Tuesday, April 29, 2014

1,300 Muslim Di Afrika Tengah Berhijrah Hindari Serangan Militan.

Ribuan muslim tersebut diungsikan menggunakan 18 truk dari penampungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah. 
Suasana semasa muslim Bangui tengah bersiap meninggalkan perlindungan PK-12.

1,300 Muslim di Afrika Tengah mengungsi elakkan serangan militan
Ribuan Muslim tersebut dipindahkan menggunakan 18 lori dari perlindungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah.

Sebelum ini, krisis kemanusiaan di Republik Afrika Tengah kini semakin meruncing, dengan lebih dua juta penduduknya memerlukan bantuan kemanusiaan dan sejuta lagi menjadi pelarian, berikutan keganasan agama yang berlarutan di negara itu.

Setakat ini, lebih 9,000 orang dilaporkan telah terkorban dalam keganasan agama di Republik Afrika Tengah, apabila kumpulan militia Kristian anti-Balaka melancarkan serangan ke atas penduduk Islam yang berjumlah kira-kira 1.4 juta daripada keseluruhan 4.6 juta penduduk republik itu.

Sementara lebih 9,000 orang penduduk Islam terpaksa berhijrah diri ke Cameroon, negara jiran yang terletak di timur, manakala lebih 5,000 lagi dilaporkan berkhemah di Lapangan Terbang
Antarabangsa Bangui. Keadaan amat membimbangkan dengan kejadian pembunuhan berleluasa terutama di Bangui, ibu negara itu dengan kira-kira 1,000 orang dilaporkan terkorban pada bulan lalu sahaja dalam pertempuran antara militia Islam dan Kristian, 48 jam selepas Catherine Samba-Panza dipilih sebagai Presiden sementara. (IH)

Ribuan muslim tersebut diungsikan menggunakan 18 truk dari penampungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah.
Sejumlah muslim Bangui menaikkan barang-barangnya ke atas lori semasa hendak berpindah dari perlindungan PK-12.

Ribuan muslim tersebut diungsikan menggunakan 18 truk dari penampungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah.
Seorang lelaki muslim berjalan dengan membawa barang bawaannya saat hendak berpindah dari perlindungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah, Minggu (27/8). Sekitar 1,300 muslim di Bandar Bangui terpaksa mengungsi untuk menyelamatkan diri dari serangan yang kerap dilancarkan oleh militan Kristian.
 
Ribuan muslim tersebut diungsikan menggunakan 18 truk dari penampungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah.Sejumlah pemuda muslim membawa katil saat hendak berpindah dari perlindungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah. 

Ribuan muslim tersebut diungsikan menggunakan 18 truk dari penampungan PK-12 di Kota Bangui, Afrika Tengah. Sebuah lori mengangkut barang dan muslim Bangui yang hendak berpindah dari perlindungan PK-12. Ribuan muslim Bangui ini dipindahkan ke bahagian utara Afrika Tengah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails