Thursday, May 18, 2017

Hukuman Rotan 85 Kali Untuk Pasangan Gay Di Aceh.


Hukum cambuk di Jantho, provinsi Aceh, 8 April 2011 (Foto: dok).
BANDA ACEH, Indonesia – Sebuah Mahkamah Syariah di Indonesia menjatuhkan hukuman rotan 85 kali terhadap dua lelaki gay kerana melakukan seks sejenis, kata seorang hakim di wilayah Aceh sekali gus menolak rayuan pengampunan daripada kumpulan hak asasi manusia.
Hukuman rotan di hadapan khalayak oleh panel hakim berkenaan adalah kali pertama terhadap ke­salahan homoseksual sejak undang-undang mengenainya diperkenalkan di Aceh pada tahun 2014.
Hukuman itu lebih berat daripada rotan 80 kali yang diminta oleh pendakwa raya.
“Kedua-dua defendan didapati bersalah kerana melakukan liwat,” kata hakim yang mengendalikan kes itu, Khairil Jamal dalam satu kenyataan.
Dua lelaki itu yang memutuskan untuk mewakili diri masing-masing di mahkamah memberitahu bahawa mereka tidak akan merayu keputusan tersebut.
Aceh merupakan satu-satunya wilayah di Indonesia yang menjadikan hubungan seks sejenis satu jenayah dan menggunakan undang-undang syariah.
Terdahulu, kumpulan pemantau hak asasi manusia, Human Right Watch menggesa Indonesia membebaskan kedua-dua lelaki itu yang ditahan pada Mac lalu.
Pihak berkuasa wilayah Aceh te­lah melaksanakan hukuman rotan terhadap 339 orang sejak tahun lalu kerana melanggar hukum Syarak.
- Reuters

Lihat: Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails