Thursday, August 09, 2018

Tuntutan Cukai Input GST Wajib Dikembalikan Kepada Peniaga.. -Ahmad Fadhil.




SAYA bangun mencelah ucapan Datuk Haji Ahmad Maslan (BN - Pontian) pagi tadi ketika beliau berucap membahaskan RUU Cukai Perkhidmatan. Saya bangkitkan berhubung cukai input GST yang sepatutnya dikembalikan kepada para peniaga, yang dikatakan berjumlah RM9-10 billion (Menteri Kewangan di dalam ucapannya petang ini menyatakan jumlahnya ialah RM17 billion).
Isunya ialah, sepatutnya para peniaga ini mendapat semula wang hasil tuntutan cukai GST yang dibayar oleh mereka seperti yang dijanjikan oleh kerajaan lalu sewaktu GST mula diperkenalkan. Jika diikutkan janji pada masa itu ialah 'dalam masa 14 hari'.
Hari ini, ada tuntutan dua tahun lepas masih belum diperolehi menyebabkan aliran modal para peniaga terganggu. Soalan saya ialah, kenapakah ia berlaku?
Jawapan YB Pontian ialah, terdapatnya beberapa isu yang perlu dikaji oleh Jabatan Kastam sebelum mengembalikan wang tersebut. Sama ada jawapan ini boleh diterima atau tidak, ia boleh dibahaskan di ruang yang lain.
Soalnya pada hari ini, wang itu perlu dikembalikan kepada rakyat. PAS daripada dulu lagi menolak pelaksanaan GST tidak memikul beban yang terpaksa dipikul oleh ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional yang telah menyokong pelaksanaan GST.
Walau apapun yang berlaku, tuntutan ini wajib dikembalikan kepada rakyat.
AHMAD FADHLI SHAARI
Ahli Parlimen Pasir Mas
8 Ogos 2018 - HARAKAHDAILY 8/8/2

21 comments:

Anonymous said...

Waima wang dalam bank kalau hilang, hak/kepentingan pelanggan tetap terpelihara tanpa kompromi meskipun bank diambil alih pengurusan baru.

Anonymous said...

Tak usahlah buang duit buat kereta mainan 3.0 dan bagai. Gunakan wang itu untuk bayar balik rebat2 yang tertunda.

Mohammad Azren said...

Macamana nak bayar kembqli. akaun Amanah pun licin dikebas BN. Macam hutan simpan negeri Kelantan yg digondol licin oleh puak LOBAI. Hehehekikikihahahakahkahkah

Anonymous said...

Hutang tetap hutang. Kalau PTPTN tetap kena bayar, pulangan GST juga sama. Jangan pandai kutip tapi tak pandai melangsaikan. Kalau tak pandai, lepaskan kuasa dan biar rakyat buat pilihan semula siapa yang lebih layak. Ada beran?

Anonymous said...

kasi rampas lg aset2 klepet.. tampung utk bayar hutang2 yg dia buat.

Anonymous said...

siapa yg layak klu pilih semula? ahmad n geng atau geng ph(puas hati)?

Anonymous said...

hutang kena selesai tp mesti ada idea juga utk jana ekonomi. jln serentak.

Anonymous said...

licin licin mcm kepala najib jugak.

Anonymous said...

Tabung harapan pun lesap jugak. Sapa yang ikhlas bantu dulu pun dah lesap dah. PH bukan kecik anak, kaki sapu jugak. Parti kafir boleh percayake jujurnya. Yang lain tu pulak kaki klepet juga. Mahathir dah maha kaya masa jd pm dulu. Sekarang 2nd round, lg kayalah. Sabu khadam dap jer, baik tuan, saya menurut perintah tuan.

Silap besor sapa pilih ph dulu. Ekonomi makin turun, dunia tak pecaya mahathir kaki mengkambinghitamkan orang lain.

Anonymous said...

Ptuuii, PIGS dulu masa undi GST sokong ke berkecuali?

Sebab dah dibayar dedak Olih Umnoporno rasanya PIGS undi sokong.

Nah,Ni baru betul janji diratapi olih Najib Klepto.

Anonymous said...

Tak dapat lari punyer. Kalau sorok dalam lubang cacing pun money trail tetap ada. L&G boleh bentangkan money trail 18 bilion itu dalam waktu terdekat dan kalau boleh jangan tunggu sampai BABI balik kandang. Kalau ini berjaya barulah menepati definisi buat kerja betul2 bukan betul2 buat kerja.

Anonymous said...

biarlah Ahmad jawab, kita diam je.

ahmaad... ahmaad

Anonymous said...

Zaman Atok dulu rezab hanya 30 bil. Atok wariskan rezab sebanyak itu pada Bapak (Paklah). Bapak berjaya naikkan rezab kepada 100 bil. Bila Bapak berhenti rezab diwariskan pada Anak (Jibbon). Jibbon kaki pelahap tapi pandai buat silap mata. Rezab naik 450 bil. Kini giliran Jibbon kembalikan rezab kepada Atok sebanyak 450 bil. Atok memang handal dapat melahirkan pewaris yang mampu menggandakan rezab. Ini hanya cerita rekayasa, tiada hubungan bau-bau bacang dengan mana-mana pun.

Anonymous said...

hadi kn kata gst bagus utk ekonomi.. mcm tin milo.. sihst dan kuat utk kanak2 membesar

Anonymous said...

Berita terbaru:

Rezab BNM jatuh lagi.

Anonymous said...

rubbish

Anonymous said...

sila hadir mahkamah bila najib dipanggil. jgn ponteng ..reserve time u najib. sebb najib pandai tambah reserve negara

Anonymous said...

apa...jatuhh? aduuuuh sakitnya tu disini

Anonymous said...

Cicit: "berapa toknek nak wariskan pada keme?

Toknek: "30 bil cukup ler"

Cicit: "ait! Mana pi 450 bil"

Toknek: "maner ada lagi, toknek dah bayor hutang, cicit oii"

Cicit: "betoi ker toknek. Dulu kata nak pinjam matawang Rupee untuk bayor utang"

Toknek: "tak jadi pun, dorang tak jadi beri Rupee"

Cicit: "Oooo gitu ropernyer, kalu gitu 30 bil pun 30 bil ler duit juger tuu"

Anonymous said...

Boboi nyer lagi licin, kahkahkah.

Anonymous said...

Tok det sakit kat mana tok det?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails