Friday, August 21, 2015

Jika Tidak Kerana PAS, DAP Tidak Boleh Jejak Kaki Di Kampung Melayu.. -Norman Fernandez

Norman Fernandez semasa letak jawatan dalan DAP

DAP sangat-sangat memerlukan sebuah parti Melayu-Islam untuk membantu mempengaruhi undi Melayu. Jika tidak kerana PAS, pemimpin DAP tidak boleh menjejakkan kaki dan bercakap di kampung dan kawasan Melayu yang konservatif. 

Kata Norman Fernandez  bekas timbalan DAP Johor, seperti lapor The Malaysian Insider hari ini.

"DAP sangat-sangat memerlukan sebuah parti Melayu-Islam untuk membantu mempengaruhi undi Melayu. Pada masa lalu, hubungan dengan PAS memberi DAP manfaat yang besar.
"Jika tidak kerana PAS, pemimpin DAP tidak boleh menjejakkan kaki dan bercakap di kampung dan kawasan Melayu yang konservatif," kata Fernandez, bekas Timbalan DAP Johor yang keluar daripada DAP kerana hubungannya dengan PAS. 

Beliau dilaporkan sangat percaya yang persepsi itu akan kekal. 

Sementara itu, menurut Ibrahim Suffian dari Merdeka Center, faktor kaum masih berkesan di kalangan orang Melayu. Ibrahim berkata, masalahnya ialah pengundi Umno membentuk 45% hingga 50% daripada penduduk Melayu di mana-mana kerusi.

"Faktor kaum masih penting kerana ia merupakan bank undi besar Umno. Itulah sebabnya ia akan menjadi sukar bagi mana-mana pihak baharu (mungkin ditujukan kepada parti baru -editor) untuk mendapat ruang dalam pilihan raya." katanya. (IH)

10 comments:

Anonymous said...

Samalah juga kepada PAS, jika tidak kerana kerjasama yang terjalin di dalam PR, jangan harap PAS akan menang kerusi2 bandar.

Wan Amir said...

Kalau PAS tak guna pengaruh DAP....jgn harap nak ada org Cina India utk undi PAS.
Kawasan Melayu skrg PR ada PKR dan GHB sebagai pilihan baru...bukan semata2 PAS shj.

Wan Amir said...
This comment has been removed by the author.
Wan Amir said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

drpd komen2 di atas, jelas pas pun ada meraut keuntungan melalui hubungan dgn dap. jd jgn dok syok sendiri aje. malulah sikit. jgn dok ikut perangai umno walau pun mesra umno

Anonymous said...

Siapa yg syok sendiri?? Yg bgtau tu ex dap bukan pemimpin pas.. aku suka ayat yg terakhir tu

"Faktor kaum masih penting kerana ia merupakan bank undi besar Umno. Itulah sebabnya ia akan menjadi sukar bagi mana-mana pihak baharu (mungkin ditujukan kepada parti baru -editor) untuk mendapat ruang dalam pilihan raya."
Yg ni baru la jgn syok sendiri.. malulah sikit awak tu masih menumpang parti org..

Anonymous said...

Pak Haji tepuk dahi apabila melihat ramai orang2 Melayu menyokong DAP...betul2 dah jadi kuda tunggangan....

Anonymous said...

Kuda tungangan apa ngan pun orang bangsa melayu memang bodoh dan bengap sampai dak kebulok tak makan pun dok puja PAS dengan UMNO konon kalau tak kerana PAS dan UMNO melayu akan luput dimuka bumi malaysia ni tapi orang jenis DAP MCA dan Gerakan tak pula dok meleceh bangsa depa dan depa makin besaq rumah dikawasan melayu apa pasai orang Parti tak mau buka mata yang dok gadai tanah melayu orang melayu UMNO dan PAS dikelantan pun dah mula nak tebaih hutan untuk nak cepat kaya,kita tengok la sapa yang puteh mata nanti kalau dok biaq kat depa.

Anonymous said...

Masalahnya yang dapat manfaat ialah DAP.

Hasil DAP mengkeldaikan PAS, jumlah kerusi DUN & Parlimen mereka meningkat sebab non-Malay percaya DAP adalah Taikor @ Abang Besar dalam Pakatan & PAS hanyalah Pak Turut.

Walaupun PAS berjaya tembus kawasan bandar, jumlah kerusi Parlimen tak sebesar mana pun!

Sekarang, DAP dah berjaya pecah belahkan PAS.

Tapi ingat, lepas DAP berjaya bentuk calon2 Melayu mereka sendiri, GHB pun lepas ni mereka buat macam kain batik buruk!!!

Anonymous said...

Norman = keling pariah love pak hashim. Hahaha

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails