Tuesday, August 07, 2018

Prestasi Kewangan K'tan Cemerlang 96.81 %




KOTA BHARU: Pejabat Menteri Besar Kelantan dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan menerima markah 96.81 peratus bagi Prestasi Pengurusan Kewangan berdasarkan Indeks Akauntabiliti 2017 dalam Laporan Ketua Audit Negara 2017 Siri 1.
Namun begitu, prestasi jabatan itu menunjukkan penurunan berbanding markah 99 peratus mengikut Prestasi Pengurusan Kewangan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2016.
Hasil carian imej untuk kelantan cemerlang
Asrul Seli (tengah) diumumkan sebagai pelajar terbaik Orang Asli dalam STPM peringkat negeri Kelanta ASRUL SELI (tengah) diumumkan sebagai pelajar terbaik Orang Asli dalam STPM peringkat negeri Kelantan di Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Indra Petra (SMKTIP), Gua Musang, Kelantan, kelmarin. – UTUSAN/Aimuni Tuan Lah


Prestasi jabatan kerajaan negeri itu antara sembilan jabatan dan agensi kerajaan negeri yang berada di tahap cemerlang, manakala tiga lagi di tahap baik, serta masing-masing satu jabatan pada tahap memuaskan dan kurang memuaskan.
Mengikut laporan dikeluarkan hari ini, semakan sepanjang tahun lalu terhadap 14 jabatan dan agensi kerajaan negeri merangkumi elemen seperti kawalan pengurusan; bajet; terimaan; pengurusan perolehan; kawalan perbelanjaan; pengurusan kumpulan wang atau akaun amanah dan deposit; pengurusan aset dan stor; pengurusan kenderaan kerajaan; pengurusan pelaburan dan pinjaman; serta pengurusan penyata kewangan.
Jabatan Perkhidmatan Veterinar dilihat satu-satunya jabatan kerajaan negeri yang dinilai di tahap kurang memuaskan apabila hanya sekadar memperoleh markah 67.58 peratus.
Sementara itu, secara keseluruhannya, Jabatan Audit Negara (JAN) mendapati pengauditan yang dijalankan menunjukkan beberapa penambahbaikan dalam pelaksanaan program dan aktiviti jabatan dan agensi kerajaan negeri seperti berkurangnya kes ketidakpatuhan terhadap prosedur dan penetapan asas yang jelas dalam pelaksanaan projek atau program.
“Namun begitu, kegagalan mengambil tindakan awal terhadap masalah yang berlaku sepanjang pelaksanaan projek atau program menjejaskan pencapaian matlamat pada akhirnya.
“Selain itu, aspek pemantauan dan penyeliaan masih perlu dipertingkatkan dan dilakukan secara berterusan terhadap kerja yang dilaksanakan oleh kakitangan bawahan, kontraktor dan vendor,” katanya.
Sehubungan itu, jabatan dan agensi negeri yang terbabit bukan saja perlu mengambil tindakan selepas mendapat teguran daripada JAN, malah perlu bertindak dengan cepat sebaik sahaja masalah atau kelemahan itu dikenal pasti. (BH)

15 comments:

Kejora Bapuk Bodo said...

Adekah Pas setuju bonus Arul kanda dibayar juta2 sedangkan hutang 1mdb 38 billion ditanggong oleh kerajaan?...adakah pas menyokong kerja bangang ni?

'1MDB diurus teruk, jadi kenapa bayar Arul RM5 juta'
Annabelle Lee
6 Ogs 2018, 9:43 malam (Dikemaskini 6 Ogs 2018, 9:49 malam)

A A
Laporan awal audit terhadap 1MDB menunjukkan kelemahan besar dalam tadbir urus korporat syarikat itu, kata Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini.

Justeri beliau mempersoalkan tindakan kerajaan BN dulu yang memberikan bonus RM5 juta, selain gaji asasnya, kepada bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Arul Kanda Kandasamy.

"Kami terkejut melihat laporan audit awal 1MDB yang dibuat Pricewaterhousecoopers (PWC). Ia menunjukkan kegagalan pengurusan terdahulu untuk mematuhi amalan tadbir urus baik yang asas.

"Dan ia menimbulkan persoalan - mengapa Arul Kanda dibayar RM5 juta untuk enam bulan? Untuk tidak melakukan apa yang seorang CEO patut lakukan?" soalnya ketika sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau menggesa bekas perdana menteri dan pengerusi 1MDB Datuk Seri Najib Razak untuk menjelaskan pembayaran itu.

Anonymous said...

Berapakah bajet tahunan kerajaan negeri kelantan tiap tahun?...

Anonymous said...

Ha ha ha
August 7, 2018 at 7:37 AM Kejora Pondan Bodo mula jilat juboq LGW..

cik siti said...

Negeri lain tak ada macam Kelantan?
P.Pg mana? Selangor mana?

Anonymous said...

SPRM tak perlu siasat AKSB - Mohd Amar

Oleh Nor Fazlina Abdul Rahim
nfazlina@nstp.com.my

KOTA BHARU: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak perlu menyiasat ketirisan yang didakwa berlaku dalam Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB).

Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, sebaliknya berkata ia sepatutnya disiasat oleh Jabatan Audit Negara (JAN).

"Kita sendiri ada melakukan audit dan Jabatan Audit Negara juga akan membuat perkara sama bagi mengenal pasti sebarang kelemahan atau sebaliknya, sebelum hasil laporan dikeluarkan.

"Justeru, kita akan mengambil tindakan susulan hasil laporan yang dikeluarkan Jabatan Audit Negara, tidak perlulah SPRM nak siasat.

"Saya merasakan apa yang berlaku membabitkan masalah pengurusan bukannya aktiviti salah laku rasuah seperti yang didakwa," katanya ketika ditemui selepas mesyuarat EXCO, di sini, hari ini.

Ketua Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Kelantan, Asran Alias, sebelum ini meminta SPRM membuat siasatan secara telus terhadap AKSB kerana didakwa berlaku ketirisan.

Asran juga mendakwa walaupun sudah ratusan juta dana diberikan oleh Barisan Nasional (BN) sebelum ini, namun masalah air tetap berlaku dan menjadi masalah besar kepada penduduk Kelantan.

Anonymous said...

Sibadut tua ni pakai rasa saje...isu rasuah dan kelemahan pentadbiran 2 benda yg berbeda...Jabatan odit tidak menyiasat kemana wang pergi....hanye memeriksa cara perbelanjaan kewangan..

Kenape nik Amar takut sprm siasat?...

Anonymous said...

https://m.facebook.com/notes/mat-saman-kati/skandal-balak-kelantan/593471424033305/

Isu balak kelantan ade yg tak kena..

Anonymous said...

Hati2 lobai hadi dah ajak walaun jilat semula juboq LGE..

Anonymous said...

Ko rujuk lah laporan odit...tiap tahun odit puji penang dan delangor....bajet negeri jauh lebih besar dari kelantan..

Anonymous said...

Hihihi juboq guan eng adalah milik kejora dan kekal selamanya.

Anonymous said...

Ni tulisan anak buah dap. Tak pernah tak busuk hati pada Islam. Nak tau mereka ni senang sangat nak kenal. Mesti ngutuk pas dan tghh. Sama jer busuk hatinya dengan dap yang tak senang dengan Islam.
Mereka nilah yang dapat bayaran untuk rosakkan Pas dan Islam. Ingat duit tu adalah haram. Kaya pun tak guna. Bayar zakat pun tak boleh dari duit haram.

Belajar2 lah mencintai Islam dan membenci kuffar. Belajar2 lah menyokong tghh daripada menyokong dap yang menganjurkan kesesatan.

abu bakar said...

Apa apa pun penjelasan arul Kanda memuaskan hati pas

Anonymous said...

Sekarang kerajaan baru tangkap dakwa jangan simpan sampay pru15 untuk jadi bahan kempen.

Anonymous said...

Bodo betul puak PH..klau x taubat confirm neraka sekali dgn puak LGBT..

Anonymous said...

apa ni tkde berita apa2 pun yg luarbiasa.

kecemerlangan kktangan kerajaan klantan yg meenrima gaji
dr pusat tkde kena mengena dgn parti pas yg memerintah.

90j tiada rekod audit.. tp ada dlm akaun affin bank.
sebahagian ada dlm rekod tokeh2 kedai kereta mewah.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails