Wednesday, July 07, 2021

Sikit kisah solat. Dari Udon Ke Ubon, Bertemu Gadis Thai..

 

Catatan Perjalanan Ibnu Hasyim

Thaikini: Sikit kisah solat. Dari Udon Ke Ubon, Bertemu Gadis Thai.. 

DARI Udonthani ke Ubon Ratchathani, kali ini saya sambung perjalanan saya dengan bas lagi. Saya naik bas, rupanya di sebelah tempat duduk saya telah ada yang duduki. Saya hormatinya gaya hormat orang Thai, bila saya dipersilakan duduk. “Sawadi kap!”, begitulah kata hormat dalam bahasa mereka.

Dia, gaya seorang gadis berpakaian seksi, ketat dan terbuka sikit, sana sini… berambut merah yang diwarnakan, biasa kalau di sana. Nak cari yang bertudung kepala, haram takdak . Wajar, mungkin kerana hampir tiada langsung penganut Islam di sana. Kami pun berkenalan. Rupanya dia adalah seorang pegawai perikanan yang didatangkan dari ibupejabat di Bangkok ke situ. Yang saya terkejut, bila ia perkenalkan, namanya.. “Sa-fi-ah…”

Nama ayah?, saya tanya.

“A-min…” jawabnya.

“Muslim?” Saya tanya lagi. Dia mengeluarkan sesuatu dari bag kecil dalam bag tangannya. Rupanya bagaikan loket yang selalu digantung di leher. Kalau orang Kristian berlambang salib, orang Buddha dengan patung kecilnya. Tetapi yang dikeluarkannya ialah tulisan Arab bertulis Ya-sin.

“Inilah bukti saya Islam!” Katanya.

Teringat saya, pernah suatu masa saya masuk ke kedai yang dikatakan orang Islam di Songkla, tetapi tiada lambang-lambang Islam tertera di luar kedai atau pada dirinya. Bila saya ragu, dipanggil anaknya yang berumur kira-kira 6 tahun disuruh baca fatihah depan saya sebagai bukti mereka keluarga Islam.

Pernah juga suatu masa Cat Steven seorang superstar mula berjinak-jinak dengan Islam, menggunakan lambing-lambang tulisan Arab dan kalimah-kalimah Allah pada album lagu-lagunya tetapi mendapat bantahan dari pertubuhan Islam.

“Saya hairan mengapa orang Islam marah, walaupun saya sudah Islam?” Kata beliau yang mengguna nama Yusuf Islam sewaktu berceramah pada suatu masa di Malaysia, “Sekarang, bila saya faham Islam, baru saya tahu sebabnya…”. 

Islam lebih penting penghayatan, bukan semata-mata lambang sahaja. 

Begitu juga dengan amalan sembahyang, gadis itu terkejut pula melihat saya. “Maaf. Saya nak sembahyang.” Kata saya. 

Dia macam tercengang. Melihat pakaian saya yang tidak berjubah dan berkupiah atau serban, mungkin tidak sekuat mana dalam pegangan agama. Nak sembahyang di mana? Tempat duduk bas semua penuh, tiada ruang kosong, di mana pula nak ambil wuduk. Bas hanya berhenti sekejap turunkan penumpang sahaja. 

“Kita bertolak dengan bas ini dari sebelum zohor, dan dijangka sampai selepas magrib. Tiada waktu untuk sembahyang walaupun boleh di’qasar’ dan di’jamak’kan. Jadi saya sembahyang dalam suasana darurat.” Saya jelaskan, supaya jangan anggap saya bawa ajaran sesat pula.

“Saya gantikan wuduk dengan tayammum. Kerana tiada debu untuk bertayammum dalam bas ini, maka memada dengan bertayammum di dinding atau di kusyen sahaja. Dan bersholat boleh hanya sambil duduk sahaja.” Saya praktikkan apa yang saya katakan itu. Dia memerhatikan dengan teliti.

Akhirnya dia sampai ke tempat yang dituju, dia turun. Sebelum turun, katanya kepada saya, “Terima kasih. Saya pun banyak juga belajar agama dari ayah saya. Tetapi hari ini saya dapat beberapa pelajaran lagi… 

"Satu, beda antara lambang dengan amalan. Encik tidak berlambangkan ciri-ciri yang dianggap Islam pada pakaian, tetapi mengamalkan Islam secara serius, tak kira tempat dan keadaan. Itu sebab saya lihat encik memandang remeh bila saya kemukakan lambang keIslaman saya pada encik. 

"Kedua, jika kita faham Islam, rupanya mengamalkan Islam amat mudah, dan bersahaja. Saya amat tertarik… saya ada azam baru mengenai Islam.” 

Dia memberi alamat dan nombor telefonnya pada saya.

Teringat pula puluhan tahun lalu, semasa saya ke Makkah, ramai yang pergi menunaikan haji di tanah suci itu tidak sembahyang waktu semasa dalam kapal terbang, dengan alasan ‘susah dan boleh qadha’. Pada saya, mereka tidak kenal maka mereka tidak cinta!


2 comments:

Anonymous said...

Hebat Admin.

Mengapa di negara kafir kita bleh berbaik dgn bukan Islam nak tarik Islam.

Tapi di negara sendiri asyik cari salah bangsa lain dan DAP? Sedangkan bangsa dan TANAH HAK MILIK MELAYU semakin tergadai disebabkan tamak pemimpin MELAYU sendiri.

Anonymous said...

Jika orang Melayu Islam menjadi pemimpin negara, ia masih menghormati hak umat Islam dan hak puak kafir. Maka rakyat negara Malaysia hidup aman damai.

Jika orang kafir menjadi pemimpin negara, ia hanya menghormati hak puak kafir dan menafikan hak Islam dan menindas, menzalimi bahkan menyiksa, merogol dan membunuh umat Islam seperti di Myanmar, China Komunis, Thailand, Filipina, Cambodia, Vietnam, India, Chechnya, Russia, Palestin, Serbia, Bulgaria, Sepanyol, Libya, Algeria, Lebanon, Afghanistan, Central African Republic dll.

Maka dakwaan kononnya pemimpin kafir adalah lebih dari pemimpin Islam adalah satu pembohongan besar yang dicipta oleh puak kafir harbi roket untuk kencing umat Islam dan menutup dan menyembunyikan kezaliman puak kafir yang melampaui batas ke atas Islam sepanjang sejarah dunia.

Allah dan RasulNya melarang umat Islam dari melantik orang kafir menjadi pemimpin kerana pemimpin kafir akan menggunakan kuasa politik untuk menindas agama Islam dan umat Islam.

Allah telah berfirman dalam surah
An-Nisaa' : 144 :

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi WALI (PEMIMPIN / PELINDUNG) dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk menyiksamu) ?"

Lihatlah apa yang berlaku ke atas Islam dan umat Islam di Tanah Melayu sebaik sahaja puak kafir harbi Bintang Tiga berkuasa selama 2 minggu. Mereka sesuka hati menindas dan menghina Islam dan masjid dan menyamun, menyiksa, merogol dan membunuh umat Islam dan memusnahkan rumah , kampung dan ladang umat Islam.

Lihatlah apa yang berlaku ke atas Islam dan umat Islam sebaik sahaja puak kafir harbi roket dan khadam liberal mereka berkuasa selama 22 bulan.

Malangnya puak munafiqun liberal sanggup bersekongkol dengan puak kafir harbi roket untuk memusnahkan Islam dan umat Islam dari dalam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails