Monday, September 01, 2014

Favorit "Muhammad" Nama Bayi Di Norway & England.


Nama 'Muhammad' kini tidak hanya popular di negara-negara yang majoriti penduduknya Muslim. Salah satunya di Oslo, Norway ibukota. Nama Muhammad  yang dalam bahasa English ditulis bergantung kepada keputusan "Mohammed" kini menjadi nama paling popular untuk bayi lelaki di sana. 

Seperti Petikan Laman BBC News, 31 Ogos Mingu 2014, sebuah survei Penduduk Oslo,
menemukan lebih dari 4,800 lelaki dan bayi lelaki di sana menggunakan nama Muhammad, yang mengalahkan nama-nama populer lain, seperti Jan dan Per.

Selama 4 tahun terakhir penggunaan nama Muhammad memang terus melonjak di kota ini, menjadi puncak nama lelaki.  
"Hal ini sangat menarik," ujar Jorgen Ouren, salah satu pejabat statistik di Norway.
Tak hanya itu, ternyata nama Muhammad tak hanya diminati orang-orang Norway. Pejabat statististik Nasional Inggeris menyebutkan pada tahun lalu, nama Muhammad menjadi nama paling popluer untuk bayi lelaki di Englan dan Wales.
 
Menurut laman On Islam, penduduk Norway yang menganut Islam pada 2012 sebanyak 150,000 orang dari jumlah 4.5 juta orang di sana. Penduduk yang beragama Islam itu terutama mereka yang berasal dari Pakistan, Somalia, Iraq, atau yang mempunyai keturunan Maghribi.

Di sisi lain, Norway mempunyai organisasi anti Islam terbesar di Eropah, yang dikenali dengan sebutan Stop Islamization of Norway. Organisasi ini ditubuhkan pada 2008 dan dianggarkan mempunyai 3,000 ahli.

Sementara itu, di luar Ibukota Norway, Filip menjadi nama yang paling popular untuk bayi lelaki yang baru lahir, sedangkan Emma menjadi nama kegemaran untuk bayi perempuan. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails