Sunday, August 31, 2014

Rumah Guan Eng Dibaling & 'kami serbu kediaman'. Mengapa?


 
KUALA LUMPUR: Rumah Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di Jalan Pinhorn, Georgetown dibaling bom botol molotov cocktail pada kejadian jam 11.48 malam tadi, lapor Bernama.

Menurut Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi, kejadian membaling 'molotov cocktail' ke kawasan parkir rumah Ketua Menteri itu dipercayai dilakukan oleh penunggang motosikal. Beliau berkata pemeriksaan forensik mendapati botol itu mengandungi minyak tanah dan ia telah meletup dan terbakar selepas dibaling tetapi tiada kecederaan dan kemusnahan dilaporkan.

Bercakap kepada media, katanya kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan rumah ketua menteri itu akan dikaji untuk mengenal pasti suspek dan orang ramai yang melihat kejadian itu diminta menyalurkan maklumat kepada polis. Abdul Rahim berkata kes itu disiasat di bawah Seksyen 435 Kanun Keseksaan kerana khianat dengan menggunakan api.

 Menyerah diri sebelum kami serbu kediaman.

Sementara itu menurut Malysiakini, pagi ini, selepas lebih 200 orang ditahan hari ini, polis menggesa anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) selebihnya menyerah diri selepas pasukan itu diisytihar tidak sah baru-baru ini.

“Eloklah mereka yang bertanggungjawab ke atas PPS ini segera menyerah diri sebelum kami serbu kediaman,” tulis Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar di Twitter hari ini.

Polis pagi ini menahan kira-kira 250 anggota PPS Pulau Pinang selepas menghadiri perarakan hari merdeka di Esplanade di Pulau Pinang. Khalid pada 26 Ogos berkata PPS tidak berdaftar bawah Akta Pertubuhan 1966 dan oleh itu dianggap pertubuhan yang menyalahi undang-undang.

Justeru, setelah dimaklumkan Pendaftar Pertubuhan (ROS), polis akan menyiasat aktiviti bawah kerajaan negeri itu dan mengambil tindakan sewajarnya mengikut peruntukan undang-undang. PPS menjelaskan, ia tidak berdaftar dengan ROS kerana ia bukan pertubuhan, tapi agensi kerajaan negeri negeri.

PPS mencetuskan kontroversi selepas ahli perniagaan Ong Eu Soon, 51, mendakwa diserang dua lelaki yang berpakaian seragam unit itu di Air Itam minggu lalu.(IH)


Sebelum ini, lihat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails