mereka dilahirkan di Malaysia, bercakap Bahasa Melayu lebih baik dari orang Malaysia sendiri dan menjalani gaya hidup orang Malaysia.

Soalan pertama saya adalah, bagaimana hendak kita kurniakan kewarganegaraan besar-besaran dan beramai-ramai kepada mereka?

Nenek saya pernah memberitahu, situasi satu masa dahulu adalah serupa. Dia merupakan ahli MCA ketika zaman Tun Tan Cheng Lock. Orang Cina tiada tempat bergantung. Negara China sedang berperang dengan Jepun dan Komunis mengamalkan Polisi Tutup Pintu. Orang Taiwan menganggap orang Cina Malaysia sebagai "hua Qiao" dan secara teknikalnya melabel kami seolah-olah kami sememangnya telah berpindah keluar, seperti mereka yang di Amerika Syarikat atau negara-negara Eropah.

Dengan itu, satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah tersebut adalah dengan meminta kepada kerajaan ketika itu, British, untuk kewarganegaraan beramai-ramai, dengan mengambil kira sumbangan kami kepada pembangunan Malaya/ Persekutuan Tanah Melayu dan berjanji taat setia. (Zaman ketika itu, konsep "natif" / Native adalah senang : adakah anda keturunan nusantara/warga Asal (melayu, jawa, sakai, jakun) atau bukan keturunan nusantara.

British telah bersedia untuk mengiktiraf kewarganegaraan kepada orang Cina melalui Malayan Union Charter (piagam), yang mana membawa kepada 1) negeri-negeri Selat 2) Negeri-negeri Bersekutu dan 3) Negeri-negeri tidak Bersekutu untuk tertakluk di bawah Tanah Jajahan Mahkota. (Crown Colonies)

UMNO kemudian ditubuhkan untuk menentang Malayan Union. Suka atau tidak, mereka tidak bersedia untuk membenarkan penjajah British ini untuk memberikan kerakyatan secara beramai-ramai kepada imigran yang tidak berintegrasi/ mengasimilasi kepada budaya mereka (Saya gunakan perkataan "mereka" untuk merujuk kepada keturunan Nusantara - melayu, jawa, etc, kerana ketika itu perbezaan antara kaum sangat ketara, tiada cina yang boleh bertutur bahasa Melayu).

British mengaku kalah akibat tekanan dari UMNO. Begitu juga dengan kaum Cina. Tunku ditugaskan untuk mencari jalan tengah untuk memastikan kompromi antara orang keturunan Nusantara (melayu) & imigran dari Cina dan India ini.

Jalan penyelesaian, yang meyakinkan orang Melayu tempatan untuk megizinkan kewarganegaraan secara beramai-ramai untuk generasi pertama dan kedua orang Cina ini adalah, dengan syarat mereka diberi layanan "istimewa", maka Suruhanjaya Reid menggubal 'kedudukan istimewa' orang Melayu dalam bidang pendidikan dan ekonomi.

Orang Cina ketika itu bersetuju dan melaungkan sokongan dengan konsep ini
Ayah saya bertanya kepada saya, bila sebenarnya hakikat dan akibat dari tolak ansur/kompromi ini berakhir?

Saya beranggapan faktor UTAMA kepada perkara ini disebabkan pengekalan "kecinaan" dari datuk nenek kita. Mereka memulakan sekolah cina, mendesak untuk menggunakan bahasa Cina, menjalani gaya hidup orang Cina. Pendek kata, membina sebuah lagi wilayah Cina di luar negara China.

Mengajar nilai-nilai Cina, membaca buku dari negara China (sebelum revolusi budaya) dan sebagainya. Tiada usaha daripada kaum cina untuk integrasi dengan keturunan Nusantara/Melayu pada ketika itu. Ini menyebabkan ketidakpuasan hati, yang terus menjadi faktor UTAMA yang membawa kepada idea 'bumiputera'.

Sekiranya anda mengkaji dengan teliti konsep Bumiputera, anda akan sedar bahawa tidak banyak mengenai 'mempertahankan kepentingan orang asal (Melayu)'. Ideologi dan falsafahnya melibatan 2 aspek utama.

Pertama sekali untuk membendung 'Kecinaan'. Saudagar Cina dahulu kala amat rapat dengan penguasa British. Kita ada Nyonya Peranakan dulu-dulu yang memakai kerongsang bergambaran Queen Victoria sebagai tanda setia kepada kerajaan British (rujuk kepada Museum Peranakan Singapura). Kita juga ada dewan perniagaan Cina yang mempunyai Patron Inggeris. Ini menunjukkan bahawa, selain kawalan asing terhadap ekonomi kita, orang Cina mengawal hampir 70% daripada apa yang tinggal (Profesor Shamsul Amri berkata, dalam 50-60%).

Pendek kata, Warga keturunan Nusantara/Melayu tiada kuasa ekonomi langsung. Pada pandangan mereka, sekiranya imigran-imigran ini memegang tampuk kuasa ekonomi, cuba untuk melebarkan kuasa politik, akan sekaligus menghakis "kewujudan" mereka. Anda tidak boleh menyalahkan mereka jika mempunyai pandangan sedimikian. Ia merupakan satu sentimen yang amat ketara dan biasa dalam kalangan kebanyakan dari mereka masa itu. Disebabkan itulah mereka memerlukan satu jaminan sekiranya mereka bersetuju memberi kerakyatan secara beramai-ramai kepada golongan imigran.

Aspek kedua, adalah perasaan "tidak selamat" dengan lambakan imigran Cina dan India. Terdapat kerisauan terhadap mereka yang tidak mahu mengintegrasi/ mengasimilasikan budaya mereka dengan budaya tempatan, andai mereka bersatu menentang warga Nusantara/warga asal. Perasaan sebeginilah yang mencegah warga nusantara/Melayu dahulu daripada bersetuju untuk mengiktiraf kerakyatan generasi imigran tadi.

Dengan 2 perkara ini, Tunku harus mengorak langkah. Beliau harus membuat keputusan sama ada; menolak permintaan kerakyatan secara beramai ramai orang Cina dan India, mendesak mereka pulang ke negara asal secara berperingkat, atau pun mencari titik tolak ansur antara kedua-dua pihak.

Beliau kemudiannya, menasihati Suruhanjaya Reid untuk menggubal Kontrak/Perjanjian terbesar antara Warga Nusantara/Melayu/Warga asal & Imigran, yang dikenali sebagai Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan (kontrak sosial).

Dengan pengenalan Perkara 153, warga Nusantara/asal berasa mereka boleh lega hati atas aspek kerisauan sebelum ini, iaitu serangan "Kecinaan" dan "rasa tidak selamat" seperti yang dinyata di atas. Kedudukan mereka tidak akan tergugat oleh orang imigran, tidak secara ekonominya mahupun pendidikan, kerana terjamin oleh perlembagaan.

Nenek moyang kami (Cina), yang awal-awal dulu hanyalah imigran (pendatang) generasi pertama, sangat gembira dengan tolak ansur ini sebagai pertukaran kepada taraf kerakyatan secara beramai-ramai .

Ianya hampir mustahil bagi sebuah negara dengan penduduk asal yang berkongsi budaya dan gaya hidup yang agak sama, untuk memberi kerakyatan secara beramai ramai kepada pendatang yang langsung tidak berkongsi persamaan dengan budaya mereka. Asalnya orang Cina dan India tidak mahu asimilasi dan integrasi budaya, tetapi menuntut kerakyatan secara beramai-ramai. Wajarlah warga Nusantara/Melayu/warga asal menentang perkara itu. Orang Cina dan India kemudian sedar ianya berbaloi untuk bersetuju dengan perjanjian itu, memandangan mereka tiada tempat lain ingin dituju.

Atau, senario kedua, mereka kekal sebagai penduduk tetap (PR) sahaja, dan tidak mendapat kerakyatan dari orang Melayu. Sudah tentu, ianya bukan idea yang baik. Mereka menginginkan KERAKYATAN.

Bayangkan, generasi kedua/ ketiga orang Bangladesh atau Nepal atau Indonesia, yang membentuk 6-9 juta populasi Malaysia kini, menuntut hak kerakyatan secara beramai-ramai di Malaysia. Ia termasuklah kelebihan tertentu, dana, pendidikan, penjagaan kesihatan dan juga HAK UNTUK MENGUNDI.

Mereka boleh saja mengungkit bahawa mereka membayar cukai, menyumbang kepada negara, membantu perkembangan ekonomi. Mereka boleh menuntut bahawa mereka dilahirkan di Malaysia dan menginginkan kerakyatan. Perlu diingat, bukan seorang dua, tapi 6-9 juta KERAKYATAN BERAMAI-RAMAI.

Apakah anda mampu memberikan taraf kerakyatan Beramai-ramai sebanyak 9 000 000 kepada mereka?

Begitulah, Warga Nusantara/Melayu/asal berpuas hati dengan pemberian kerakyatan secara beramai-ramai dahulu kepada imigran Cina dan India, selagi kedudukan mereka terjamin dalam pendidikan dan ekonomi dan sebagainya seperti tercatat dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimana dengan anda? Letakkan diri anda dalam keadaan ini.

Untuk menjawab soalan bapa saya, bilakah konsep BUMIPUTERA akan berakhir? Saya menjawab, setelah aspek "Kecinaan" dan "perasaan tidak selamat" (Chineseness & insecurity) itu berhenti menghantui mereka.

Sehingga kini, semakin ramai warga Nusanstara/Melayu/Asal yang mempunyai titik persamaan dengan orang Cina dan bukan-Bumiputera. Sebab itulah anda lihat semakin ramai orang Melayu yang bersedia untuk menyerahkan status Bumiputera itu (bukan ramai, tetapi lebih ramai dari dahulukala)

Namun demikian, titik persamaan itu tidak cukup kuat. Lihat saja lelaki Cina yang ditumbuk di KFC, dia membuat sidang media. Lelaki ini, tidak boleh bercakap BAHASA MELAYU MAHUPUN INGGERIS. Dan saya boleh katakan kepada anda, terlalu ramai orang Cina yang sebegini di Malaysia. Begitu banyak orang Cina bandar duduk di PPR, tak boleh bercakap Melayu atau Inggeris. Kawan-kawan saya di Kedah juga begitu.

Orang-orang Cina ini pergi ke SJKC, atau sekolah swasta Cina, pergi ke Taiwan/ China untuk menyambung pengajian. Sebahagiannya ke Singapura dan Eropah ataupun Amerika Syarikat.

Mereka tidak pernah berselisih dengan orang Melayu.
Mereka tidak tahu apa itu khutbah Jumaat. Mereka tidak tahu mengapa perempuan Kelantan dipanggil Mek (isikan nama di sini). Mereka tidak tahu mengapa lelaki Melayu Perak dipanggil Yob (isikan nama di sini). Mereka tidak tahu dan tidak faham pemikiran dan cara hidup orang Melayu.

Secara dasarnya, mereka tidak mahu berintegrasi, asimilasi dan berusaha mencari titik persamaan dengan orang Melayu, seperti kaum cina di negara lain (kecuali tanah besar cina, taiwan, HK dan singapore).

Malahan di kedai Mamak, Cina duduk dengan Cina, Melayu dengan Melayu. Hanya sesekali, dan jarang untuk melihat 3 bangsa Melayu Cina India bersama.

Tidak cukup! 
Tidak cukup untuk memberitahu warga Nusantara/Melayu/asal yang mereka akan selamat dari kesan 'kecinaan'. Tidak cukup sekadar memberitahu yang mereka boleh 'hidup' dan 'rasa selamat' tentang kepentingan ekonomi dan pendidikan. Untuk melihat ianya berlaku, orang Cina harus melonggarkan prinsip KECINAAN (bukan buang, cuma meredakan sedikit). Kita tidak boleh mengenepikan konsep Bumiputera. Ia bahaya.

Penyelesaian untuk Kontrak (Perkara 153) Perlembagaan Persekutuan adalah jelas.

Sama ada:

1) Kita mengagungkan Kontrak tersebuat buat selama-lamanya, dan juga mengamalkan tabiat berunsurkan tinggalan keturunan nenek moyang kita (sekolah Cina, bahasa Cina, dewan perniagaan Cina, apa jua elemen CINA dalam aspek pendidikan dan ekonomi).
atau
2) Kita Mengintegrasi atau mengasimilasikan budaya kita dengan budaya warga Nusantara/melayu/asal..

Untuk kita MENAMATKAN KONTRAK (Perkara 153) itu, kita perlulah mencari lebih banyak titik persamaan dengan orang Melayu.
Tai Zee Kin
MR : Malangnya Dong Zong tamak kata seorang profesor Cina sendiri....


65 comments:

ted manoff said...

Tuan ibnu..ph mng besar lagii..mana hadii nk ltk muka..kikikiki..🙂☺😯

Anonymous said...

Majlis Fatwa Kebangsaan membuat keputusan amanat ini adalah sesat.datang daripada org tak berilmu. Ciri syiah dll. Merbahaya dari ISIS

Amanat Haji Hadi

“Saudara-saudara sekalian, percayalah. Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang BN bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam. Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku”.

Anonymous said...

Jilat dan telan balik ludah taik sendiri.

Patutla kalah sg kandis

Anonymous said...

Ikut suka dia nk letak muka kat mana, ada kene mngene dgn kau kau ke, mng kalah adat bertanding,

Anonymous said...

Kikiki org bodoh mcm kau aja yg tak paham amanat, baik jilat ludah senriri dr kau duk jilat ludah babi, otak kecil sgt ke, budak sek pun tahu ph akan mng mana2 prk dlm masa terdekat.

Anonymous said...

“Dalam sekawah gulai daging yang dimasak penuh dengan daging yang suci dan diletakkan seketul daging babi didalamnya itulah perumpamaan kerjasama UMNO dan MCA”.

[Kenyataan PAS ogos 1980].

Anonymous said...

Kesilapan nasarudin menyuruh ahli pas mengundi lokman adam.

Nasarudin tak berpegang dgn pegangan amanat hj hadi. Mngeluarkan arahan tanpa merujuk presiden.

Berbeza Ahli pas sg kandis sgt berpegang dgn amanat ini.

Telungkup bn. Silap strategi

Anonymous said...

Hahaha..memang ikut suka dia...prk ini lobai hadi langsung tak bersuara...tunggu dan lihat...tu pasal pas takut bertanding....pru dulu kawasan cina pon Pas sanggup tanding...baru tahu besar mana tulur...

Sri setia?...rasanye pas undur diri...

Kalo prk di kelantan ato terengganu tiada istilah kerjasama umno dan pas...

Lkeman adam boleh lah terjun dlm sungai kandis bawak sekali penghakisan hak melayu islam..

Umno dan pas kalah melayu dan islam tak ade lah yg boleh jaga lagi....melayu umno dan islam pas akan mati.hihihihi...bodooh pas dan umno..

Anonymous said...

Orang cedik kena tipu dgn lobai hadi....dulu umno kapir...sejak dapat duit umno tak kapir lagi..

Lobai kata undi umno ato pas sahaja..

Anonymous said...

Masa tu umno blm bagi duit lagi...

Anonymous said...

Alahai nmpak sgt sbnrnya kauni bodoh tp nk tunjuk pndai,takde kene mengena langsung, kputusan mmg dh dijangka, momentum skrg mmg berpihak kpd ph, baik kau tak payah bg komen memalukan aja

Anonymous said...

Ahli pas sg kandis tahu ker tak nasarudin kaki porno?..

Anonymous said...

Hbistu kalau bg duit knp, kau tahu 1980 pres umno siapa, knp dikeluarkan keyataan mcmtu, masatu juga mat sabu cakap ketua perompak,

Anonymous said...

Dah tahu kalah?...kalo menang riuh di seluruh dunia...

Anonymous said...

Selangor kubu kuat PKR...

Anonymous said...

Org sg kandis bukan mcm kau, mereka lebih cerdik, takde duk ulang perkara yg sama, dia tgk porno dosa dia, org bodoh mcm kau duk cerita hal2 bodoh

Anonymous said...

Biasalah kalau mng riuh pelik ke,bukan pelik pun,kau mng nombor ekor riuh sekampung,

Anonymous said...

Mat sabu tak de bukti pon..

Anonymous said...

Tengok porno nak jaga islam...puuuiiii...munafik..

Anonymous said...

Takde siapa kene tipu, org takde otak mcm kau aja yg kene tipu, org lain semua dah tahu, harini ke kau baru tahu, kasihan betul patutlah sentiasa ditipu mmg dilahirkan untk jd org bodoh

Anonymous said...

Otang sg kandis memang cerdik tahu penipu berkerjasama dgn prompak..

Anonymous said...

Sedih ambo ahli pas. Tak letak calon di sg kandis.
Tak mempercayai kami penduduk kpg sbg ahli pas yg lama. Tak sngka ambo pas takut perjuangkan islam...

Anonymous said...

Suka hati dia nk jaga apa,bodoh betul yg kau duk sibuk jaga taik dia,baguslah itu aja taraf kau jaga taik

Anonymous said...

Tak ngaku kena tipu...lobai nak duit cakap nak jaga islam...ko.pon percaya bulat2
.

Anonymous said...

Mmg cerdik, mmmg semua org tahu, kau aja yg bodoh dok ulang perkara yg sama,

Anonymous said...

Lobai pejuang duit tonggang islam....prompak pon lobai tak kisaah..

Anonymous said...

kalau negara ni hak cina
britis suruh bagi kerakyatan pada pendatang
china mau bagi atau berperang?????

apa sumbangan depa
buat kerja dapat duit itu saja
bukan percuma
buat bangunan dapat tanah
dah duk negara orang kena bayar cukai la
bayar cukai buakn lesen nak tuntut hak warganegara
ada melayu masa tu jenih boddo sanggup ikut britis
lani baru nampak akibatnya
bnayka lagi yang maseh sombong ngan kechinaan
hati hati maelayu

melayu Islam nak jalankan hukum Islam ditentangnya
disokong puak amanoo n paaktan
apa hal

Anonymous said...

Ko sedih keer?...hihihihi...lain kali jangan campor hal orang2 tua..pi tido laa.

Anonymous said...

Kiki, kau yg bodoh aja yg kene tipu, dh sedar diri sndiri bodoh,mmg patut kene tipu

Anonymous said...

Masa tu bapak ko pon bodooo....ko cedik pon kena tipu dgn lobai..

Anonymous said...

Lobai, kau ni bodoh ke, tak tahu bahasa melayu ke, kau bodoh pergi bljr mana ada perkataan lobai,

Anonymous said...

Dah tau nak jalan kn hukum islam apsal pas tak bertanding??
Main konek je la pemimpin pas kt rmh

Anonymous said...

Sedih kiki, takde siapapun nak sedih siapa mng itu pilihan pengundi, org yg busuk hati mcm kau yg sedih kalau pas menang,

Anonymous said...

Kiki, org yg cuba mmperbodohkan org lain, semua org tahu kauni bodoh,kalau mng boleh tegak ke, kau ni org yg paling bodoh nk mnipu orang

Anonymous said...

Pas kencing ahli parti.penakut. elok la ahli pas sg kandis masuk hamim ramai2

Anonymous said...

Kalo menang tandanye dah ade sokongan kpd lobai ngok...sekarang lobai boleh balik bukak kitab......

Anonymous said...

Den panggil lobai pon marah...hihihihi...orang kalah memang begitu...hihihihi.m

Anonymous said...

Balik tobat banyak2... Tuhan marah kalo lobai menipu....

Anonymous said...

PRK Sg Kandis Bukti Rakyat Telah Mula Menolak PH

Kita ucapkan tahniah kepada UMNO dan parti Islam PAS kerana berjaya mengurangkan majoriti PKR (PH) dalam PRK terbaru di Sg Kandis.

Ini adalah petanda yang tidak baik bagi PH dan petanda yang baik untuk kerjasama PAS-UMNO untuk mengurangkan majoriti pakatan dan seterusnya mengalahkan pakatan dalam PRK, PRN dan PRU15.

Mohd. Zawawi hanya memperolehi majoriti 5,842 undi, jauh berbeza dengan majoriti yang diperolehi penyandang kerusi berkenaan, Mat Shuhaimi Shafiei dalam Pilihan Raya Umum ke-14 lalu iaitu 12,480 undi.

Sementara itu, calon Barisan Nasional (BN), Datuk Lokman Noor Adam memperoleh 9,585 undi manakala calon Bebas, K.Murthy mendapat 97 undi.

Anonymous said...

melayu amnoo n pakatan Allah bagi kuasa
tapi ingkar untuk tegakkan hukumhukum Allah
jauhi puak ni

Anonymous said...

Babi-babi labai pakatan/dap mengilai sakan nampak...tak suka hj.hadi ok..tak suka pemimpin islam ok..guna serangan berulang - sokong umno - sokong perompak- sokong najib-lebai pas tgk porno-ambil duit umno--makan dedak..nak bergabung dgn umno..jelas ya mereka ini bekas2 umno sendiri juga dap melayu/umno..so golongan ni tetap akan memusuhi PAS sebagaimana orng kafir memusuhi islam ..

Anonymous said...

'Kerajaan Kristian DAP': KJ kata masih ada yang waras dalam Umno
4 Ogs 2018, 10:49 malam (Dikemaskini 4 Ogs 2018, 10:51 malam)

A A
Anggota Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin mengulas isu kaum dan agama yang dimainkan Umno, seperti amaran ancaman 'DAP Kristian'.

"Ini merupakan existential dilemma (dilema kewujudan) Umno sekarang. Ada yang terus guna retorik DAP Kristian dan lain-lain. Tapi ada juga yang masih waras," kata Khairy pada suatu hantaran Twitter malam ini.

Semalam, ketika penghujung kempen PRK Sungai Kandis, Anggota Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman menggesa pengundi tidak menyokong kerajaan Pakatan Harapan yang dipimpin oleh "Kristian".

Tajuddin juga mendakwa bahawa ahli politik Kristian dalam DAP menggunakan jawatan dalam kerajaan untuk menyebarkan agama mereka.

Antara yang dinamakannya ialah pemimpin DAP Lim Guan Eng, Anthony Loke, Teresa Kok, Hannah Yeoh dan Tony Pua.


Ditanya bagaimana Khairy, yang dikenali sebagai KJ akan mengatasi masalah dilema Umno, bekas ketua pemuda parti itu berkata beliau akan cuba mengambil ahli politik baru dengan pandangan dunia yang progresif dan menganjurkan pendidikan semula politik yang komprehensif kepada anggota sedia ada.7

Anonymous said...

Ahli politik umno dan pas sudah lapok tertinggal bas...masih berretorik dan klentong dgn isu bangsa dan agama tanpa ade bukti yg jelas..

Anonymous said...

"Amanat hadi adalah pd tahun 1982. Pm umno/bn adalah madeykutty, zaman umno benci islam.
Pas mula berbaik dgn umno zaman PakLah, berterusan dizaman najib & sekarang zahid.
Bagi orang yg berakal pasti dpt melihat ada perbezaan antara zaman madey dgn yg lain2nya.
Mcm sekarang bila pee.eh angkat jerangkong madey jadi PM, mcm hal berkatan islam disakat, maksiat diberi insentif.

Yes..kalau aku pun aku akan kata mcm tu, tapi versi sekarang.. "aku bukan menentang pee.eh kerana nama dia pee.eh atau kencing merata2, aku menenentang pee.eh kerana pee.eh anti islam. Maka perjuangan menentang golongan pee.eh adalah tuntutan islam,.

Jadi untuk umno, walaupun dia masih bernama umno tapi tidak lagi menentang islam kerana sebab utamanya tidak lagi berketuakan situa yg bencikan islam maka aku akan berbaik2. Sbb benci aku kerana masa dia lawan, masa dia dah tidak lagi anti islam kerana ketiadaan madet maka ayat "..bukan kerana nama", yakni kerana perbuatan... maka aku rasa orang pas pun tidak lagi menyanggah "amanat hadi" itu, akan tetapi telah melaksanakan dgn baiknya seperti disebut.

Kejora Bapuk Bodo said...

Yolak yg menang...hihihi..teori bodoh..

Anonymous said...

Dalam sekawah pee.eh sekarang 70% adalah ketul babi, 30% adalah ketul beruk..jadi 100% tak valid utk apply sijil halal.

Anonymous said...

Di kelantan dah 10 tahun hukum Allah ditegaakkan....hingga hilang Aryuyu 355 angkara Dap....hihihi

Anonymous said...

Najib yg merompak pon pemimpin islam jugak...lobai suruh undi umno ato pas...parti orang islam..

Anonymous said...

Amanat hadi tidak berciri syiah, tapi ada unsur wahabi, ibn taimiyyah, iaitu satu fahaman pegangan saudi.

Anonymous said...

Sia2 pas tolong umno tapi tak menang jugak....undi umno pon merosot... ..Kalo 3 penjuru dgn Pas lagi meriah ...tapi sayang Pas penakut..

Dlm pertandingan yg mustahak kemenangan...bukan analisa bodooh...

2 lawan 1...2 yg kalah...memalukan...masih tak sedar diri sudah ditolak rakyat..

Kejora Bapuk Bodo said...

Kalo 3 penjuru dgn pas prk sg kandis lagi meriah ...umno dan pas boleh mengukur sejauh mana kekuatan sebenar mereka.... sayang pas penakut tapi masih mao cakap besar...pas takut lawan umno..pas gagal buktikan pas lawan umno..

Di sri setia dan belakong adekah pas berani bertanding? Umno sudah beri izin di sri setia..
..harap di belakong pas berani bertanding kerana pru 14 pas berani tanding kawasan cina..

Anonymous said...

Tahniah kepada PAS dan UMNO kerana berjaya mengurangkan majoriti PH dalam PRK Sg Kandis! Barua-barua pakatan sedang meroyan meroyan histeria kerana tidak dapat menerima hakikat kaum Melayu sudah mula menolah PH ! Selapas ini PH mungkin akan kalah dalam PRK seterusnya sehinggalah PRU 15 !

Jika pakatan kalah , bekalan dedak cap roket akan terhenti maka barua-barua pakatan akan mati kelaparan ! Begitulah keadaannya apabila barua-barua jahil murakkab percaya konon manusialah yang memberi rezeki kepada barua bodo !

Anonymous said...

Najib Klepto selalu kata "Do the math". Yg mudah:

PRU14
PH 23998 UMNO+PAS 18091 Jumlah 42089
Majoriti PH 5907 14%

PRK Aug 2018
PH 11518 UMNO+PAS 9585 Jumlah 21103
Majoriti PH 5842 27%

Tahniah ! Majoriti PH telah naik dari 14% kpd 27%.

Anonymous said...

Tapi ko hentam jugak ape yg pee eh bagi...hihihihi..6

Kejora Bapuk Bodo said...

Tahniah kpd Pas dan umno yg telah mengalahkan calon bebas dgn majoriti yg besar.....hingga calon bebas hilang wang pertaruhan...jarang berlaku begini.

Kejora Bapuk Bodo said...

Najib bagi analoji mudah mcm lawan badminton...

umno dan pas double lawan PH single...

Double yg kojol...nangis najib...

Kejora Bapuk Bodo said...

Sg Kandis, Selangor...dlm pemilihan DUN bagi PRU14, parti PKR berjaya meraih 23,998 undi, sedangkan BN hanya mampu mendapat 11,518 undi. (PAS mendapat 7573 undi). Majoriti undi PKR ke atas BN + PAS ialah lebih 4907 undi..

Jumlah undi BN dan Pas lebih 19 ribu..prk kali ni undi bn dan pas lebih 9 ribu sahaja...tak sampai separuh dari pru lepas...undi PKR melebihi separuh...

Bermakna BN dan pas kalah teruk...pengundi BN dan pas ramai yg boikot BN dan Pas...

Ahli pas bagi isyarat tak setuju pas bersama BN..

Kejora Bapuk Bodo said...

Pembetulan mathematik anom kst atas...Undi PH 15247 bukan 11000..

Majoriti undi PH kekal lebih 5000...

Jangan pandai reka fakta bodoooh...

Undi pas dan umno hilang separuh..undi PH lebih separuh dari pru lepas...PH nadih dihati rakyat...pas dan BN makin jaauh dari hati raktat..

Anonymous said...

Hadi bertanding ke?

Anonymous said...

Hahaha. Tak pasai2 hadi kena sama. Kamu bertanding dgn umno,

Anonymous said...

Eheheh dap letak babi dalam makanan pan.

Anonymous said...

Menang lg puak jahil. Islam belum bangkit lg kuuut.

Anonymous said...

Cina2 nak malaysia cara mudah. Bayar jer katpan. Dulu masa cina perang dengan jepun, mereka cabut lari. Tak patriotik. Takut mati. Lari ke tanah melayu. Mereka bela orang melayu yang bernama pan. Inilah soldadu dap yg sedang giat jual tanah melayu kepada dap melaluu undi.

Anonymous said...

AnonymousAugust 5, 2018 at 8:32 AM
Cina2 nak malaysia cara mudah. Bayar jer katpan. Dulu masa cina perang dengan jepun, mereka cabut lari. Tak patriotik. Takut mati. Lari ke tanah melayu. Mereka bela orang melayu yang bernama pan. Inilah soldadu dap yg sedang giat jual tanah melayu kepada dap melaluu undi.

Anonymous said...

AnonymousAugust 5, 2018 at 8:32 AM
Cina2 nak malaysia cara mudah. Bayar jer katpan. Dulu masa cina perang dengan jepun, mereka cabut lari. Tak patriotik. Takut mati. Lari ke tanah melayu. Mereka bela orang melayu yang bernama pan. Inilah soldadu dap yg sedang giat jual tanah melayu kepada dap melaluu undi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails