Sunday, August 31, 2014

Sertai Perbarisan Merdeka P.Pg, 250 Ahli PPS Ditangkap


Anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang ditahan selepas menyertai perarakan Merdeka di Esplanade. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Husssain, 31 Ogos, 2014.  
Anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang ditahan selepas menyertai perarakan Merdeka di Esplanade. – Gambar The Malaysian Insider oleh Hasnoor Husssain, 31 Ogos, 2014.

Lebih kurang 250 anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) Pulau Pinang ditangkap pagi ini ketika sambutan Hari Merdeka peringkat negeri sedang dijalankan di George Town.

Mereka ditahan sepasukan polis jam 10.15 pagi sebaik sahaja mereka menyertai upacara rasmi perbarisan lalu, sebahagian daripada perarakan tahunan yang diadakan di Padang Kota Lama.
Mereka dibawa ke balai polis Beach Street yang berhampiran untuk disoalsiasat. Polis mengepong balai polis itu dari dimasuki orang luar dan dikawal Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU). – 31 Ogos, 2014.

Menurut Tha Malaysian Insider.



Menurut Malaysiakini pula, pasukan itu, yang berpakaian ungu, dibawa ke balai polis Beach Street, beberapa meter daripada tempat itu, kira-kira jam 10 pagi, menurut Wong Hon Wai, setiausaha politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng.

“Mereka semua diminta ke balai polis untuk memberikan kenyataan,” kata Wong, yang juga anggota Dewan Undangan Negeri Air Itam.

Anggota parlimen Bayan Baru daripada PKR Sim Tze Tzin pula berkata, kumpulan itu tidak ditahan pada masa ini tetapi akan dihantar ke ibu pejabat polis Timur laut supaya kenyataan mereka dapat dirakamkan.

Kumpulan itu dikawal oleh anggota Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) yang lengkap bercota dan berperisai.

Beberapa wakil rakyat Pakatan Rakyat menemani kumpulan itu di balai polis.
(IH)

1 comment:

Anonymous said...

AKU DAH KATA
PI SAMBUT MERDEKA BUAT APA
NEGARA NI BUKAN PERNAH DI JAJAH
SEMUA TU KERJA BANGANG
KERJA TAK BERFAEDAH
TAK CAYA PI TANYA PROF KANGKONG UMMO

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails