Saturday, August 11, 2018

Gembala Unta Pemimpin Islam Zalim, Lebih Baik Dari Gembala Babi Kepada Bukan Islam...


Feqah Muwazanah: Kaedah penilaian politik

TAJUK ini sebahagian daripada Feqah Politik Islam (Siyasah Syar’iyyah) yang penting bagi membuat keputusan yang berkait dengan hukum, pendekatan atau hubungan dengan kumpulan tertentu secara ijtihad. Pertimbangan sama ada mengambil maslahat yang lebih utama atau menolak mudarat yang lebih besar, dengan bersedia menerima mudarat yang lebih ringan daripadanya.

Tepat dengan makna perkataan muwazanah yang bererti membuat pertimbangan yang wajar dalam beberapa perkara untuk dipilih menjadi keputusan yang terbaik dari segi Maqasid As-Syariah (tujuan mencapai matlamat menegakkan Islam), bukannya meninggalkan syariat.

Contohnya, Allah mewahyukan permulaan Surah Ar-Rum, membetulkan sikap Rasulullah S.A.W dan para sahabatnya dalam politik antarabangsa pada zamannya terhadap peperangan di antara Rom dan Parsi. Umat Islam berpihak kepada Rom kerana mereka adalah penganut Kristian Ortodoks (ahli kitab). Sebaliknya Musyrikin Makkah berpihak kepada Parsi yang beragama Majusi (menyembah api). Walaupun kedua-duanya bermusuh terhadap Islam, di mana akhirnya kedua-dua kuasa besar itu dijatuhkan oleh Islam. 

Selain itu juga, penerimaan Rasulullah S.A.W terhadap perjanjian Hudaibiyyah yang nyata isi kandungannya sangat menyelebihi mengikut kemahuan musuh, sehingga para sahabat tidak berpuas hati atau tidak senang dengan syarat-syarat perjanjian itu. 

Namun, Rasulullah S.A.W menerima dan akur dengan perjanjian itu, apabila membiarkan syarat yang sangat tidak adil, kerana muwazanah (pertimbangan) dari segi politik umum, mengambil kira negara Islam diiktiraf oleh musuh menjadi negara yang sah dan mewujudkan suasana aman tanpa ketegangan serta memberi ruang yang lebih luas kepada dakwah Islam diterima tanpa tekanan yang menakutkan mereka dari kalangan yang lemah imannya. 

Kebenarannya berlaku selepas itu, apabila meningkatnya jumlah umat Islam berkali ganda dengan besar selepas perjanjian damai. Hudaibiyyah menjadi sebab kepada Fathu Makkah (dibebaskan daripada penguasaan jahiliyyah) apabila pihak musuh tidak menunaikan perjanjian.

Rasulullah S.A.W juga membatalkan tahaluf (persefahaman) dengan kaum Yahudi apabila mereka mengkhianati perjanjian walaupun mereka adalah ahli Kitab, sebaliknya mengukuhkan hubungan dengan kabilah Khuza’ah (musyrikin) yang lebih setia dan sederhana sikapnya.

Firman Allah menjadi asas bagi menentukan perbezaan sikap terhadap bukan Islam:

لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (8) إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَىٰ إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (9) ]الممتحنة: 8-9[
“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil. (8); Sesungguhnya Allah hanyalah melarang kamu daripada menjadikan teman rapat orang-orang yang memerangi kamu kerana agama (kamu), dan mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu, serta membantu (orang lain) untuk mengusir kamu. (Ingatlah) sesiapa yang menjadikan mereka teman rapat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”. (9) (Surah Al-Mumtahanah: 8-9)

Contohnya juga, apabila para ulama’ membuat keputusan membiarkan kaum Tatar yang sangat ganas membunuh itu mencemarkan masjid dengan arak yang haram hukumnya dan membiarkan mereka mabuk adalah lebih baik daripada mereka ganas membunuh yang lebih besar mudaratnya.

Apa yang terpenting juga ialah ketaatan dan kesetiaan (wala’) generasi awal kepada pemimpin dan jamaah yang mengambil apa-apa keputusan walaupun hati mereka tidak bersetuju, tetapi kepercayaan dan wala’ (setia) kepada pemimpin yang lebih memahami keadaannya sangat penting, berpandukan firman Allah:

وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنْهُمْ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَانَ إِلَّا قَلِيلًا (83) ]النساء: 83[
“Dan apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan menakutkan, mereka terus menghebahkannya. Padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu kepada Rasulullah dan kepada Ulil Amri (pemimpin dan para ulama’) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka. Dan jika tidaklah kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihan-Nya kepada kamu, tentulah kamu (terbabas) menurut syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang yang teguh imannya dan luas ilmunya di antara kamu”. (Surah An-Nisa’:83)

Cukup menjadi iktibar juga dalam sejarah Andalusia yang bertahan selama lapan abad apabila raja-raja dan pemimpin Islam melupai perselisihan atau perkelahian sesama mereka, seorang ulama’ menasihatkan:

“Bahawa menjadi gembala unta kepada pemimpin Islam yang zalim adalah lebih baik daripada menjadi gembala babi kepada bukan Islam.”

Apabila ucapan ini dilupakan, terdapat kalangan yang menjadikan musuhnya dari kalangan kawan yang dipercayainya, akibatnya hilang Andalusia daripada kekuasaan Islam yang berkat. Sebab yang sama juga jatuhnya kerajaan Islam di Rantau Nusantara dan negara-negara lain kepada penjajahan yang kesannya sangat parah beberapa abad sehingga kini.

Terkini bencana lebih besar boleh berlaku apabila kalangan generasi baru umat Islam yang jahil agamanya tidak meletakkan kepentingan Islam sebagai perkara pertama, kerana bencana kejahilan agama dan hilangnya jati diri beragama, sehingga kepentingan Islam diperkecilkan dan isi perut diutamakan. Akibatnya menimpa diri di alam dunia ini dan selepas kematiannya di Hari Akhirat. Bacalah firman Allah:

يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا (71) وَمَن كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (72) ]الإسراء: 71-72[
“(Ingatlah) hari (Hari Kiamat) Kami menyeru tiap-tiap kumpulan manusia dengan nama imamnya (Nabi dan pemimpin yang diikuti di dunia); kemudian sesiapa diberikan kitabnya (suratan amal) di tangan kanannya, maka mereka itu akan membacanya (dengan sukacita), dan mereka tidak dikurangkan (pahala amal-amalnya yang baik) sedikitpun. (71); Dan (sebaliknya) sesiapa yang berada di dunia ini (dalam keadaan) buta (mata hatinya), maka ia juga buta di Akhirat dan lebih sesat lagi jalan-Nya”. (72) (Surah Al-Isra’: 71-72)

Islam mengajar pengikutnya supaya bijak memilih kawan atau sahabat dalam perjalanan hidup sehingga bukan sahaja mengetahui batang tubuhnya sahaja, bahkan dilihat juga siapa kawannya yang akrab. Kata penyair Arab:
 عن المرء لا تسأل وسل عن قرينه فكل قرين بالمقارن يقتدي
“Berkenaan seseorang itu jangan kamu tanya dia sahaja. Tanyalah juga siapa kawannya, kerana seringkali seseorang itu terikut dengan kawannya”.

Alasannya kerana sering kali manusia terpengaruh dengan temberang bohong dan uslub putar alam kalau tidak berhemah. Maka hendaklah diteliti dengan mengetahui siapa dirinya dan siapa pula kawannya.
Begitulah tujuan Feqah Muwazanah sangat penting bagi membuat keputusan yang tepat khususnya keputusan politik, apabila menjadi ‘king maker’ dalam Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS).
PAS meletakkan Islam adalah keutamaan dalam keputusannya yang tidak memisahkan politik daripada agama. Maka Feqah Muwazanah juga hendaklah digabungkan dengan Feqah Aulawiyyat dalam melaksanakan ilmu Maqasid As-Syariah yang berpacak mengikut tertib maslahat kebaikan dan mudarat keburukan.

Menjaga agama yang pertama, berikutnya menjaga nyawa, akal, keturunan, maruah dan harta. Maka tertib menjaga agama Islam hendaklah didahulukan daripada perkara-perkara yang lain, sama ada memilih maslahat yang lebih besar atau menolak mudarat yang lebih besar sehingga bersedia menanggung mudarat yang kecil.

PAS telah meletakkan kepimpinan tertinggi dalam pelbagai lapangan dengan pengawasan Majlis Syura Ulama’ sangat penting bagi menentukan ‘road map’ perjalanan PAS.  Maka sesiapa daripada kalangan PAS ini, sama ada kalangan pemimpin paling atas sehinggalah dewan-dewan, negeri, kawasan, cawangan, sehinggalah ahli biasa, jangan bertindak sendiri dalam perkara yang besar menyentuh dasar dan matlamat parti Islam ini tanpa Feqah Muwazanah yang tepat.

Allah menegaskan ciri-ciri penting bagi kumpulan Islam yang wajib beristiqamah, sehingga kita tidak dipancing oleh mana-mana pihak. Seterusnya menjaga perpaduan berkonsepkan Al-Bayyinat(keterangan) secara nas dan ijtihad oleh mereka yang ahli di lapangannya.

Perlu diketahui bahawa Feqah Muwazanat sangat penting dalam menentukan isu politik terkini, bagi menyatukan umat Islam yang berpecah, jahil dan lemah sikap politik, ekonomi dan ilmunya. Seterusnya menanamkan kesedaran betapa wajibnya mempertahankan kuasa politik umat Islam.

PAS wajib menolak kalangan yang hanya mengejar kedudukan tanpa mengira dasar, konsep dan akhlaknya serta tanpa perhitungan menegakkan Islam dan kuasa politiknya.

PAS menjadikan pengalamannya di sepanjang perjalanan perjuangannya menilai setiap langkah yang berlalu, bagi mengatur ke hadapan dengan istiqamah bersama Islam. Demi kemenangan dunia sementara waktu dan kemenangan Akhirat yang kekal abadi adalah penting untuk mengumpulkan seberapa banyak ahli teras yang disifatkan oleh firman Allah:

مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا (23) لِّيَجْزِيَ اللَّهُ الصَّادِقِينَ بِصِدْقِهِمْ وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ إِن شَاءَ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا (24) ]الأحزاب: 23-24[
“Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam). Maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran. Dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun. (23); (Berlakunya yang demikian) supaya Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan menyeksa orang-orang yang munafik jika ia kehendaki, atau ia menerima taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”. (24) (Surah Al-Ahzab: 23-24)

Ya, hanya yang bersikap benar membuktikan kesetiaannya kepada bai’ah, bukannya mereka yang sering kali ditipu pembohong dan pengkhianat.
“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG

Presiden PAS 

Bertarikh: 29 Zulkaedah 1439 / 11 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 11/8/2018





Untuk pembersihan aqidah ku hadiahkan 2 syarahan ini..

Video: Lebih Baik Pemimpin KAFIR tapi JUJUR...!!!! 
Hati-hati pendakalan Aqidah

Video: Pemimpin Kafir Yang Adil vs Pemimpin Islam Yang Zalim - Ustaz Azhar Idrus

Dari Ibnu Hasyim..



Sila lihat ..

E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

50 comments:

Anonymous said...

Aik, melalui petikan TGHH di atas, adakah TGHH sudah U-Turn? Kan DAP babi, jahat dsb...MCA, MIC, Gerakan , PCM baik, suci boleh jilat pungkog macam PAS jilat pungkog UMNO sekarang?

ted manoff said...

ABDUL HADI AWANG

Presiden PAS
Bertarikh: 29 Zulkaedah 1439 / 11 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 11/8/2018


Puii..sembang keluar hadis segala bagaii tapii diri sendiri tak amal apa yg ditulis..mmg nk kena pijak berjemaah hadi awang nii..hanat puii..💦💦🗯🗯

Husaini Ayu said...

Bila depa buat dikira fiqh aulawiyat bagai,bila org lain buat sedap2 depa label fasiq bagai...haru puak2 ni...

Anonymous said...

PAS for All telah diganti dgn PAS for Dedak.

PAS dirasuki pemikiran assabiyah UMNO, Bangsa/Agama/Raja yg fanatik, anti bukan Islam, anti PAS bermakna pro Liberal, LGBT, Evangelista dan semua protes UMNO didokong

Yang hairannya, boss2 PAS amat meminati dan berlumba2 miliki buatan kafir spt Jam Rolex, Audi, Porsche, Fortrunner, Merz Sports.

Inilah hukum karma bila dah termakan duit curi.:

Anonymous said...

Pandangan manusia berbeza dan berubah2 ikut persepsi, kefahaman atau kepentingan.

Dulunya Mahakarun ditolak, ditendang dan di bersarakan berdasarkan alasan yang berbeza.

Ada yang kata tak demokratik. Ada yang tuduh super korup, ada yang tolak dek kezaliman dan ada yang menendang kerana Mahakarun anti yahudi.

Kini Mahakarun di angkat dan dijunjung bukan kerana Mahakarun yang berubah tapi yang berubah adalah persepsi dan pandangan terhadapnya.

Anonymous said...

Komen-komen di atas menunjukkan kebdohan puak-puak penentang Islam. Tiada hujah dan bukti.

Yang jelas kejahiliahan mereka, tulisan ini..

[ted manoff said...
Maaf cakap. Demi mempertahankan LGE,aku sanggup serahkan 'kedua mulut biniku atas dan bawah disumbat' dengan batang butuh Lim Guan Eng.


Kami sanggup mempertahankan ideologgi kami, sampai begitu. Juga anak-anak dara kami, sanggup kami korbankan untuk DAP. Begitu juga pejuang2 komunis kami dulu, anak bini kami sanggup di serahkan kemaluannya untuk perjuangan.

Bukan geng2 islam saja yang sanggup berjihad. Lepas ini tuan ibnu boleh buang komen ini, cuma nak beritahu perjuangan kami bukan main-main.
August 10, 2018 at 1:59 AM ]

Itulah perjuangan syaitan mereka!

Ha ha ha

Mohammad Azren said...

Wahai Haji Al Hadi Al Auta, kamu bukan berpandukan kepada politik "siasah sya'riah",,,tetapi berpandukan kepada politik "belasah aja lah janji Masyuuuk" Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Harimau bintang tak akan berubah bintang2nya. Yang berubah ialah mata yang memandang: mata itu sudah rabun warna, rabun malam, rabun jauh atau mungkin sudah buta, lalu berubahlah bintang2 itu.

Dalan konteks Mahakarun, ada yang mengubah pandangan politik terhadap yang empunya diri kerana ia kini dipandang sebagai sama ada pro Lbgoat, atau mungkin pro liberal, atau pro UEC, atau lain2.

Setakat ini, nampaknya persepsi dan pandangan mudah diubah2 dan penerimaan semula atau pemberian peluang kedua lebih mudah diraih bilamana gologan sasar dijanjikan harapan yang mana sebelum itu tidak termimpi untuk harapan itu di dapatkan.

Sama ada harapan itu tulen atau gimik atau kosong, bukanlah isu besar. Tidak mengapa kalau kesudahan HOPE itu sifar asalkan ada permulaannya.

Anonymous said...

klu puak penentang islam bodoh knapa kamu kalah pru dn gagal jd kingmaker dan tk dipercayai umno? atau kamu yg lbh bodoh sbb perasan pandai agama. ckp apa yg kamu sendiri pun tk amal.

bila sosak bn minta tolong cia bukan kamu wahai pengaku pejuang siasah syariah. lekeh sungguh imej kamu pd umno.

artikel yg ibnu siar itu wajib dituju pd pemimpin pas sbb mereka yg byk tk amal.

jgn jd unta yg memikul seribu kitab tp satu pun dia xbaca ..jauh sekali nk fhm dan amal.

akhirnya jd penjual kitab saja. dh perasan pejuang islam. tulis dlm blog kemudian tidor dh perasan pejuang islam.

marah lgbt dlm blog dh rasa berjihad. nk harap ust ebiet sorang berdakwah dgn lgbt.

ph dipimpin org islam yg ada integriti.. kamu nk kafirkn senang2 ye. bila masa kafir memerintah negara ni bawah ph?

ingat ye...sikap khawarij jgn melampau. klu ia mngancam keselamatan negara.. kamu akn berdepan pihak keselamatan. u will be very sorry dn bodoh heran kenapa pertolongan ghaib malekat tk dtg tolong.

kerja dakwah tk seberapa. akhlak lbh buruk dr sesetengah org bukan islam. pelahap dedak nipu guna agama... kamu ingat malekat nk senang2 tolong?

ingat balik nasib pejuang kiram dilahad datu.

Anonymous said...

yg benar2 berubah ialah pas hadi. dulu landasan betul..sekarang di bawah landasan keretapi najib.

ini bukan persepsi ini realiti.

Anonymous said...

lgbt evangelis dll sedang diperkuda lobai2 utk membersihkn kupiah mereka dpd habuk2 dedak yg mereka ratah diluar pagar tepi jalan rumah pemimpin umno.

walaupun dedak cuba dibersihkn dgn mmbesarkn lgbt dn evangelis..tp bau dedak masih tengit terhidu setiap kali mereka berak.

bau dedak tkkkn blh ditutup dgn topeng lgbt dn evangelis.

Anonymous said...

IBNU HASYIM adalah nama samaran bagi Hj Mohd Hashim.pernah berlakon PORNO di usa dan berbogel untuk majalah tempatan. Mantan Pengarang Majalah Al-Ummah dan pernah menghasilkan beberapa buah FILEM PORNO ,politik, sejarah dan agama. Menjadi ahli bisnes separuh jalan..


Kikikikikik

Anonymous said...

merekalah penunggang2 agama yg perasan jd koboi.

Anonymous said...

memang sejahtera bersama islam

tapi

huruhara mala petaka bersama puak yg perguna islam demi hasad dengki dn dendam kalah pru.

Anonymous said...

hahahahaaha��

Anonymous said...

artikel tu hadi sedang memomok wala semula sebb ada khilaf pas klang dn prk seri setia dgn nafsu beliau.

Anonymous said...

25% 'unta'2 bertepuk sorak bila gembala BABI kata nak kurangkan kekerapan cabutan nombor ekor. Fuyo.. ini bertepatan nilai selamik! Konon.

Apa yang 25% unta2 tidak nampak ialah lesen2 judi baru akan di jual bawah meja kepada para pengkagum, penggilap dan penjasa (dan tentunya khusus buat 95% BABI).

Anonymous said...

porno dlm majalah tempatan? hihi .. oh god pls help me.

Anonymous said...

dlm byk2 nas quran dlm artikel tu... ibnu pilih babi dn unta jd tajuk.

itulah kifarah kerana suka mmbabikn org. buta matahati terhadap nas...terangsang nafsu bc unta dn babi.

eeeeehh masih perasan pejuang islam lg.. wht d hell.

Anonymous said...

HA ni gila ke kurang siuman. Semua org dh tahu kut bnda tu. TGNA dari dulu lagi tarbiah org dgn ilmu tu. TGFN pun setuju.

Anonymous said...

Cerita tiga abdul, wahab dgn wahid jadi khdam kepada wahob. Mujor wahob baik, boleh ubah khadam jadi baik. Tapi pan khadam dap, dap pulak makan babi. Kesian pan.

Jadi khadam dap, cari apa apa jer tembak lebai. Nanti khadam dikatakan tak taat dap. Dedak lah, u turn lah, tonggang agama lah, menunjukkan pan kembali ke alam jahiliah di bawah asuhan dap. Mereka inilah perosak agama akibat jahil yang memang jahil tentang agama dan ust2.

Anonymous said...

abdul hadi anak yg sulong

Anonymous said...

Sudahhh guna perkataan muwazanah pulak utk halalkan cara. Dulu guna tahaluf siyasi.

Org kmpung ahli pas bhs arab tak reti bolehla ko kencing. Moktar senik boleh la ko kincing.

Hak tuihhhh

Anonymous said...

guna perkataan arab mk penyokong pun huuuuii kaguuum.

mahathir mana tau semua tu

Anonymous said...

Filem terbaru yang akan dilakukankan TGHH, Hero from Mountain of Dedak, arahan DS Na. Pelakun sambilan yang menghabiskan beras - Nik Abodoh. Tukan tapi skrip: Ibnu hasyin Al-Lucahi

Anonymous said...

Tuang taip skrip: Ibnu hasyim Al-Lucahi

Anonymous said...

Takde ke gambar zena zen?

Anonymous said...

Saturday, August 11, 2018
Gembala Unta Pemimpin Islam Zalim, Lebih Baik Dari Gembala Babi Kepada Bukan Islam...


Penggembala tu tajuddin pasir salak. Unta dan babi tu lah hadi

cik siti said...

Semua komrn puak-puak anti Ustaz Hadi dan agama agama di atas tak ada point dan hujah langsung. Berentilah buat kerja memalukan diri kamu sendiri itu..

Anonymous said...

Bukan saja Mahacai tapi Mahakarut turut mendapat malu setelah berhabis usia menternak dan membimbing Mahacai selama 22 tahun + 3 bulan tapi hasilnya hanyalah 25% dan itu pun komentar yang below par. Patutlah ada analis yang berani meramalkan kerajaan akan bertukar drebar di pertengahan penggal.

Anonymous said...

Kesudahan 25% Unta dan 95 % BABY

25% unta menang sorak, 95% BABY menang piala.

25% unta longgar pendirian, 95% BABY mengukuh pendirian

25% unta dapat first laugh 95% BABY dapat last laugh and everlasting love.

Gembala unta dan gembala BABY tunggu masa untuk peras susu.

Ibnu hasyim said...

Cik siti mari hisap pelir saya

Anonymous said...

Hadi tu ustaz ka? Yg mengaku syiah adalah mazahab islam hang panggil dia ustaz ka.

Mengajar sekolah rendah agama pun dia tak layak noo

cik siti said...

Begitu rendahnya akhlak, puak-puak anti Islam dan PAS.

Sanggup fitnah Ibnu Hasyim.

Pakai nama Ibnu Hasyim..
[Ibnu hasyim said...
Cik siti mari hisap pelir saya
August 11, 2018 at 8:57 PM ]

Anonymous said...

Ted manoff sakit jiwa meroyan macam org kena sawan gila babi terkena sumpahan ayat2 suci alquran agaknya.
Ted tak boleh duduk senang kerana kepanasan percikan api neraka dah mula dirasainya. Sesiapa yg berada di sisinya atau berkawan dgnnya juga akan terkena situasi yg sama akhirnya melecur tak sempat bertaubat dan mengucap.. nauzubillahi min zalik... semoga Allah jauhkan kita dari ted manoff dan kumpulannya yg anti perjuangan Islam...
Semoga Allah menolong org2 beriman dan dan membinasakan golongan munafiqin spt ted n the geng...

Anonymous said...

Kafir di malaysia tak memerangi kita.
Kafir di Malaysia tak menghalau kita kelar dari tanah air.
Kafir di Malaysia tak menghalang kita melaksanakan Islam.

kafir di Malaysia termasuk Dap, MIC, MCA, Gerakan dan Cina BN semua menentang RUU355 kerana RUU tiada dalam alQuran. RUU 355 bukanlah hudud yang dituntut dalam Islam.

Anonymous said...

Apa yg hang buat husaini...? Apa yg Ph buat...? Tunjuk mai sini... hang tok sah dok merapu di sini husaini. Lebih baik hang pi tolong limguaneng yg pening kepala mabuk ketum .. buat dakwaan gila duit rm19 billion hilang kena rompak... sapa rompak... depa pk2 mntri ph dah sesah lepas tu buat dakwaan org lain yg rompak... apa ni... jgn dok merapu tipu rkyat laa...!!!
Dah lama daaahh perangai macam ni rakyat dok tengok dari lepas pru14 sampai hari ni dok cipta macam2 helah supaya tak payah nak tunai jnji manifesto mereka.. Apa ni... awat syok sangat ke dok tipu rakyat..awat hang ingat rakyat malaysia semua bodoh2 macam hang macai Ph..!!! Yg cerdik tak undi ph lebih dari 50% . Maknanya ada separuh rakyat malaysia yg tak boleh ditipu oleh keparat2 ph... jgn terlalu kuat menipu jika rakyat hilang sabar semua dah tak berguna lagi...

Anonymous said...

KALAU.....
Yang satu tu gembala kejam dan ketua perompak dunia
Yang satu lagi tu gembala babi kafir

MAKA...
Janganlah kita sokong kedua2nya
Kita bukan hidup dalam keadaan tertekan seperti zaman Rasulullah
Kita boleh bertindak sendiri, bertanding calon sendiri.
Maka di balakong dan seri setia kita buat untuk diri sendiri.
Masuk bertanding.
Jangan biarkan gembala kejam ketua perompak dunia
dan
gembala penternak babi kafir
menggembala kepala dan hati kita.

Allahu Akbar

Anonymous said...

Jika di balakong dan seri setia kita bekerjasama dengan BN.

Maka maka maka maka

kita telah menidakkan amanat haji hadi tuan guru kita.
kita telah menukar amanat tuan haji kita.
bukankah tuan haji kita pernah berkata,
menyokong umno itu jihad.
mati menentang umno itu mati syahid.

maka maka maka maka
kasihanilah
kasihanilah rakan2 syuhadah kita
mereka mati kerana menentang kekejaman umno

jadi sangupkah kita mengkhianati syuhadah kawan kita itu
mereka tentunya bersedih
bersedih kerana amanat tuan haji kita sudah diubah
menyokong umno sudah menjadi jihad??

Anonymous said...

Ini sorang lagi anon 4.48pm macai dedak Phpan yg bodoh piang otak berkarat tak boleh nak pikiaq menggunakan akal dan hati yg Allah kurniakan dgn betul dan cermat. Allah umpamakan golongan spt ini spt binatang ternakan bahkan lebih sesat dari binatang tersebut lebih bodoh. Inilah disifatkan golongan yg rugi... lain kali klu nk komen seseorg ulama itu hendaklah cermat sikit dan hendaklah beradab. Jgn kamu ingat mereka sama kedudukan dgn lks dan lge yg jd idola kamu.

Anonymous said...

Bergabunglah wahai pas dan umno
bergabunglah dengan gembala lembu kondo yang kejan dan raja segala perompak mega
bergabunglah jika...
dengan bergabung itu hayat umno bn lebih cepat pupus

Anonymous said...

Bergabunglah dengan gembala lembu perompak negara
lawanlah gembala babi kafir
jika itu boleh mengubati kekecewaanmu
jika itu boleh meredakan sakit hati dan marahmu
akibat mat sabu dan khalid sudah menjadi menteri

Anonymous said...

Ted manoff tu gila dah. Otak dah mereng. Pemikirannya Bukan bertaraf seorang manusia lagi. Saba tarafnya spt lembu yg sedang.merumput di ladang. Diberi dedak dia makan . Dia tidak lagi memilih jenis dedak apa yg diletak didepannya dia akan makan. Janji boleh makan. Maruah diri anak isteri tak penting lagi baginya... bodoh punya lembu...ted

Anonymous said...

Wahai azren penjilat dubur limguaneng... baru lepas jilat ke...? Kan dah pening tu...!! Lge lempar rm brpa rnggit.. klu tk cukup pi jilat P. Ramasamy pula kot2 boleh dpt byk helai lagi boleh beli dedak bw balik bagi ank bini hang makan... hehehe.
Hr ni tk pi sambut mujahid dgn lgbt ke... boleh tmbah lima enam helai lagi dedak tu kan bagus...

Anonymous said...

Macai2 ph dan penyokong2nya semuanya bodoh2 dan buta matahati. Mereka tak dapat nak bezakan kebenaran dar kebatilan dan tak pandai nak berhujjah terutama hujjah2 yg disandarkan pd Alquran dan Hadis. Kebanyakan mereka mampu menuturkan kata2 kesat dan bahasa maki hamun saja. Klu diajak debate awal2 lagi mereka knock out.

Khairulryezal osman said...

Unta padang pasir pun tak mls mcm hadi awang.unta sekurang2nya byk jasa pada manusia,tapi hadi apa jasanya selain pecahbelah ummat. Hadi walunta.

Anonymous said...

komentar dan argument yg di tulis oleh mereka yg antikan Islam diatas amat menakutkan dan sungguh dasyat> Adakah mereka ini dr kalangan orang islam - Ya/Tidak

Jelas mereka bukanlah kalangan yg cuba menegakkan islam atau win2 situasi..kalangan mereka yg sgt prejudice..terhadap agama bangsa dan negara kecuali terhadap pakatan/dap..

melayu itu bangsa carca marba agama nya diambil dr arab makanan dr india muslim - tentukan islam dan melayu itu dicantas - peduli apa aku pada kalangan islam dan melayu yang tolol itu..
berpolitik lah kamu tapi - tentukan islam dan bangsa penganut islam itu dilandasanya..wahai org islam semuanya..marilah kita bersama2 demi islam..

Anonymous said...

Ala, ruu355 yg cuma memperkasakan mahkamah syariah pun dah tentang gila,
Sbb apa? Sebab negeri2 yg selari dgn ruu355 tu meletakkan "mana2 rang undang2 atau undang yg tidak selari dgn alquran dan sunnah maka ianya adalah terbatal"
Jadi sbb tu kafir2harbi serta walaun2 kafir harbi tentang sgt dgn ruu355 tu.

Hanya melayu bodoh tahap otaktaek je tak faham benda tu.

Anonymous said...

Bila yg hj hadi kata menentang umno tu jihad?
Yg dia kata "menentang kaum yg menolak islam", dan dia taksirkan "kita menentang umno bukan kerana nama dia umno tetapi kerana ia menolak islam..." jadi disitu ada limitnya..iaitu selamamana ia menolak islam.
Juga "penentangan" yg dia sebut itu bukan berasaskan pada nama akan tetapi kepada sikap..,
Kebetulan pada masa itu yg jadi pee.em dari umno adalah keling madet yg bersikap anti-islam dan pro komunis dan kronis.
Jadi sekali lagi aku sebut "bukan kerana nama dia...."
Enko kalau tak faham BM, belajarlah BM sebelun buat komen, kalau ko sengaja hendak putarbelit itu hak enko, juga jika engko hendak bermegah2 dgn kebodohan komen, itu pun hak engko.

Anonymous said...

Rba yg merayau serata blog anti dapigs 99% adalah bukannya islam anon 12:29,
Jadi usah dirisau sgt la..biarkan je ..dan mereka berani tu pun sebab tak berdepan..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails