Tuesday, August 12, 2014

Wanita Ini, Pengalaman Melihat Kebiadaban Israel Di Matanya.


Israel biadab di mata Raghad
Raghad Qudah berdiri di depan rumah bapa saudaranya yang dihancurkan Israel di Khuzaa, Khan Yunis, selatan Jalur Gaza. (middleeasteye.com/muhammad umar)

Jumaat, 25 Julai 2014 Raghad Qudah tidak mempunyai tempat berlindung selain di rumah bapa saudaranya, Muhammad Taufik Qudah, 64 tahun. Sebab di sana ada ruang bawah tanah.

Selama dua malam berturut-turut pasukan Israel menggunakan pelbagai jenis senjata dan peluru berpandu buat menggempur rumahnya di Khuzaa, Khan Yunis, selatan Jalur Gaza.  


"Mereka juga menggunakan racun perosak seperti sedang membunuh serangga," kata Raghad, seperti yang dilaporkan oleh Middle East Eye hari ini.
 

Hari itu, di rumah jirannya, Helmi Abu Rajala, bersebelahan dengan kediamannya, hancur dibom. Sejumlah mayat terhimpit di balik runtuhan. Pasukan Israel kemudian secara teratur menembak rumahnya. Masa rehat, Raghad sekeluarga berlari menuju rumah bapa saudaranya. Di dalam ruang bawah itulah Raghad bersama 21 anggota keluarganya, termasuk saudara-saudara kandung perempuan dan ibunya, bersembunyi.  

Tidak ada yang mahu keluar. Jiran-jiran berusaha lari dari Khuzaa cedera dan terbunuh. Beberapa di antara mereka disuruh pergi oleh pasukan khas Israel bertopeng malah ditembak mati oleh penembak.

"Kami tetap bersembunyi sampai Jumaat siang, "ujar Raghad berurai air mata." Buldoser Israel mendekati rumah bapa saudara saya dan pasukan Israel merempuh masuk. "

Saat sebuah jentolak mula melumat rumah bapa saudara Raghad, pasukan Israel masuk ke dalam.  


"Kami menutup tirai dan berteriak saat sebuah peluru mengenai pintu rumah. Kemudian terdengar teriakan meminta kami keluar," tutur Raghad.

Muhammad, bapa saudara Raghad, lalu mengatakan kepada keluarganya, dia akan membuka pintu. Dia akan keluar memberitahu pasukan Israel di dalam rumah cuma orang awam


"Dia keluar seraya mengibarkan bendera putih. Dia cuma bilang, 'Saya orang awam. Hanya ada perempuan, anak-anak, dan orang renta di sini '," kata Raghad.

Muhammad, biasanya tinggal di Sepanyol, juga menunjukkan kad izin tinggal di Sepanyol miliknya. Dia bercakap dengan pasukan Israel itu memakai bahasa Inggeris, Ibrani, Arab, dan Sepanyol. Dia lalu menghampiri, berbicara pelan dan sopan


"Tolong jangan tembak saya," katanya.

Tiba-tiba saja satu tembakan meluncur dari jarak dekat. Pelakunya adalah seorang tentera Israel berambut perang dengan senjata M-16. Usianya paling banter 20 tahun. "Saya memandang ke arah matanya dan kedua matanya basah," ujar Raghad.

Raghad benar-benar terkejut. Dia tidak percaya tentera Israel bakal menembak seorang lelaki awam tidak bersenjata. "Itu pembunuhan berdarah sejuk. Dia cuma manusia dibunuh di depan mata kami tanpa alasan," tutur mahasiswi tahun pertama jurusan bahasa Inggeris ini.

Setelah menghabisi ayahnya, Buthina Qudah bercerita tiga serdadu Israel itu mundur sambil melemparkan gas pemedih mata. Raghad dan keluarganya masuk lagi ke dalam rumahBeberapa minit kemudian tiga tentera tadi datang lagi


"Kenapa kalian tidak pergi dari rumah ini," tanya mereka.  

"Kami telah cuba," jawab Raghad. "Tapi kalian menembak kami. Peluru-peluru kalian memaksa kami tetap tinggal dalam rumah."

Raghad ingat betul situasi saat itu benar-benar menakutkan. Semua haiwan peliharaan bapa saudaranya - kambing, burung dara, ayam, dan anjing - mati. Bangkai mereka bergelimpangan. Raghad bercakap dengan penembak bapa saudaranya memakai bahasa Inggeris. Tentera itu bungkam. Dia cuma siap sedia dengan M-16nya, siap menembak siapa saja.

Raghad sekeluarga lantas disuruh keluar dan mereka kembali ke rumah. Saat mereka berjalan, pasukan Israel berjaka dua meter menembak di sekitar kaki mereka buat menakutkan. "Mereka tidak ada rasa kemanusiaan. Mereka kejam dan tidak berhati, "kata Raghad seraya menahan tangis.  


Mereka lalu bersembunyi di bawah tangga. Satu-satunya tempat mereka rasa selamat. Sebuah jentolak lantas mendobrak tembok pagar rumahnya. Satu peluru mengenai anak tangga. Seorang serdadu kemudian berteriak, "Raghad kemari ... siapa di dalam?"

"Hanya keluarga saya," kata Raghad.  


Mereka semua lantas dirusuh keluar satu-satu.  Raghad dan keluarganya dibawa kembali ke rumah bapa saudaranya. Anak-anak berteriak minta iar minum. Namun dua serdadu Israel berambut perang mengawasi mereka cuek saja. Keduanya tidak mengizinkan siapa saja pergi ke bilik mandi atau mengambil air minum.  

"Kami di bawah todongan senjata, tidak boleh berbuat apa-apa," ujar Raghad.  

Lalu seorang tentera Israel dari mazhab Druze memberi mereka sebotol air minum. Saban kali Raghad bertanya kepada seorang tentera Israel pada bila-bila mereka boleh pergi dan menggunakan tandas, mereka cuma bilang, "Tanya Hamas."

Akhirnya Raghad bersama ayah dan keluarganya - empat anak, sepuluh perempuan dan enam lelaki - dibolehkan pergi. Mereka melewati jenazah bapa saudara Raghad tergeletak bersimbah darah. Mereka cuma mempunyai masa beberapa saat buat menyampaikan salam perpisahan. Ada yang mencium, tangan, kening, dan kakinya. Yang penting tidak bising.

Raghad masih sempat bertanya kepada salah satu askar berbahasa Inggeris. "Kenapa kalian membunuh bapa saudara saya?" kata Rgahad. "Air matanya meleleh saat dia balik badan."

Seorang askar lain membahagikan gula-gula kepada anak-anak. Mereka mengambil pemberian itu lantaran lapar dan haus. Mayat bapa saudaranya Raghad baru boleh diangkut keHospital Nasir beberapa hari kemudian. Dia menjadi bukti kebengisan Israel dan Raghad adalah saksi kebiadaban tentera Zionis.

Setelah berjalan sejauh tujuh kilometer, Raghad sekeluarga selamat keluar dari Khuzaa.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails