Wednesday, April 30, 2014

Pusat Pengajian Pondok Untuk Pondan Di Yogyakarta Kembali Aktif


Pesantren waria di Yogyakarta kembali aktif
Pesantren waria.

'PESANTREN waria' atau pusat pengajian Islam pondok untuk pondan, bapok atau waria di Yogyakarta kembali menjalankan aktiviti selepas beberapa lama vakum . Pesantren yang sekarang beralamat di Celenan , Kotagede Yogyakarta , mandek aktivitinya usai meninggalnya pengasas pesantren waria itu, Maryani . 

Shinta , Ketua Pesantren Waria yang menggantikan Maryani ini mengambil inisiatif mengaktifkan kembali pesantren berkat sokongan waria asuhannya . 

" Pada masa itu kami mula kembali ingin teruskan pesantren , kerana itu selepas bu Maryani meninggal kita sempat vakum , " kata Shinta saat ditemui di Celenan , Kotagede Yogyakarta , Sabtu (26 / 04 ) . 

Shinta mengatakan dirinya memindahkan pesantren yang semula di Notoyudan , Ngampilan menjadi di Celenan berdasarkan kesepakatan bersama . Rumah dengan model rumah tradisional Jawa itu adalah rumah Shinta , sekilas tidak kelihatan seperti pesantren . Meski lokasinya cukup sukar ditemui kerana harus menyusuri gang - gang sempit , namun tidak membuat ahli pesantren patah semangat untuk datang setiap minggu ke sana . 

" Teman - teman rumahnya menyebar , tidak di sini , tapi kita fokuskan aktiviti di sini . Sebelum ini di sini juga sanggar seni waria , jadi sudah banyak juga yang tahu , " urai Shinta . 

Di lokasi baru ini , pada 18 April lalu , Shinta dan rakan - rakannya merasmikan kembali pesantren waria . Sebagai langkah awal , Shinta merekrut 20 ahli baru pesantren waria . 

" Kita memulakan ini dengan merekrut ahli baru . Ada 20 waria yang mau bergabung , kalau ahli sebelumnya ada 22 waria , " jelas Shinta yang sehari - hari bekerja sebagai tukang . 

Dia berharap pembukaan kembali pesantren waria ini boleh menjadi wadah bagi waria untuk mendekatkan diri dengan Tuhan melalui aktiviti keagamaan.
 (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails