Monday, April 28, 2014

Selepas Lawat Tok Guru, Umno Mahu Kerjasama Terang Hudud.

 
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata Umno ingin bekerjasama dengan PAS bagaimana untuk memberikan pemahaman kepada semua pihak tentang hudud. 
  
Tetapi yang penting, kata beliau, adalah duduk semeja untuk berbincang sebelum PAS bertindak membawa usul hudud ke Parlimen.  Timbalan Presiden Umno itu berkata beliau telah mengutarakan cadangan itu kepada Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah semalam.
  
Mohd Amar memberi reaksi positif, kata Muhyiddin.  Beliau bercakap kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Profesionalisme Pengurusan Pendidikan: Kepimpinan Berprestij Tinggi, di Bahagian Teknologi Pendidikan di Kota Bharu.
  
Turut hadir isteri Timbalan Perdana Menteri Puan Sri Noorainee Abdul Rahman, Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Noor Zahidi Omar, Pengarah Jabatan Pelajaran Kelantan Hussain Awang, dan Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan Kelantan Datuk Makhtar Mustapha.
  
Ditanya sama ada Umno akan menyokong PAS dalam perkara hudud itu, Muhyiddin berkata ketika ini tiada siapa pun berhak membuat andaian sama ada menyokong atau tidak kerana apa yang bakal berlaku itu adalah perkara baharu dalam sejarah negara.

(Kerajaan PAS Kelantan melalui anggota Parlimen parti itu akan membawa usul rang undang-undang persendirian (hukum Hudud) di Dewan Rakyat Jun depan bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan hukum hudud di negeri itu).
  
"Tidak boleh buat andaian. Kita mahu tahu ceritanya dahulu. Kalau tak sokong nanti kata tak sokong hudud...ia membawa banyak makna. Kita mungkin tidak bersetuju mengenai usul itu. Ini satu perkara baharu dalam negara.
"Ia perlu diperhalusi dan diteliti dan persoalan kerana khuatir akan berbangkit kemudian. Ada perkara lain yang perlu diselesaikan dahulu sebelum dibawa ke Parlimen," katanya.
  
Muhyiddin berkata hukum hudud itu perlu diperbincangkan secara halus kerana masih ramai yang tidak memahami hudud.
  
"Saya fikir ada orang Islam yang masih tidak faham dan ini memerlukan penerangan yang meluas dan mendalam.
"Orang bukan Islam pun mahu tahu keadaan itu kerana ini sebuah negara yang merdeka dan rakyat lain berhak tahu walaupun dia bukan Islam.
"Pasal dia takut kesan kepada pelaksanaan itu akan membawa kesan kepada mereka," katanya.
"Sebab itu kena duduk berbincang dan daripada situ kita akan memperolehi penemuan dan perakuan iaitu situasi sebenar sebelum usul itu dibawa ke Parlimen.
"PAS hanya ada 21 wakil di Parlimen. Sebab itu mereka memerlukan sokongan daripada yang lain. Siapa yang mahu sokong...Umno sahaja kah? atau ahli Parlimen Islam yang lain," katanya.
  
Beliau berkata parti sekutu PAS iaitu DAP tidak perlu mempertikaikan keikhlasan Umno untuk berbincang mengenai hudud itu kerana Umno mempunyai pendirian yang perlu diterima. Dalam pada itu, Muhyiddin berkata, Umno bercadang mewujudkan sebuah jawatankuasa teknikal mengenai hudud di peringkat kebangsaan.
  
Jawatankuasa itu akan disertai pihak yang arif mengenai hukum hudud termasuk pakar-pakar hukum agama dari luar negara, katanya.
-Bernama

2 comments:

Anonymous said...

sebagai seorng ISLAM yg beriman tak perlu lah ada byk dalih dlm melaksana dan menunaikan tuntutan WAJIB ALLAH SWT
tak perlu byk putar belit..dulu lain sekarang lain..
Mudah2an dijauhi dari sifat2 munafik yg menjerumuskan orng2 ISLAM kedalam kuffur
Sewajibnya memberi sokongan padu yg tak berbelah bagi dlm tuntutan ALLAH ini
Ulama2 dan pakar dah cukup bnk dah dah tersedia dah kanun syariah utk dilaksanakan saja..
Kaum kaffir memang le menentang sentiasa dlm semua hal yg berkaitan ISLAM tu memang fitrah.yg ALLAH sudah catitkan dlm alQuran.

ALLAHU AKBAR

Anonymous said...

Assalamualaikum, tuan Ibnu Hasyim. Saya baru sahaja hantar satu emel kepada tuan melalui link "ibnuhasyim@gmail.com" pada hari ini (pukul 12.28 t/hari). Mohon tuan untuk membaca emel tersebut dan memberikan maklumat yang berkenaan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails