Thursday, May 18, 2017

Hannah Yoeh: Hapus Bangsa Di MyKad, Wujud 'Malaysian M'sia’?


Hannah Yoeh Gesa Ruangan Kaum Dalam MyKad Dihapus


AIDCNews– 17/05/17 –ADUN DAP Subang Jaya yang juga Speaker DUN Selangor, YB Hannah Yeoh pernah mencadangkan ruangan kaum dalam MyKad dihapuskan untuk mewujudkan bangsa Malaysia tanpa mengira ras, dedah Helen Ang.

“Bukan itu sahaja, Hannah Yeoh juga cuba menyekat istilah “Melayu” untuk diisi dalam ruang butir ‘Keturunan’ dalam borang-borang rasmi,”dedahnya.

Penghapusan identiti bangsa dalam MyKad itu akan mencapai matlamat utama perjuangan DAP untuk mewujudkan bangsa Malaysia tanpa kaum atau ‘Malaysian Malaysia’.

Untuk membuktikan dakwaan itu, Helen Ang turut melampirkan kenyataan Hannah Yeoh dalam Sinar Harian, bertarikh 20 Jan 2014.

“Tak ada orang halang kalau anda memilih untuk menjadi Melayu. Tapi ia tak perlu ada dalam IC (MyKad).
“Kalau jadi wakil rakyat, saya tak nak tahu bangsa anda. Saya nak tahu apa yang anda tahu untuk bantu kawasan itu,” katanya ketika menjawab soalan daripada salah seorang wakil peserta Forum Perpaduan dan Masa Depan Negara.

Tambah Helen lagi, ADUN DAP itu bukan setakat membuat seruan, malah turut mempraktikkan penyisihan bangsa Melayu di DUNnya.

“Contohnya Hannah Yeoh telah enggan membantu sebuah Residents Association semata-mata kerana mereka memakai nama persatuan penghuni pangsapuri ‘Melayu’ dengan alasan dia (YB Subang Jaya) menolak keras sifat perkauman.
“Tapi jelas sekali perangai si Dapster itu dwi-standard. Lebih-lebih lagi Dapsters yang dicucuk hidung mereka oleh evangelista,”dedahnya lagi.

Kempen Hannah untuk menghapuskan identiti bangsa turut disiarkan dalam organ DAP,roketkini.

ADUN DAP Subang Jaya itu berkata, dalam memberi bantuan kepada rakyat, bangsa bukan soal yang perlu dititikberatkan terutama ketika mengisi borang bantuan.

“Borang itu agak keterlaluan dan perlu dihapuskan untuk memupuk perpaduan di kalangan rakyat. Tidak penting bangsa anda apa yang penting kami tetap bantu.
“Apa yang lebih penting dalam borang itu adalah saya dapat tahu lebih lanjut masalah anda,” ujarnya.

Menurut Roketkini, saranan Hannah telah disokong oleh Datuk Saifuddin Abdullah yang ketika itu berjawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Gerakan Kesederhanaan Global (GMM).

“Kita kena ada satu langkah permulaan, antaranya membuang ruangan ‘kaum’ dalam borang kerajaan.
“Melalui langkah ini, saya rasa semua rakyat akan berasa mereka adalah ‘Malaysia’ kerana tidak dikelompokkan sebagai mana-mana kaum,” katanya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails