Tuesday, December 08, 2015

Singkirkan Pesaing, Dinasti Lim Jajah/Perintah P.Pg.. -Jason Chin.

sex1
Apakah Dinasti Lim memanipulasi kedudukan dalam parti untuk memerintah Kerajaan Pulau Pinang sampai mati dan akan menyingkirkan pesaingnya walaupun lebih layak menjawat jawatan tersebut soal Jason Chin.
Penulis dinamis dan prolifik membuat pertanyaan itu ketika menulis artikel tertbaharu bertajuk “Will Lim Dynasty rule Penang forever?” di Malaysia Today semalam.
Jason Chin membandingkan kemenangan Chow Kon Yeow yang kekal mendapat undi paling popular dalam pemilihan DAP Pulau Pinang pada 29 November, berbanding dengan Lim Guan Eng yang tidak berani mencalonkan diri bertanding dalam pemilihan DAP negeri.
“Dalam sistem pilihan raya yang demokratik, persetujuan pengundi berasaskan kuasa dalam sesebuah organisasi. Ini bermakna seorang pemimpin itu dipilih berdasarkan majoriti sokongan diperolehi. Melihat kepada pemilihan DAP Pulau Pinang baru-baru ini, ia masuk akal Chow Kon Yeow dilantik semula sebagai pengerusi DAP negeri Pulau Pinang kerana dia berkuasa dalam pilihan raya negeri dengan margin yang ketara.
“Apa yang tidak masuk akal adalah kenapa tidak Chow dipilih sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang ? Dia merupakan orang Pulau Pinang yang telah mendapat mandat daripada 86% daripada perwakilan, dan merupakan ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di Padang Kota.
“Sebaliknya, Lim Guan Eng bukan kelahiran Pulau Pinang, dan dia tidak mempunyai keberanian untuk bertanding dalam pemilihan DAP negeri.
“Adakah Lim takut kekalahan sepertimana yang berlaku di Melaka di mana dia telah disingkirkan jawatankuasa Melaka DAP?,”soalnya.
Menurutnya, walaupun perlantikan Lim sebagai Ketua Menteri adalah sah di sisi undang-undang, namun pemimpin dipilih berdasarkan sokongan majoriti pengundi parti.
“Cow dilantik sebagai Pengerusi DAP negeri, sementara Lim memakai mahkota Ketua menteri menjadikan ia satu persamaan yang sangat rumit.
“Lelaki yang mendapat sokongan undi paling popular dari kalangan perwakilan negeri, Chow, terpaksa tunduk kepada individu dari luar. Jadi untuk apa diadakan pemilihan DAP negeri.
“Ini mengingatkan saya kepada satu pepatah bahawa ‘semua negara demokrasi moden mengadakan pilihan raya, tetapi tidak semua pilihan raya adalah demokratik. Diktator sayap kanan, rejim Marxis, dan kerajaan satu parti juga mengadakan pilihan raya untuk memberikan aura kesahihan pemerintahan mereka.”
ingatku
Jason Chin menambah rekod pentadbiran Lim sebagai Ketua Menteri di negeri itu juga turut dipertikaikan ramai pihak.
“Saya tidak bersetuju bahawa Lim melakukan pentadbiran negeri itu dengan cekap. Pulau Pinang telah menduduki tempat pertama dalam ranking pelaburan negeri pada tahun 2010 dan 2011. Walau bagaimanapun, rangking negeri itu kini telah jatuh di belakang Johor, Sarawak, Melaka dan Selangor.
“Penambakan laut di Pulau Pinang di bawah pentadbiran Lim telah mengatasi rekod pentadbiran Barisan Nasional apabila mentadbir Pulau Pinang.
“Orang ramai dipaksa untuk disusun penempatan semula dan kampung-kampung bersejarah sedang dimusnahkan untuk bangunan pencakar langit bertingkat konkrit.
“Malaysia adalah top 10-ranking di dunia untuk jumlah tertinggi pekerja seks seperti yang dilaporkan oleh Live & Invest Overseas News. Wiki Panduan Seks, Panduan Seks Antarabangsa, dan Penasihat lawatan menunjukkan bahawa Pulau Pinang diiktiraf di peringkat antarabangsa sebagai Phuket Malaysia.
“Apakah semua pembangunan ini positif untuk negara ini? Adakah budaya dan moral diabaikan untuk memenuhi permintaan pertumbuhan ekonomi?.”
Menurutnya, kepelikan amalan demokrasi DAP yang berlaku di Pulau Pinang hampir berlaku di Selangor, di mana Gobind Singh Deo yang mendapat undi paling tinggi dalam pemilihan DAP negeri tidak dilantik sebagai Pengerusi DAP negeri.
Sebaliknya, dia (Gobind) terpaksa tunduk kepada calon yang mendapat undi ke-lapan tertinggi, Tony Pua yang dilantik sebagai Pengerusi DAP Negeri.
“Sebagai peraturan umum di dunia yang waras, demokrasi tidak memilih diktator atau presiden seumur hidup.
“Walau bagaimanapun dalam versi demokrasi DAP, seorang diktator atau presiden boleh memegang jawatan selama-lamanya.
“Bukankah ironis bahawa parti pembangkang itu menuduh BN mengamalkan kronisme dan nepotisme?.”  (IH/AIDCNews – 8/12/15)

1 comment:

Anonymous said...

Tuan2 jangan marah LGE dn LKS, nanti Encik Mat Sabu dgn seluruh ahli PAN marah. Negara boleh huruhara. Encik Ahmad Awang ulamak nusantara pun sudah cakap LGE, LKS dn DAP itu mesti disokong sebab lebih baik dari Hadi dn PAS. Jangan main2 hahhh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails