Tuesday, April 29, 2014

683 Ahli Ikhwanul Muslimin Dihukum Mati


Mohameed Badie
KAHERAH - Sebuah mahkamah di Mesir semalam menjatuhkan hukuman mati terhadap seorang pemimpin Ikhwanul Muslimin, Mohameed Badie dan 682 pengikutnya atas tuduhan membunuh serta cubaan membunuh anggota polis.

Hukuman tersebut dijatuhkan selepas dua sesi ringkas perbicaraan yang diboikot oleh barisan peguam bela tertuduh. Mahkamah yang sama pada Mac lalu turut menjatuhkan hukuman mati terhadap seramai 529 pengikut pergerakan tersebut.

Bagaimanapun, hukuman terhadap 492 tertuduh ditukar kepada penjara seumur hidup. Dalam perbicaraan yang berlangsung semalam, hanya 50 orang termasuk Badie yang berjaya ditangkap, manakala selebihnya masih bebas. Hakim Said Youssef Sabry yang mempengerusikan perbicaraan itu akan mengesahkan hukuman berkenaan pada 21 Jun depan.

Mengikut undang-undang di Mesir, hukuman mati yang dijatuhkan perlu dirujuk dan mendapat nasihat daripada Ketua Agama Islam sebelum ia disahkan. Mahkamah tersebut juga boleh meringankan hukuman sebelum ia boleh dicabar di mahkamah rayuan.

Kesemua tertuduh didakwa membunuh dan cuba membunuh beberapa anggota polis di wilayah Minya pada 14 Ogos lalu. - AFP

683 pengikut Ikhwan dirujuk hukuman mati

HARAKAHDAILY |


MESIR: Mahkamah Mesir di Minya semalam sekali lagi membuat keputusan merujuk kepada mufti untuk dijatuhkan hukuman mati kepada 683 lagi anggota dan pengikut Ikhwan Muslimin termasuk Mursyidul Am Mohamed Badie.

Mahkamah sama juga mengesahkan hukuman mati kepada 37 daripada 529 yang dijatuhkan hukuman serupa pada 24 Mac lalu, manakala bakinya dipenjara seumur hidup.

Hukuman mati kepada 37 orang pengikut Ikhwan itu dibuat atas tuduhan melakukan tindakan keganasan menyerang balai polis di Minya Ogos lalu yang menyaksikan pasukan keselamatan.

Bagaimanapun sumber perundangan berkata, hukuman itu masih boleh dirayu.

Mahkamah menetapkan 21 Jun depan untuk mengeluarkan fatwa terhadap yang 683 defendan.

Pihak berkuasa tentera yang disokong Mesir telah melancarkan penangkapan besar-besaran ke atas pemimpin dan pengikut Ikhwanul Muslimin sejak penggulingan Presiden Sah Dr Mohammad Morsi oleh tentera pada Julai tahun lalu.

Dalam tempoh lapan bulan, beribu-ribu ahli kumpulan Ikhwan Muslimin dan penyokong telah ditangkap.

Dalam pada itu, Parlimen Kesatuan Eropah dan negara-negara anggota telah mengecam hukuman mati beramai-ramai di Mesir, serta mengkritik kekurangan perbicaraan yang adil.

Presiden Parlimen Eropah Martin Schulz berkata hukuman mati itu adalah " tidak boleh diterima " bagi orang Eropah .

"Saya berfikir bahawa ini bukanlah satu sumbangan yang membina untuk membawa keamanan kepada negara.

"Perlu ada perbicaraan yang adil untuk tertuduh," katanya.

Menteri Luar Jerman Frank-Walter Steinmeier pula berkata hukuman mati adalah "penghinaan terhadap kedaulatan undang-undang," dan bakal menjatuhkan kerajaan sedia ada.

MEP Jerman Alexander Lambsdorff berkata: "Saya percaya bahawa ini adalah keputusan yang memalukan".

Sementara itu, Bangsa-Bangsa Bersatu Setiausaha Agung, Ban -ki moon berkata keputusan itu akan memberi kesan kestabilan di Mesir.

"Aturan-aturan yang jelas kelihatan tidak memenuhi piawaian  asas perbicaraan yang adil, terutamanya mereka yang mengenakan hukuman mati, mungkin melemahkan prospek kestabilan jangka panjang ," kata Ban. - HARAKAHDAILY 29/4/2014

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails