Monday, April 28, 2014

Hudud: PAS Terkejut Kenyataan TPM. Rupanya UMNO Tak Buat Apa..


 


KUALA LUMPUR: PAS terkejut dengan kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang berkata Umno mahu berkerjasama dengan PAS untuk memberikan pemahaman tentang hudud.

Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan Muhyiddin itu sekaligus memberi maksud bahawa Umno tidak pernah berbuat apa-apa untuk menjelaskan isu hudud kepada masyarakat selama ini.

"Kita terkejut dengan kenyataan Muhyiddin yang baru nak bagi penjelasan.
"Selepas 50 tahun lebih dah merdeka... maknanya Umno tak buat apa-apa selama ini untuk memberi kefahaman tentang undang-undang Islam," kata beliau ketika ditemui Harakahdaily hari ini.

Beliau berkata demikin ketika diminta mengulas kenyataan Timbalan Presiden Umno itu semalam yang berkata mereka ingin bekerjasama dengan PAS bagaimana untuk memberikan pemahaman kepada semua pihak tentang hudud.

Jelas Muhyiddin, adalah penting untuk duduk semeja dan berbincang sebelum PAS bertindak membawa Rang Undang-Undang Persendirian Kanun Jenayah Syariah II 1993, Kelantan ke Parlimen.

Muhyiddin juga memberitahu cadangan itu telah diutarakan kepada Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah semalam. Dalam kenyataannya semalam, Muhyiddin juga turut membayangkan bahawa Umno sukar untuk menyokong usul yang akan dibawa oleh PAS itu.

"Kita mahu tahu ceritanya dahulu. Kalau tak sokong nanti kata tak sokong hudud...ia membawa banyak makna.
"Kita mungkin tidak bersetuju mengenai usul itu. Ini satu perkara baharu dalam negara," katanya.

Pada masa yang sama beliau juga mengakui bahawa masih ramai yang tidak memahami hudud. - HARAKAHDAILY 28/4/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails