Thursday, May 01, 2014

Eis krim Ini Boleh Menyala Atau Bercahaya Dalam Gelap

Es krim ini bisa menyala dalam gelap
Ais krim yang bercahaya dalam gelap 
JOM KREATIF 

Jika disebutkan ais krim dengan rasa ekstrem , barangkali sekarang anda sedang membayangkan ais krim rasa daging lembu , bawang putih , atau bahkan ais krim rasa ular . Tetapi bagaimana dengan ais krim yang boleh menyala dalam gelap? Kalau yang ini pasti lain dari yang lain .

Pengusaha ais krim Charlie Harry Francis membuat sebuah penemuan unik dengan mencipta ais krim yang boleh menyala atau bercahaya dalam gelap . Francis memanfaatkan keajaiban bioluminesensi untuk menjadikan ais krim yang dihasilkan syarikatnya berbeza . Apa itu bioluminesensi ? Bioluminesensi adalah fenomena pancaran cahaya yang dihasilkan oleh makhluk hidup tertentu kerana reaksi kimia .  


Menurut Wikipedia , fenomena boluminesensi boleh didapati pada beberapa jenis haiwan yang hidup di perairan dalam . Anda pernah mendengar pantai dengan butiran bintang di Pulau Vaadhoo Maldives? Pantai tersebut merupakan salah satu contoh fenomena bioluminesensi yang dihasilkan oleh plankton .

Ais krim ini sendiri dibuat dari lendir obor - obor yang tubuhnya mengandungi protein tertentu yang boleh menghasilkan fenomena bioluminesensi . Protein dalam badan obor - obor ini boleh menyala kerana bertindak balas terhadap kalsium . Seperti ditulis Bubblews , kerana Ph protein tersebut neutral , sedangkan mulut manusia yang bersuhu lebih hangat mempunyai tahap Ph yang lebih tinggi, maka ais krim akan menyala terang jika bersentuhan dengan mulut .


yr67y4e5
Photo by Top Tenz

Melalui laman rasmi syarikat yang dikutip Live Science , Francis menyatakan kalau Lick Me ï'm Delicious telah bekerjasama dengan sebuah syarikat yang mempunyai teknologi tertentu untuk mensintesis protein yang dikeluarkan dari obor - obor . Francis mendakwa kalau produk ini adalah ais krim pertama di dunia yang boleh menyala dalam gelap .

rw53q4
Photo by Bubblews

Syarikat ais krim milik Francis , Lick Me ï'm Delicious yang berpusat di Inggeris memang terkenal kerana inovasi ais krimnya yang aneh - aneh . Sebelum ais krim glow in the dark ini syarikat tersebut sudah pernah menghasilkan ais krim rasa keju cheddar dan daging lembu panggang .

5r345432q
Photo by Business Insider

Tidak dijelaskan bagaimana rasanya . Yang jelas , dengan harga 225 dolar per scoop , semua orang boleh merasai sensasi ais krim yang menyala dengan cahaya kehijauan jika dimakan di tengah kegelapan . Cukup mahal , ya?  (IH/tsr)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails