Saturday, December 12, 2015

Jawab "Teka-Teki" Dulu,Untuk Beli Tiket Keretapi Di China, Mengapa?


JOM KREATIF
BEIJING, Dis - Di Malaysia, setiap kali tiba musim perayaan, orang ramai yang menggunakan pengangkutan awam sudah pasti pernah merasai perit untuk membeli sekeping tiket untuk bersama mereka yang tersayang. Mana tidaknya, dalam sekelip mata tiket boleh habis walaupun penjualan baru sahaja dibuka.

Perkara yang sama terjadi di China, lebih-lebih lagi ketika tiba perayaan Hari Raya Cina. Namun mereka di China perlu menempuh satu lagi keperitan apabila dipaksa menjawab teka-teki yang memerlukan pengetahuan yang meluas dan skill yang bagus sebelum dapat membeli tiket secara online.

Penguatkuasa keretapi di China telah mencipta satu sistem penjualan tiket secara online pada 2011 bagi menyenangkan pengguna membeli tiket. Namun sistem itu dimanipulasi oleh "ulat tiket" yang bertindak membeli tiket dengan banyak sebelum menjualnya semula dengan harga mahal.

Oleh sebab itu, China Railway Corporation pada tahun ini tampil dengan penyelesaian terbaru untuk masalah itu dengan memperkenalkan satu sistem verifikasi grafik.

Namun, teknik terbaru itu nampaknya bukan sahaja menyusahkan "ulat tiket" malah penggunanya juga, walaupun yang bijak pandai.

Menurut ThePaper.cn, pembeli akan dipaparkan dengan teka-teki terbabit (bergambar) setelah mereka berjaya login menggunakan kata nama dan kata laluan. Namun apa yang lebih menyedihkan, ada juga jawapan-jawapan yang diberikan didatangkan dalam gambar yang kabur dan tidak jelas.

Sekiranya pembeli cuba untuk me'refresh' website itu dengan harapan mendapatkan teka teki yang lebih mudah, website itu akan memberi amaran "Anda refresh laman ini terlalu kerap. Sila cuba lagi".

Mereka yang membeli tiket berkata sistem baru itu sama susahnya seperti mengambil peperiksaan untuk kemasukan ke kolej.

"Saya dah cuba banyak kali untuk mengesahkan akaun saya. Ianya halangan yang susah untuk majoriti pembeli, bukan sahaja ulat tiket.", kata Dai Zhenya, seorang elajar dari Tsinghua University.

"Semua tiket ke kampung saya habis dijual sekelip mata selepas penjualan online dibuka. Saya mungkin hilang peluang untuk membeli tiket jika saya tidak menjawab soalan dengan cepat, walaupun sekali", tambah Dai.

Ini antara contoh-contoh soalan yang perlu dijawab oleh pembeli :

Yang mana satu alat perakam ?


Yang mana satu seekor cicak?



Yang mana satu selat Bosphorus.

Yang mana satu alat untuk mengukur tekanan darah
Yang mana satu menunjukkan itik panggang?


Yang mana menyerupai salad atau beg tidur?



Dan yang paling teruk :

Siapakah lelaki yang paling hensem?


-(Siakapkeli.my)


Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails