Thursday, May 01, 2014

Teror Xinjiang: Presiden Cina Desak Tindak Tegas

Cina
Ledakan di stesen kereta ini menewaskan 3 orang dan melukai 79

Presiden China mendesak " aksi tegas " terhadap " serangan pengganas " di Xinjiang selepas letupan mematikan di sebuah stesen kereta , seperti dilaporkan media tempatan .

Xinjiang Khamis , 1 Mei 2014K: Presiden China mendesak " aksi tegas " terhadap " serangan pengganas " di Xinjiang selepas letupan mematikan di sebuah stesen kereta , seperti dilaporkan media tempatan .Letupan itu berlaku pada hari Rabu apabila Presiden Xi Jinping baru saja menyelesaikan lawatan ke wilayah itu . Tiga orang terbunuh dan 79 orang cedera ketika sekumpulan penyerang menyerbu dengan pisau dan meledakkan bom di stesen kereta selatan Urumqi , kata para pegawai .
Xinjiang telah menyaksikan beberapa siri serangan dan kekerasan di tahun sebelumnya . Beijing menuduh pemisah dari minoriti Uighur yang sebahagian besar memeluk agama Islam sebagai pelaku . 

'Memahami separatisme'

Kunjungna Presiden Xi ke Xinjiang adalah yang pertama sejak ia menjadi presiden pada 2012 ." Pertempuran untuk melawan kekerasan dan keganasan tidak akan membenarkan satu saat pun kelemahan dan aksi tegas diambil untuk menamatkan momentum pengganas ini , " kata Xi , seperti dikutip pejabat berita Xinhua .

Ibnu Hasyim dengan seorang peniaga di gerai depan Masjid Besar di Urumqi, beberapa tahun lalu..

Xi mengatakan sangat penting " untuk memahami separatisme Xinjiang . "Melakukan pengesahan laporan dari kawasan ini sangat sukar kerana kawalan atas arus maklumat keluar dari Xinjiang sangat ketat .  (IH/BBC)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails