Saturday, September 06, 2014

Benarkah PAS Baru Ditubuhkan, Ir Phahrolrazi Zawawi Presiden?.




Khalid Samad menafikan menjadi sebahagian daripada kumpulan PasMa.
 
Thumb dabd

'PAS Baharu' Mungkin Wujud Jika PAS Keluar Pakatan Rakyat 

 Ir Phahrolrazi Zawawi  Presiden?.

PETALING JAYA: Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) mungkin akan menjadi 'PAS baharu' jika pimpinan semasa parti membuat keputusan untuk keluar daripada PKR dan DAP. 


Badan itu ditubuhkan oleh ahli-ahli PAS yang dikatakan sejajar dengan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, atau dikenali sebagai puak Anwaristas.

Kumpulan itu dilaporkan bersedia untuk menyokong PKR dan DAP untuk memastikan Pakatan Rakyat utuh, berikutan percanggahan pendapat PAS dengan sekutu mereka berhubung siapa yang patut dinamakan sebagai menteri besar Selangor yang baharu. 


PKR dan DAP telah bersetuju untuk hanya mengemukakan nama Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah ke istana, tetapi PAS bertegas mencalonkan tiga nama yang tersendiri.


Mereka juga bimbang PAS boleh membentuk kerajaan perpaduan dengan Barisan Nasional, satu hasrat yang telah disampaikan pada masa lalu oleh beberapa tokoh-tokoh parti.


Senarai pemegang jawatan PasMa untuk 2014-2016 tersebar melalui media sosial pada Jumaat, dengan nama-nama pemimpin PAS yang menonjol disenaraikan sebagai memegang jawatan tertinggi pergerakan itu.


Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad, yang telah dinamakan sebagai salah seorang naib presiden PasMa, bagaimanapun menafikan menjadi sebahagian daripada kumpulan itu. 


"Saya bukan seorang pemegang jawatan. Ia adalah senarai yang salah, yang dilakukan oleh kumpulan dalam PAS yang cuba untuk menjatuhkan kami," Khalid mendakwa, sambil menambah beliau tidak mengetahui tentang agenda PasMa.

Kumpulan itu telah didaftarkan di bawah Pendaftar Pertubuhan di Kedah pada 11 Ogos dengan bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Phahrolrazi Zawawi sebagai presiden.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Nasrudin Hassan Tantawi tidak bersetuju dengan pembentukan PasMa dengan berkata ia bukan cara untuk menyelesaikan isu-isu dalaman parti.

"Saya tidak melihat kebijaksanaan dalam menyelesaikan masalah dalaman parti dengan membentuk badan yang berasingan atau 'PAS baharu'.

"Ia adalah satu langkah yang terdesak dan akan meningkatkan kekeliruan di kalangan ahli-ahli parti. Ini sudah tentu akan membawa kepada perpecahan yang besar dalam parti," katanya dalam satu posting Facebook.


Sehingga kini, PasMa dikatakan mempunyai lebih daripada 100 ahli yang dilaporkan mengadakan pertemuan pada 31 Ogos di Kelantan untuk membincangkan strategi untuk mendapatkan lebih banyak sokongan di seluruh negara. (mStar)

4 comments:

Anonymous said...

Keluar pas la, kalau naik jilat kaki anwar Al ketum.

Yg cari pasal dalam isu ini adalah anwar Al ketum. Ada akal atau tak calon bini sendiri. Yg patut kena hentam adalah anwar bukan pas la bodoh

Anonymous said...

Elok tertubuh PasMa. Mudah kita mengasingkan yang mana batu yang mana kaca.

Sejarah dalam negara ini munculnya parti baru maka parti itu akan jadi sejarah.

PKR juga parti baru. Tidak lama lagi barisan pemimpinnya akan menginap di Sg Buloh maka akan berakhirlah riwayatnya.

PAS akan tetap hidup kerana dasar Islamnya. Manakala DAP hidup atas dasar perkaumannya.

Bolehkah PKR hidup atas dasar Anwar dan keluarganya...???

maae said...

Macamana memfitnah Umno , begitu lah yang di balas. Berlaku kiamat jika PAS-Umno bergabung, kata zorro Pas yang jatuh akidah...

Maka PKR pun terbakar. Aneh nya timbul Pasma memadam api. Macam-macam lah bakal terjadi.. melayu melibas sesama sendiri.. sahih nya MB Selangor mesti Melayu Islam, anak Selangor keturunan Selangor, bukan naturalisasi dan Pilihan Sultan untuk Calon dalam kreteria sumbangan sosial, politik dan latarbelakang kehidupan, pendidikan dan keagamaan dan beberapa syarat-syarat lain.

Bila Melayu bertelagah, malu lah bangsa kita dek masuk kemaluan !

Anonymous said...

Anonymous Alketum ni pi mana mana blog pun mesti ada...sah la hampa ni memang cai kapitalis Omnonok sama mencari talian hayat bersama dengan puak Feudal

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails