Sunday, May 31, 2015

Apa Nafas Baru Pelacuran Di Jakarta? Kemana..

 
Jakarta: Apa nafas baru, atau sesuatu yang baru dari system baru pelacuran di Jakarta Indonesia, negara umat Islam terbesar di dunia?
 
Baru-baru ini, Gubernur DKI Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama yang akrab disapa Ahok, julung-julung kali gubernur di Jakarta (Indonesia) terdiri dari bangasa Cina beragama Kristian di bawah restu Presiden Jokowi kembali melontarkan idea kontroversi.
 
Kali ini Ahok melemparkan idea amalan dan pensijilan (memberi sijil kelulusan) bagi pelacur-pelacur di Jakarta. Bekas Ahli politik Parti Gerindra itu berdalih penempatan diperlukan untuk mengawal kehadiran rama-rama malam yang menjajakan kenikmatan syahwat di sana.

Bekas Bupati Belitung Timur itu juga bercadang menubuhkan sebuah pangsapuri khusus yang dihuni oleh para pekerja seksual (PSK) atau pelacur-pelacur. Ahok terinspirasi dari matinnya janda Bohay Deudeuh Alfisahrin (28) di bilik kosnya di kawasan Tebet, Jakarta Selatan yang dijadikan sebagai penempatan terselubung.

Lihat ini..
Kisah Perniagaan Najis Zina Di Negara Umat Islam Terbesar Di Dunia (Siri 1 hingga  12)
Siri 1: Pilih-Pilih, Niaga Najis Zina Dalam Internet. Jom ...
Siri 2: Gadis Miskin Di Bawah Umur Terlibat Niaga Najis Zi...
Siri 3: Sarang Pelacur Pangsapuri Kalibata City Diserbu..
Siri 4: Maksiat & Lacur Terselubung, Lagi 60 Pasangan Dibe...

Siri 5: Seks Via Twitter: Pembunuhan Janda Cantik Ini..
Siri 6: Lagi Bongkar Najis Zina Di Internet. 
Siri 7: Pelacur Artis: Ahli DPR (Parlimen) Indonesia, Term...
Siri 8: Kisah 'Papi' Bapa Ayam, Niaga Najis Zina Di Intern...

Siri 9: Zina Dalam Pelbagai Agama.
 
Siri 10; Peraturan Zina Dalam Negara-negara Di Dunia.
Siri 11: Dagang Zina, Mengapa Mesti Lihat Sweden Tidak Per...
Siri 12: Zina, Penyelesaiaan Melalui Hudud.

Atas dasar itulah Ahok mewacanakan perlu dibina penyetempatan khusus dan pemberian sijil kepada para wanita sundal tersebut. Namun demikian, sehingga kini Ahok belumm memutuskan pangsapuri mana yang akan dijadikan penempatan khusus. Ahok juga belum menjelaskan apa saja syarat yang ditetapkan bagi pelacur untuk mendapatkan sijil.

Ahok bersama dengan jajaran Pemerintah Provinsi DKI Jakarta mengaku masih mendengar kemasukan dan aspirasi dari awam. Jika sudah menerima aspirasi baru tersebut kemudian Pemprov DKI Jakarta bertindak konkrit.

Sebelum Ahok menjadi orang nombor satu di Jakarta seperti sekarang, sejumlah pelacuran dan penempatan sudah berada dan tersebar di Jakarta. Bahkan Gubernur DKI Jakarta Letjen TNI Marinir (Purn) Ali Sadikin pernah merasmikan sebuah tempat pelacuran yang dikenal dengan sebutan Kramat Tunggak. Penempatan di kawasan Jakarta Utara itu dirasmikan pada tahun 1970.

Selain penyetempatan Kramat Tunggak sekurang-kurangnya ada 3 penempatan tenar di Jakarta. Beberapa dari penyetempatan tersebut sudah ditutup, namun geliat esek-esek masih kerap berlaku di penempatan tersebut.

Pertama di lokalisasi Boker

Meski sudah ditutup pada tahun 2007 silam, penyetempatan Boker yang berada di Kawasan Ciracas, Jakarta Timur hingga kini masih menggeliat atau beroperasi. Sejumlah wanita pekerja seks komersial (PSK) juga masih menjajakan kemolekan tubuh indahnya kepada lelaki hidung belang. Para wanita sundal itu biasa menampakkan diri pada pukul 22.00 WIB.

Untuk menghapuskan amalan pelacuran, pemerintah provinsi DKI Jakarta sendiri sengaja membina bangunan Gelanggang Sukan Remaja (GOR). Namun demikian meski sudah dibina tempat kemudahan awam amalan dan perniagaan lendir di kawasan Boker belum juga usai. Sejumlah PSK berusia sekitar 20 tahun juga masih mangkal di kawasan Boker.

Pempatan Boker diambil dari nama seorang penjual sayur di era tahun 1960-an, bernama Pak Boker. Ramai yang menginap di kediaman Pak Boker, menyebabkan akhirnya menjadi sarang pelacuran.


Kedua Di Lokalisasi Bongkaran

Bongkaran adalah sebuah penempatan di sekitar pasar Tanah Abang yang terletak di kawasan Jakarta Pusat. Penempatan Bongkaran dikenali sebagai penempatan kelas teri, para pelanggannya pun pekerja kelas bawah, mulai dari pemandu bas mini, kernet, kuli panggul, tukang ojek, pemandu bajaj dan pekerja kelas bawah lain.

Sambil melepas penat dan lelah para pekerja kelas bawah itu sesekali menyambangi penempatan Bongkaan untuk meregup kenikmatan tiruan duniawi itu. Selama 10 tahun lebih Bongkaran beroperasi. Bongkaran berada di 5 titik di Tanah Abang. Belakangan ini makin kurang termasuk yang berada di sekitar rel kereta api.

Ketiga Di Lokalisasi Kali Jodo

Penyetempatan Kali Jodo terletak di Kelurahan Pejagalan, Kecamatan Panjaringan. Kerajaan Provinsi (Pemprov) DKI Jakarta sendiri sejak tahun 2014 silam merancang bakal menutup penyetempatan di kawasan Utara Jakarta. Namun hingga kini idea tersebut belum juga direalisasikan. Pada tahun 1990 Kerajaan Provinsi (Pemprov) DKI Jakarta juga sudah berusaha membawa perintah penempatan Kali Jodo, namun tidak berjaya. Penyetempatan tersebut hingga kini masih hidup.

Kesimpulan:

Kerana Indonesia adalah negara umat Islam yang teramai di dunia, maka umat Islam perlu sensitif untuk mewujudkan sebuah negara yang mengikuti ciri-ciri Islam murni,  ...yang dengan itu kes-kes pelacuran boleh ditangani dengan baik secara Islami. Perlu ada tujuan,  ke mana arahnya..(IH)

1 comment:

Anonymous said...

Apabila urusan negara diberi kepada bukan ahli apalagi kafir. Tunggulah kemusnahan. Bangga lah kau wahai indon dengan JUDI dan lacur.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails