Thursday, May 18, 2017

Kristian ‘agresif', Terancang Dalam Dakwah -Dr Chandra Muzaffar



Kuala Lumpur: Kumpulan Kristian didakwa sangat ‘agresif' dan bersifat terancang dalam kerja dakwah mereka kata seorang ahli akademik pada satu forum di Kuala Lumpur. Hal ini diceritakan oleh Dr Chandra Muzaffar pada satu forum anjuran Islamic Renaissance Front (IRF) bertajuk "Violence And Persecution In The Name Of Religion" pada Sabtu lepas di Kuala Lumpur.

Katanya, semasa beliau mengetuai pertubuhan bukan kerajaan, ALIRAN suatu ketika dahulu, antara rungutan yang beliau kerap terima daripada penganut Hindu dan Buddha ialah bagaimana kumpulan Kristian sangat agresif dengan kerja dakwah mereka.

Sehingga menimbulkan keresahan dan perasaan tidak senang di kalangan masyarakat Hindu dan Buddha. "I remember many-many years ago. When I was heading another NGO called ALIRAN, one of the complaints we received from a lot of Hindus and Buddhists was about Christian's proselytization.

The way which some Christian groups proselytizing amongst Hindus and Buddhists, running them down and you know, sort of... very crafty way of converting people." Menurut Dr Chandra Muzaffar lagi, masyarakat berbilang agama haruslah belajar menghormati antara satu sama lain.

Lain budaya dan agama, setiap masyarakat harus menghormati sensitiviti masing-masing mengikut acuan perlembagaan dan kerangka tertentu. Masyarakat Muslim Malaysia juga tidak terlepas dengan dakwah Kristian walaupun Perlembagaan Persekutuan, undang-undang tertinggi negara dengan jelas melarang sebarang dakwah agama lain ke atas Muslim.

Lina Joy atau nama sebenarnya Azlina Jailani yang kini dikhabarkan sudah dilarikan ke Australia, diKristiankan oleh kumpulan Kristian tempatan. Mengikut sijil pembaptisan Lina Joy yang boleh didapati di media-media sosial atas talian, ianya dikeluarkan oleh Church of Our Lady Fatima, Kuala Lumpur.

Walau bagaimanapun, kesahihan sijil tersebut tidak dapat dipastikan. Baru-baru ini, seorang kolumnis di portal berita Free Malaysia Today, Fa Abdul menulis posting di Facebook mendakwa anaknya, Arshad Ameen, 12 tahun didekati oleh seorang ‘Chinese Uncle' yang cuba ‘berdakwah' agama Kristian kepada anaknya itu.

"My son explained that he was a Muslim but wasn't entertained. The uncle continued talking about why my son should embrace Christianity and save his soul. He even offered to meet my son again in order to guide him."

Hal yang sama pernah dilalui oleh Farouk A Peru, seorang kolumnis liberal di Malay Mail Online yang didekati seorang Pastor pada tahun 90an. (TKO)



Lihat: Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?


Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

2 comments:

Anonymous said...


ISLAM apakah ini??

Spesis ISLAM begini mngundang BALA'


1--Berhujah/bahas demi KBNARAN tak berani..

2--Analisa2 yg berfakta dgn integrity jauh sekali..

3--LURUS-telus trhdp AUDIT-harta mnjd pantang & dianggap kapir harbi?

4--Saman MARUAH dimahkamah trsgt2TAKUT,menipu berpusing2 beralasan bertangguh2!

5--Dah terang2 uturn PONTENG fitnah menCURI ada hati lg nak tipu dgn hudud-RUU yg palsu?

Adakah ciri2 diatas ini LAYAK mnjd pewaris nabi2?

ATAU..

Mrk dah jd terang nyata tlh pun "mempersenda" serta mnjd MUSUH kpd nabi2!?



Biarkan BALA' demi BALA' dtg bertimpa2, biarkan..

Biar Allah ajar satu persatu dgn JAWAPAN total melalui makhluk2NYA yg bernama..
---Petir
---Banjir
---Angin RIBUT
---Angin Lintang dsb

Lobai olarmak maseh mampu menipu KELIRU walauns2 yg dibawah, ttp sesekali TIDAK akan dpt menipu makhluk2NYA yg LURUS-telus sprt yg diatas itu..

Adakah petir banjir & RIBUT itu BUTA & tidak tahu bhw mrk tlh pun sdondon menCURI berjuta2 serta merembat BALAK beratus-ribu ekar??

Musuh2 Allah dan musuh2 nabi2NYA pasti ditimpa BALA'!


Anonymous said...

ko cite apa ni bhai

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails