Tuesday, August 07, 2018

Ini, Mahathir Melencong Dari 'Malaysia Baru', Zunar Mula Meluat..

Zunar Mula Meluat Dengan Mahathir
KARTUNIS penyokong kuat Pakatan Harapan (PH), Zunar mula menunjukkan kritikan terhadap Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad melalui kartunnya yang tersebar hari ini di media sosial.

Kartun tersebut menggambarkan Mahathir melencong dari jalan “Malaysia baharu” dan menuju ke arah mempertahankan dan membina legasinya, termasuk Formula 1, jambatan bengkok, Khazanah dan “Proton 2.0”


Kartunis politik yang pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semasa Mahathir memerintah telah mula menunjukkan kritikan keras terhadap PH.

Sebelum ini, Zunar mengkritik Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang disifatkan mengutamakan hal-hal kecil seperti kasut hitam berbanding reformasi pendidikan yang lebih utama.

Zunar menjadi musuh ketat Mahathir sejak era reformasi bermula 1998 apabila beliau menjadi penyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau juga menerbitkan banyak buku kartun bertema kritikan terhadap Mahathir, antaranya Lagak Pak Mahat.

Banyak kritikan melalui karikatur dibuat sepanjang tempoh pertembungan sengit PKR dengan Mahathir dan UMNO.

Kemalangan maut di dagu Mahathir
Antara kartun beliau yang paling diingati berkenaan Mahathir ialah menggambarkan bentuk litar Sepang menyerupai bentuk muka Mahathir.

Zunar juga menimbulkan kontroversi melalui beberapa kartunnya yang dianggap melampaui batas termasuk menghina agama dan peribadi pemimpin-pemimpin negara. – Mynewshub.tv

MR : Malaysiakini kini sedang menyingkir Zunar daripada kartunis mereka apabila Zunar tak ikut kehendak Malaysiakini jangan kritik Mahathir.... 

MINDARAKYAT

38 comments:

Anonymous said...

Ini negara demokrasi bebas kritik...tapi ape yg dirancangkan oleh tun madey bukan bertentangan dgn malaysia baru...

Proton telah dikuasai oleh syarikat cina kominis yg bertujuan untuk memasarkan kete buatan cina di malaysia dan negara asean...proton 2 boleh sekat penguasaan cina kominis...kereta nasional menjimatkan tukaran asing...idea proton 2 baru diperingkat cadangan...alternatif yg ade usahasama dgn swasta ato dgn indonesia yg punya pasaran yg besar..

Jambatan bengkok boleh memberi laluan kapal yg tak perlu melalui singapura...pelabohan tg pelepas boleh maju...

Khazanah penting bagi negara...khazanah tidak ganggu operasi glc...lembaga pengarah khazanah berfungsi menilai prestasi glc...

Bila kewangan negara pulih public transport diteruskan....lrt3 masih diteruskan dgn pengurangan kos 47%...program yg dilaksanakan oleh najib menelan belanja yg tidak manasabah....harga muktamad berlipat ganda dari harga yg diumumkan...

Gaji menteri dan exco ph telah dipotong...jabatan perdana menteri menjimatkan kos 10 billion..

Isu perkauman satu isu yg rumit nak diselesaikan secara total...pembangkang sentiasa gunakan isu perkauman untuk politik...namun isu ini terkawal..

cik siti said...

August 7, 2018 at 12:01 PM Itu jawapan yang baik.
bukan macam pecacai2 lain. Tahniah!

Kejora Bapuk Bodo said...

Semasa najib arahkan drb jual saham proton kpd syarikat cina kominis lobai2 pas tak tahu ape pon samada penjualan ini untungkan negara ato rugikan negara...lobai2 tak berani bagi komen sebagai pembangkang...pas seolah2 dipihak kerajaan..

Anonymous said...

kapal equanimity akan mendarat dalam petang ni pelabuhan Klang, mari sama-sama sambut kedatangannya..Oh Ye Oh ye

cik siti said...

Itulah, dah tak ada modal kritik PAS. Idea sendiri tak ada. Kritik tak ada asas, main fitnah, ceroboh tanpa bukti.. bikin malu PH saja, macam PH tak yang cerdik.

Anonymous said...

selagi tk melencong menipu dan merompak bellion2 ... its ok no problem

ikan said...

cif pigs tak jeles ke tengok cif jebon naik sukhoi... kereta kebal yang real kalau nak naik pun boleh ejas.

Anonymous said...

Lawatan awam akan dibuka kpd awam untuk lawat kapal mewah yg dirompak oleh jho lo...walaun dan lobai pas tak ingin ker melawat tengok kapal yg hutangnye dibayar sama oleh lobai2 dan walaun?..

Ramizi said...

Rakyat sedang memerhati dan menilai Kerajaan PH dari segi janji Manifesto, perlaksanaaan tindakan untuk kesejahteraan rakyat jelata. Andai tiada beza antara Kerajaan terdahulu dan sekarang, tidak mustahil rakyat akan mengundi BN kembali.

Anonymous said...

DUN Balakong ada 30% Melayu / Islam. Sapa mereka nk undi jika PAS x letak calon . DAP , PRM dan MCA pasti letak calon bukan Islam . Celaka lah pemimpin PAS jika confirm x letak calon . Mereka istiqamah lari dari perjuangan .

Anonymous said...

Tepat sekali. Tapi PAS apa cerita . Haaaa tepukkkk

Anonymous said...

ramizi..

jgn ingat rakyat tgk PH berdasarkan manifesto semata.

rakyat juga tgk pas umno, adakah mereka akan berubah
atau sama atau lebih teruk dpd sekarang.

rakyat tk tgk kesempurnaan kerana ia mustahil, rakyat
tgk siapa lebih baik memerintah.

rakyat juga tgk kesungguhan memenuhi janji, jika manifesto
gagal menepati sasaran masa tp dgn sebb dn kekangan yg
benar dan tk dpt dielakkan, maka rakyat akan faham.

dlm memerintah yg penting jujur dan tidak mementingkan
diri sendiri dn menyusahkan rakyat.

sama mcm perkahwinan, tkde yg sempurna dn mungkin juga tak
sama dgn apa yg kita kenal sebelum kahwin, tetapi apakah ada
usaha utk perbaiki diri.

jika trend sekarang ni, tunggulah tranformasi najib tahun 2050
kalau pun BN nk berubah dan blh memerintah. selagi umno beri
muka pd najib, maka pakukan lah diri dikerusi pembangkang.

pas?... sebagaimana geng hj hadi tunggu selepas kematian tgna
maka kita juga menunggu hal yg sama utk hj hadi, mungkin akan
ada perubahan selepas itu. tapi... nik beduh cia, tontowi dll
masih ada. pengganti hj hadi yg perlu berusaha memulih akhlak dan
imej pas jika mahu mendapat sokongan rakyat.

sementara itu.. berusahalah jd pembangkang yg baik. tiap isu
yg dibangkang mesti dikaji mendalam, kalau tidak sekelip mata
aje kerajaan PH jawab dah tertutup pembangkang.

Anonymous said...

Ini dunia baru. Kartun pun kenalah ada idea baru. Idea memomokkan pemimpin kesayangan ramai sudah ketinggalan zaman. Kartun harus lebih banyak belajar menggilap kasut dan bola yakni buang jauh2 kartun yang menconteng arang atas kasut dan bola.

Anonymous said...

matde tau bersatu tak kuat dalam pakatan
kalau boleh dia nak amnoo join 40 mp
kalau jadi itu jam matde lagi ego
bila dah jadi pm cakap mula songsanggg
sayang nak lepas jawatan bagai dijanji
itulah matde



Anonymous said...

Bagi Zunar ianya melencong

Bagi pakar ekonomi ianya melancong

Bagi penjilake ianya jalan pintas

Bagi pengkritik ianya gear undur

Bagi idealis ianya menuju kronism

Bagi pelawak ianya wal hasil balik asal

Bagi CEP ianya privilege

Bagi pembangkang: "buku bertemu ruas, cantek!"

Anonymous said...

bro ramizi,

100++ hari vs 60 tahun! Sila guna akal yg dianugerahkan.
Seluar dalam kalau tak sesuai, boleh la tukar. Kalau pakai la.

Terima kasih

Anonymous said...

Baru baca BISMILLAH....belum pun suap nasi, jangan terus beri air basuh tangan. Tengoklah rentak dulu....

Anonymous said...

guan eng umum kurangkn hari cabutan bertuah judi..

begitulah kaedah islamik PH yg indah.. ada perubahan dn peningkatan. takkn lah sehari selepas bersunat esoknya pegi haji. pegangan guan eng tu hak dia lah.

ini pun pas masih xpuashati sbb guan eng yg umum. dh tu apa niat pas sebenarnya.

perkara mngubah dasar ni bkn blh buat sukahati ikut nafsu. semua melibatkn undang2 kos dn pihak yg menerima kesan perlu diambil kira.

kita bukan nk buat islam cara isis. dok suka hukum org baru rasa dh islam.

apa saja kerja baik ph yg islamik jgnlah pas komplen byk nanti akhirnya secara tk sedar pas yg menentang islam.

yg baik tu terima dn akui jela.

oklah jom kita mnyambut equanimity esok.

klu lah aset klepet di us tu blh bergerak sudah pasti akn ditarik kembali mcm equanimity. sabar semua akn diuruskn.

Anonymous said...

Bapok menipu lagi,

Anonymous said...

Bodohnya analisis, beruk lebih bijak dr org bodoh yg cuba mmperbodohkan diri sendiri

Anonymous said...

Nak tahu cerita pas ke, lepastu tepuk tangan, baik kau tak payah jd mbusia

Anonymous said...

Tepuk tangan, ph mcm hebat sgt, ph sekadar nmpk cntik diluar didalamnya busuk

Anonymous said...

Lobai2 contoh org bodoh, tak malu ke duk salah guna perkataan.

Anonymous said...

tkde masalah selagi blh angkat pen tun blh jd pm.

anwar stndby kerana faktor usia tun. tula kelebihan ph..ramai pemimpin pelapis berpotensi..yg muda ada rafizi n azmin dll.

yg masalahnya umno. tkde pelapis. sebb mereka nk cr lama. hishamuddin pun dh malas nk campur. pas... golongan muda kwn cia bahaya.

Anonymous said...

Esok najis`b MO1 lanon akan dikenakan lagi tiga pertuduhan jenayah pecah amanah dan pengubahan wang haram serta penyalah gunaan kuasa!

Yeaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! Yabedabedu!!! yahuuuuuuuuuuuuuu!!!

Lelabi2 (lebai2 Pas )pegi la jengok2 rakan ta`aquun ente tu, bagi air jampi sebotol soh dimandi wajib laki bini buang suewy kat badn tu..............

Anonymous said...

OKT masih boleh join bebahas di palimen ek? Bagus tol kejaan PH ni kan?

OKT tu plok muka tak malu, slambe derkkkkk je........

Anonymous said...

Lelebai Pas kan ado tukang backing, nak malu apo nyo!!! Lelebai kua ayat koan, hadih, sonyap sumo si jahil tu sumo...........

Anonymous said...

OKT = Orang Kata Taktau

Anonymous said...

IBNU HASYIM adalah nama samaran bagi Hj Mohd Hashim. Pernah menulis dibeberapa akhbar tempatan. Mantan Pengarang Majalah Al-Ummah dan pernah menghasilkan beberapa buah buku politik, sejarah dan agama. Menjadi ahli bisnes separuh jalan..

Anonymous said...

eh, cik siti dah ada dah, mcm biskut cipmore la pulak, jap ade jap takde

Anonymous said...

Orang dah meluat dengan Ibnu Hasyim macam meluat kat siti Kasim

Anonymous said...

KBB,
Lelebai manatau urus bisness, tengok anakhashim ni, tepaksa gadai blog, dgn maruahnya sekali tergadai.

Mcm lebai di Kelantan istihar ``Hutan Simpanan Kekal Sg Brok``, hutannya `GONDOL` mcm kepala DOGOL lebai! Brok pon tak duduk kat hutan simpan tuh!

Anonymous said...

IBNU HASYIM adalah nama samaran bagi Hj Mohd Hashim. Pernah menulis dibeberapa akhbar tempatan. Mantan Pengarang Majalah Al-Ummah dan pernah menghasilkan beberapa buah buku politik, sejarah dan agama. Menjadi ahli bisnes separuh jalan..

Anonymous said...

Meluat tak payah masuk blog mnyibuk aja,tp hr2 kau juga yg masuk,pergi dekat blog yg kau sokong,

Anonymous said...

Zunar susah nak berubah. Dari dulu kartun dia menyindir dan mengkritik Kerajaan.

Apa kartun yang dia nak buat selain dari itu?

Kartun Zunar berkisar pada tindakan dan bukan pada sikap dan kelakuan ahli politik.

Apa kata Zunar dapatkan idea tersebut sedang parlimen bersidang sekarang?

Anonymous said...

Lebai2,apahal kau bodoh sgt, apa kene mengene lebai dgn pas, lebai satu gelaran yg mulia disisi allah, malulah sikit, gelaran lebai bukan gelaran yg boleh dipermainkan wlau apa2 alasan

Anonymous said...

Beruk ko kata bijak? Ala mampus. Teruknya tahap pemikiran penyokong PAS .Patutla dpt 18 jer wpun ramai ahli

Anonymous said...

Masalahnya dia baca bismillah, pastu makan babi.. kenelah halang dari terus makan bro

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails