Sunday, July 04, 2021

Kisah gantung baju putih di depan rumah di K'tan.

 

Penerima bantuan JKM dipengaruhi pihak tertentu

Oleh MUHAMMAD ARIF ISMAIL
KOTA BHARU:
 Seorang penerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan skim beras al It’am dimanipulasi individu tertentu dengan mengarahnya mengibarkan baju putih.

Penghulu Mukim Chicha, Faridul Anam Mat berkata, perbuatan tersebut tidak sewajar dilakukan semata-mata pihak mahu meraih sokongan serta simpati masyarakat melalui kaedah terbabit.

Menurutnya, kejadian tersebut tular di laman media sosial, walaupun bantuan yang dihulurkan kepada keluarga yang membabitkan 13 beranak itu sejak setahun lalu.

“Saya dimaklumkan ada individu menyuruh keluarga terbabit berbuat demikian, meletak bendera putih walaupun hanya dilakukan dengan sehelai baju putih di beranda rumahnya.

“Keluarga itu merupakan penerima bantuan kerajaan seperti JKM dan bantuan secara bulanan iaitu beras al It’am sejak tiga tahun lalu,” katanya di sini.

Faridul Anam juga berkata beliau memahami ada penduduk di Mukim Chicha yang terjejas dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bagi menyekat penularan Covid-19.

Malah kata beliau, sejak PKP tahun lepas lebih lima kali bantuan makanan keperluan asas dihulurkan oleh Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Dun Demit kepada pennduduk yang terjejas.

Jelas beliau, kerajaan sangat prihatin terhadap penduduk yang terkesan dengan pelaksanaan PKP dengan menghulur pelbagai bantuan sama ada oleh wakil rakyat, badan bukan kerajaan dan sebagainya.

“Semua keluarga yang terjejas dengan PKP sentiasa dalam pemantauan kami dan saya mengenali keluarga terbabit, kalau hendak bagi tahu tidak makan tiga empat hari tu mengarut.

“Cuma keluarga terbabit memang miskin tetapi kesusahannya seperti orang lain juga, lebih-lebih lagi musim PKP sekarang lebih ramai susah sebab tidak boleh bekerja,” katanya.

Sebelum ini tular sebuah keluarga dikatakan menggantung baju putih di depan rumahnya kerana mendakwa terputus bekalan makanan. Perbuatan itu dilakukan selepas disaran seorang rakan mereka bagi meraih perhatian masyarakat. – HARAKAHDAILY 4/7/2021

6 comments:

Anonymous said...

Psl bendera pun nak meroyan..gila betul!

Anonymous said...

Hihihi. Time covid ni liberal dah tak de kerja, kempen kibar bendera putih. Pelik2 akal parti liberal dan parti dropout. Apa2 pun mini zionist beri thump up pada pengkhianat bangsa melayu dan Islam.

Anonymous said...

Kat Kedah dlu Ebit Liew turun bantu, ada jabatan kerejaan bgtau mmng mereka dapat bantuan.

Kes org Kelantan ni pun sama.

Biarla org nak minta bantuan. Tak jadi kaya raya pun dia dgn bantuan org ramai tu.

Anonymous said...

Apa Cerita Siasatan Kes Zeti? Tun buat 'elegant silent' kontrol Islamik. UMNO pulak tak reti nak pressure game..!!

Apa citer siasatan Zety sekeluarga?

Sudah di peringkat mana? Dulu ex IGP lantikan Tun tak buat kerja sungguh2. Harap new IGP ada perubahan..!

Tak mau buat PC ker?

Kalau rakyat bertanya di takrif sbgai mengganggu siasatan.

Dulu Atuk dan DAP hari2 main isu 1MDB dan bangau2 deme sume pakat guling guling atas jalan raya, demi utk beri tekanan dan fitnah jijik persepsi sudah bersalah kpd Bossku.

Najib dah jawab di mahkamah, jawapan pun padu. Sumpah laknat pun sudah itu memberi sinifikan tambahan pada mangsa fitnah yang teraniya..!

Zety masih bebas, Nik Faisal lesap, Datok Vicky pun lesap..(eeh.!!oopss tak ada kena mengena dlm kes 1 MDB..kiki) , Jho Low lesap terus sampai bagi alasan paling bangang bertukar jadi beruang oleh ex-IGP lantikan Tun Mahathir. Tanpa Zety, Nik Faisal dan Jho Low kes 1 MDB adalah bacul, cacat, tidak adil dan buang masa.

Kerana Jho Low semua pemimpin dan orang Melayu berantakan.

Jho Low sambil tepok tangan ketawa riang Jho Low berkata pada bangsa nya... "Alo semuaa bangsa Jho Low sklian, lu olang tengok sama gua (sambil tunjuk jari tengah), ini satu lancau tangan gua saja itu olang Melayu suma keco kepoh berantakan.. kah kah kah...Itu olang semu bodo punya pemimpin Melayu.. kah kah kah

Jho Low jerit lagi "Bodo punya olang tua. Gua idup bebas ke sana ke sini ke sanun sama amoy Palis Hilton.. itu pemimpin Melayu gadohhh sampai mati kah kah kah..!! 22 bulan itu olang tua tatak belani tangkap gua wooo... kah kah kah.. bodo punya olang tua...kah kah kah..

Nang butinang kui butikui... kita olang Bangsa Jho Low ati ada senang, itu Melayu suma gua kasi gadoh sampai mampuih..kah kah.!

Gua masih bebas ex-IGP pun takut mau tangkap sama gua ...Gua enjoyyyy.. kah kah.!!

Suma bangsa Jho Low pun tepuk tangan sambil Tokong berkata " Alo Jho Low lu adalah hero kita olang semua.. kita olang salute sama masta Jho Low ..salute.!! Kita minum sampai mabok. Yaaammm Senggg... kah kah kah.!!

Umno dan BN tumbang kerana Jho Low bersama pemimpin juga dng barua Melayu PH dlm PKR PAN dan PejWang yang sudah ditunjal tunjal dahi mereka. Suma melepas geget jari..!!

Hari2 ada saja ceita 1MDB supaya pihak tertentu segan utk membuat keputusan lain dari yg di beritahu kpd rakyat.

Trial by media dan public court di amalkan. Biasa lah itu kerja sang fitnah jijik dari dulu lagi trial by media. Selagi nyawa dikandung badan fitnah jadi makanan ruji anakcucu.

Mereka yg seumur hidup tak pernah kerja pejabat pun sangka wang begitu mudah di bawa keluar dari pejabat 1MDB.

Nak masuk dan keluar duit 50 ribu dari bank pun wajib declare pada bank. Ini puaka punya jumlah sampai billion2 ringgit lagi lah kena declare. Bagi sang fitnah jijik peduli apa semua itu..!

Pada apa2 jwpn Bossku , bangau bangau atok di balas sbgai " bullshit" juga oleh Atuk dgn begitu mudah.

Tapi kini "bullshit" kembali kpd Atuk, sbgai seorang yg lantang dan vokal , Atuk memilih lngkah "elegan silent" sambil kontrol Islamik. Itu bukan salah saya sambil dengar lagu 'Bangau oh bangau' kesukaan nya dan selindung belakang perintah mahkamah.

'Silent elegant' sambik kontrol anggun acah acah Islamik gitew..!! Mungkin Tun tengah berkira kira species bangau mana pulak nak disalahkan nanti.. yg penting 'Bukan Salah Saya' walau pun 22 bulan berkuasa tak buat apa apa..

Rakyat bukan mahu ganggu siasastan pun, tapi mahu tahu progress siasatan kes Zeti dan keluarga sudah di level mana.

Sang fitnah hanya 'buy time' tapi cuma Rakyat takut kes ini lenyap begitu sahaja.

Kes ini bukan berkait Kak Eti saja ia luas dan dlm dn ada kaitan dgn pihak yg suka dakwa org lain.

What goes around comes around.

Amat menarik kali ini utk melihat bagaimana ia akan di putuskan.

Harap2 ia tak di Semburitkan sebab video kabur. Moral of stori 'Kau orang nak beri muka kat bangsa Jho Low ini lagi ker..!?'

#bangaudahpulangsuarasumbang

Anonymous said...

Rezeki Zamil mencurah-curah lepas tinggalkan perjuangan sia-sia Anwar Ibrahim?

Sehari dua ni, kecoh dengan cerita si Zamil ni, beliau dikatakan telah menjadi agent untuk memujuk dan membawa keluar MP-MP dari dari Pakatan Rakyat dan beliau sendiri telah mengakui perkara ini.

Waktu dulu selama 10 tahun, terlalu banyak masa saya dan rakan rakan habiskan untuk parti, sehinggakan pernaigaan saya terabai dan tidak dapat diuruskan dengan baik.

Setelah saya tinggalkan perjuangan sia sia Anwar Ibrahim, lebih banyak masa dapat difokuskan kepada perniagaan saya semula

Zamil Bin Ibrahim mengambil keputusan untuk tinggalkan parti yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim kerana beliau yakin bahawa Anwar adalah PEMBOHONG Nombor Satu Negara Malaysia.

Apabila Anwar sihat wal-afiat, dia kembali kepada perangai buruk lamanya, mengamal kan kronisme dan nepostime, dia yang suruh kita serang kerajaan kata dasar pentadbiran kerajaan kununnya tak betul…”

Jika hanya Zamil dipersalahkan kerana membawa keluar MP-MP dari Pakatan Rakyat.. itu bukanlah satu langkah bijak..

Perkara ini bukanlah satu berita baru buat kebanyakkan penggerak-penggerak PKR yang berada di Utara Semenanjung ini.

Selain Pak Lah, Najib juga pernah dikhabarkan berjumpa dengan dia..

Zamil suatu masa dulu hanyalah seorang penjual burger, beliau juga pernah ditahan di Pulau Jerejak dan meninggalkan parti PKR bersama sama Ezam.

Ketika bersama PKR hanya memiliki Proton Satria tetapi setelah keluar PKR memandu 'S-Class' dan dirumahnya juga terdapat sebuah Roll Royce.

Walaupun si Zamil ini dari AMK, apa yang hebatnya ialah dalam usia yang muda beliau mampu memujuk pemimpin-pemimpin PKR yang jauh lebih tua dari dirinya untuk keluar PKR.

Anwar ni PEMBOHONG..!!! Kalau dia kata dia nak tolong golongan bawahan yang susah seperti nelayan, petani dan sebagainya…, jangan nak temberang lah!

Suruh Anwar pergi jengok nasib ramai pejuang pejuang reformasi pertama dulu yang sekarang hidup susah sebab terlibat dengan pejuangan nak membebaskan dia dulu…ada dia kisah nasib mereka.” tegas Zamil.

Tahniah Zamil..!! Akhirnya tinggalkan perjuangan Anwar Ibrahim yang paling sia sia dan merugikan kita semua.

#bawakotakbukanpisau

Anonymous said...

Nuar punya prinsip musuh boleh jadi kawan. Atok jemput nuar masuk umno, nuar ok sebab itu tiket utk jadi pm. Atok belasah nuar, meringkuk nuar masuk penjara. Kira dah musuh lah tu. Kemudian atok jemput nuar buat gabungan. Nuar ok w/pun luka belum sembuh. Kena game kali ke 2. Tak paham politik nuar. Mungkin hilang waras sebab hijabnya kerusi pm. Nampak kerusi, tak nampak game atok. Skrg nuar jemput kluster mahkamah ajib, wak, maselan dan jazlan buat gabungan. Yg xda masalah x sudi pun nak joint nuar. Paling busuk sanggup jadi khadam dapic. Dapic ni hanya sambut kasih bangsa jho low jer, dgn org melayu dia lempar najis babi kat sg dan kampong. Ada satu group lagi ialah org buangan pas yg tubuh parti islam alternative katanya. Apa2 pun ramai dan buat u turn bila dan masak ngan politik nuar. Hebat pidato tapi kosong saranan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails