Tuesday, December 08, 2015

Kisah Tukang Sedekah Buah-buah Yang Kreatif..

HUSEN KUSAERI (KANAN), DAN BUAH SEDEKAHNYA YANG DISERBU JAMAAH.

JOM KREATIF

KISAH inspirasi dan kreatif boleh muncul dari siapa dan mana saja. Di Semarang, Jawa Tengah, tersebutlah seorang Husen Khusaeri. Ia pedagang gilo-gilo, berkeliling menjajakan aneka buah-buahan dan digoreng dengan kereta sorong.


Cerita tentang Husen ramai diperbincangkan para netizen. Di antaranya dipopularkan oleh Danang Cahyo Roesdiatmoko melalui akaun facebook-nya, Jumaat (04/12/2015).

Dalam muat naik fotonya, Danang menulis kisah Husen untuk "diperkenalkan kepada Tuan Setya Novanto", Ketua DPR (Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia) yang diduga melanggar kod etika berkaitan kes "Papa Minta Saham".

Husen, tulis Danang, merupakan seorang lelaki yang hidup bersama isteri dan dua anaknya. Mereka tinggal di sebuah penempatan, dengan pendapatan rata-rata Rp 50 ribu per hari (kira-kira RM15).

Tapi, lanjutnya, Husen bukan sosok biasa. Ia berhati emas. Setiap usai solat Jumaat dan solat Zohor tiap hari, ia sedekahkan dagangannya ke jamaah sebuah masjid.

Berdasarkan maklumat yang dihimpun hidayatullah.com, lelaki 40 tahun itu tinggal di Kampung Gergaji 2 RT 9 RW 5, Kelurahan Mugassari, Kecamatan Semarang Selatan. Tempat langganannya bersedekah itu adalah Masjid Istiqomah Gergaji.

"Siang hari, kan, panas sekali, buah segar tentu sesuai untuk diagihkan kepada para jamaah. Gorengan juga boleh sedikit merawat lapar, "ujar Husen ditirukan Danang.

Tak dapat tidak, para jamaah, terutama anak-anak, bergembira menyambut sedekahnya. "Buahnya enak dan sentiasa segar. Ada tembikai, tembikai, nanas, betik, "akui seorang kanak-kanak.

[Foto: FB Danang Cahyo Roesdiatmoko]

Tiap Jumaat, Husen diceritakan merelakan ratusan ribu rupiah duit dari keringatnya sendiri, untuk belanja buah segar dan gorengan di pasaran. Saban Jumaat pun, jamaah masjid lebih banyak, sehingga ia kena merogoh kocek lebih dalam berbanding hari biasa.



Akhirnya diketahui, sejumlah orang mengapresiasi cara bersedekah itu. Mereka lantas menitipkan wangnya ke Husen untuk dibelikan buah dan ikut diagihkan secara percuma kepada jemaah masjid.

"Saya gembira ada warga yang menitip sedekah kepada saya, kerana akan semakin banyak jamaah yang ikut menikmati buah dan gorengan," ujar Husen yang masih dituturkan Danang.

Menariknya, dari hasil menyisihkan keuntungan hariannya, Husen menabung untuk berangkat ke Tanah Suci. 

"Cita-cita saya suatu ketika nanti ingin berangkat umrah bersama isteri," ujarnya penuh harap.

Cara bersedekah Husen ini, lapor suaramerdeka.com (21/11/2015), sudah dilakoninya sejak kira-kira setengah tahun lalu. Sedangkan berjualan gilo-gilo telah dijalaninya sekitar 14 tahun lalu. Menurutnya, dengan bersedekah boleh membuatnya tenang, serta boleh membantu sesama yang memerlukan makanan.

[Foto: suaramerdeka.com]

Dalam unggahannya ke media sosial, yang diedar netizen lebih dari 8000 kali tersebut, Danang menulis kalimat pamungkas:

"Tuan Setya Novanto, bagiku Husen Khusaeri yang miskin lebih pantas dipanggil YANG MULIA ketimbang anda yang berkuasa dan kaya raya tapi ......" 

Demikian di angkat dari Hidayatullah.com,id.  (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails