Tuesday, May 16, 2017

Peguam: Kes Habib Rizieq Indonesia, Suatu Jerat Perancangan..


Pengacara: Kasus Habib Rizieq direkayasa
Imam besar Front Pembela Islam (FPI) Habib Rizieq Shihab

JAKARTA (Arrahmah.com) - Peguam imam besar Front Pembela Islam (FPI) Habib Rizieq Shihab menilai kes yang menjerat anak guamnya itu merupakan suatu perancangan rapi (jahat). Menurutnya, polis terkesan mencari-cari kesalahan ketua dewan pembina GNPF MUI tersebut.

"Habib sudah memahami dan mengerti bahawa ini kuasa kalap (emosional) dan menggunakan instrumen polis untuk menekan. Kalapnya untuk kes Ahok kalah dan Ahok dipenjara. Itu sahaja, "kata peguam Habib Rizieq, Sugito Atmo Pawiro, Senin (15/5).

Dia menjelaskan, sebenarnya anak guamnya sudah berniat kembali ke Indonesia pada Ahad (14/5) dari Malaysia. Namun, ada salah satu perkara yang menyebabkan Rizieq urung kembali ke tanah air.

"Tapi apabila undang-undang sudah menjadi alat kekuatan dan alat politik, Habib berfikir 'oh ini mesti ada strategi baru untuk melawannya'", ujarnya.

Sugito juga mempersoalkan alasan polis menerbitkan surat pengangkutan paksa. Padahal, katanya, anak guamnya saat ini masih bertatus sebagai saksi.


"Ketika perbahasan 'pokoknya' perlu diperiksa, pokoknya harus dijemput paksa, pokoknya harus ditahan, pokoknya harus dipertingkatkan jadi suspek. padahal undang-undang itu harus adil untuk semua orang, "tandas Sugito.

Beliau mendedahkan, Habib Rizieq sempat kecewa dengan perlakuan pegawai-pegawai penguatkuasa undang-undang kepada dirinya.

"Ahok juga sudah terbukti dalam Pilgub kalah. Ini bukan bermakna yang berperanan aktif untuk mengalahkan Ahok itu hanya Habib Rizieq, kan banyak pihak. Kenapa semua dilimpahkan kepada Habib Rizieq? Ini Habib Rizieq agak kesel, "tuturnya.

(Ameera / ts / arrahmah.com/IH)


Lihat: Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails