Sunday, July 04, 2021

Bohong lagi.. Apa G/Eng buat duit Petronas RM 82 billion?

 

DIBERITAKAN

[Pendekatan perintah kawalan pergerakan (PKP) secara bersasar yang menggunakan sains dan data adalah harapan terbaik negara untuk memenangi perang terhadap Covid-19. 

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, pendekatan PKP bersasar berdasarkan saranan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) itu terbukti berjaya dengan pelaksanaan saringan besar-besaran untuk ‘uji, kesan, kuarantin dan rawat’, serta program vaksinasi yang cepat dan lancar, 

Menurutnya, DAP telah mencadangkan tambahan RM4 bilion untuk pelaksanaan saringan besar-besaran dan juga meningkatkan sistem sokongan kesihatan negara yang sedang tertekan. 

Langkah ini tambahnya, termasuk memberi jawatan tetap kepada 35,216 pegawai kesihatan kontrak yang terdiri daripada 23,077 pegawai perubatan, 5,000 pegawai pergigian dan 7,139 pegawai farmasi.

“Kerajaan Persekutuan PN harus mengakui bahawa pendekatan berpusat telah gagal menghasilkan hasil yang diinginkan dan perlu memberi peluang kepada kerajaan negeri dan ahli Parlimen untuk menguruskan Covid-19 di kawasan masing-masing..."]


Tetapi sebenarnya..

“Kerajaan PH 22 bulan yang perlu mngakui bahawa pendekatan mereka yang gagal, dan ditolak oleh rakyat, pemimpin-pemimpin dari yang rendah hingga setingginya."


Lihat komen ini..

Anonymous said...

Penipuan Tun Mahathir dan Lim Guan Eng semasa PH berkuasa selama 22 bulan.

1. Ketika Kerajaan Pakatan Harapan memerintah, PH kata hutang Negara sudah mencecah RM 1 trillion ringgit.

2. Hutang Negara ini termasuk *Hutang Liability* Negara.

3. Bila Laporan Rancangan Malaysia di bentangkan di Parlimen oleh PM Pakatun Putus Harapan iaitu Dr. Mahathir, jelas di dalam Laporan tersebut, *Hutang Negara adalah sebanyak RM688 billion ringgit.*

4. Bukannya RM 1 trillion ringgit.


PEMBOHONGAN KEDUA

6. Lim Guan Eng, mantan Menteri Kewangan PH pula kemudiannya melakukan *Pembohongan Kedua,* iaitu melakukan pinjaman Bon Samurai drp Negara Jepun 2 kali. Kononnya Negara tiada duit untuk membayar projek, gaji dan hutang Negara.

7. Tengku Zafrul, Menteri Kewangan kini berkata, *Kerajaan Tidak Perlu Pinjam Duit dari Luar Negara,* kerana kedudukan kewangan Negara masih kukuh.

8. Adakah Rakyat dimainkan oleh LGE mantan Menteri Kewangan terdahulu, Seorang Akauntan yang tidak bertauliah ini ?

9. Apa Guan Eng buat dengan duit Petronas RM 82 billion ringgit yang di ambik semasa PH berkuasa?

10. Ini juga merupakan satu persoalan yang penting. Rakyat mahu tahu. Apa sebenarnya motif Mahathir dan Lim Guan Eng selaku mantan menteri kewangan kerajaan ter tebuk muka sendiri Pakatan Harapan ini..?

Perlu buat siasatan oleh SPRM atau pun tubuh RCI kenapa Mahathir dan Lim Guan Eng buat pinjaman wang melalui bon samurai sedangkan kewangan negara kukuh kata Tengku Zafrul.

Lebih-lebih lagi Mahathir telah membuat kenyataan terakhir sebagai mantan Perdana Menteri yang mana negara mempunyai simpanan dana kewangan bernilai RM2 trillion atau RM 2 ribu billion.

Bongkar segala penipuan dan pembohongan kerajaan tebuk muka sendiri ini kerana pembohongan mereka semasa PH berkuasa..

Viralkan sebanyak mungkin, biar rakyat faham penipuan dan pembohongan yg telah Tun dan Lim Guan Eng lakukan selama 22 bulan berkuasa.

#bangaudahpulangsuarasumbang

July 4, 2021 at 8:41 AM 


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lagi bukti pemimpin PH/DAP bermulut lebar. 

Biasalah! Begitulah carafikir kepala-otak DAP. Ertinya, PH masih di peringkat 'cakap kosong' tiada tindakan apa-apa demi kepentingan rakyat tertindas. Perkenalkan tradisi lapok di bawah tempurung PH 'cakap besar' babi pun boleh terbang. Nak selesaikan masalah babi Pulau Pinang, terowong, nelayan dan kambus laut pun bertahun-tahun tak selesai lagi.

Waktu berkuasa 22 bulan, kokoknya saja berderai-derai menjajakan hutang, cari derma dan pinjaman sana-sini. Bahkan sampai guna bapok/wanita jaja tabung derma. Mungkin guna tabung tin milo lagi mulia. Sekarang apa jadi duit itu? Duit pinjaman luar negara, tapak peniaga Jalan Masjid India contoh kecilnya, mana? Dan banyak lagi.

Kini, kerajaan terpaksa bantu Selangor percepatkan pemberian vaksin. Mana, cakap berdegar-degar sebelumnya?

Kita tunggu lagi, yang kokoknya berderai, apakah ekornya akan berulat bergelumang tahi? Itulah tradisi DAP/PH..

Sekian.

7 comments:

Anonymous said...

Adakah tujuan Tun Mahathir dan mantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng semasa menjadi kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang dengan mudah menjarah wang RM82 bilion dari Petronas untuk tahun itu boleh menjahanamkan negara?

Begitu juga dengan skandal perdagangan mata wang asing (forex) berjumlah RM33 bilion yang hilang betul betul depan hidung Tun dan Daim begitu sahaja tanpa sebarang aset atau pulangan pada ketika saiz ekonomi negara hanya RM180 bilion ketika di bawah pentadbiran Perdana Menteri Tun Dr adakah perkara dilakukan Tun Mahathir Mohamad tidak menjahanamkan negara?

Kedua-dua soalan dlm sidang parlimen tahun dulu dengan sikap ‘tai-chi’ kepada soalan Ahli Parlimen Beluran, Ronald Kiandee mengenai pengaliran keluar dana haram, tetapi mengalihkan jawapan kepada isu syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) walaupun 1MDB tiada kaitan langsung dengan pengaliran keluar dana haram melalui kaedah ‘trade mispricing’.

Bagi kerajaan PH, semua ialah salah 1MDB dan 1MDB telah menjahanamkan negara.

“1MDB ada aset-aset berpuluh bilion dan juga ada perjanjian penyelesaian dengan kroni Tun Mahathir dalam urusan IPIC untuk mendapat kembali setiap sen wang yang didakwa hilang.

1MDB juga telah menyelesaikan masalah legasi perjanjian berat sebelah Penjana Tenaga Bebas (IPP) yang menguntungkan negara sebanyak RM400 bilion untuk tempoh 20 tahun, serta membina lapan pangkalan tentera untuk negara dan ada projek TRX yang Guan Eng sendiri pernah akui akan mendapat keuntungan. Ada lagi projek Bandar Malaysia melalui bailout kedai roti The Loft yang dihadiahkan pada tokey Cina bernilai sekurang-kurangnya RM20 bilion.

“Jika ada penyelewengan, harap akan bawa Lim Guan Eng ke mahkamah, dia tidak boleh terlepas begitu sahaja…"

avanza5990 said...

Pihak Majlis Agama Islam Wilayah Narathiwat Thailand tidak pernah mengiktiraf pernikahan secara dalam talian.

Timbalan Yang di-Pertuanya, Abdul Aziz Che Mamat berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan susulan dakwaan majlis akad nikah secara dalam talian membabitkan seorang Timbalan Menteri di negara ini.

Menurutnya, siasatan terbabit termasuk memanggil seorang imam Masjid Kedai Baru, Sungai Golok yang menjalankan majlis nikah itu.

“Kita akan panggil imam itu, untuk dapatkan maklumat, ita akan tanyakan perkara itu, kerana majlis agama tidak bagi kebenaran nikah menggunakan telefon (online),” lapor Astro Awani.

Sejak semalam, tular rakaman pernikahan melalui telefon yang didakwa membabitkan seorang Ahli Parlimen Kelantan dari Pas berserta dua saksi.

Video dan salinan sijil nikah tular di media sosial itu mengundang kecaman ramai kerana melangsungkan pernikahan ketika rakyat bergelut dengan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Sijil nikah itu turut memaparkan maklumat berkenaan tarikh pernikahan pada 1 Jun lalu dengan pasangan yang berusia 20-an.

Wakil rakyat itu turut menyerahkan mas kahwin sebanyak RM11,111 kepada isteri mudanya yang dikatakan berasal dari Selangor.

“Dia berkahwin menggunakan wali hakim dari Thailand dan pendaftaran kahwin pun di sana,” kata sumber lapor Kosmo! semalam.

avanza5990 said...

MELAKA: Seorang ibu tunggal empat anak terpaksa mengibarkan bendera putih menggunakan tudung sekolah selepas mereka sekeluarga terputus bekalan makanan, sejak semalam di Taman Merdeka di sini.

Norwaheda A. Rahim, 40, berkata, episod pergelutan keluarganya bermula selepas pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tahun lalu apabila hilang sumber pendapatan menjual kuih-muih di kawasan perumahan berkenaan.

Katanya, dia dan empat anaknya berusia 15, 10, 9 dan 2 tahun kemudian mengisi perut dengan ihsan jiran tetangga, selain mengutip buah-buah mangga yang gugur di kawasan awam di tepi jalan.

“Sebelum ini saya kutip buah-buah mangga yang gugur di tepi jalan, ada juga yang menghulurkan sumbangan dan digunakan untuk membeli telur dan sardin.

“Pelbagai jenis masakan saya buat menggunakan lauk sama termasuk telur sambal, telur masak lemak, telur kicap. Namun, semalam memang kami sudah tidak ada apa-apa untuk dimakan, sehinggalah ada yang beritahu saya untuk kibarkan bendera putih,” katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya hari ini.

Turut hadir menyantuni dan memberikan bantuan Setiausaha Jabatan Hal Ehwal Masyarakat Ketua Menteri, Muhammad Ayyad Abdullah dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kesidang, Alex Seah Shoo Chin.

Jelas Norwaheda, meskipun berdepan masalah kewangan, tiga daripada anaknya tetap bersekolah dan kini menjalani pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).

Katanya, tindakan mengibarkan bendera putih itu disedari seorang anggota polis unit peronda yang melalui kawasan perumahan itu kira-kira 15 minit kemudian.

“Saya tidak sangka, selepas polis itu maklum dengan keadaan kami sekeluarga, ramai yang datang menghulurkan bantuan.

“Rumah ini juga bukan milik kami tetapi seorang rakan saya yang tidak lagi menetap di Melaka dan mengizinkan kami berteduh di sini. Namun, rumah ini tidak mempunyai bekalan air, mahupun elektrik selama tiga tahun,” jelasnya.

Tambahnya, dia hanya mengambil bekalan air di surau berhampiran menggunakan tong kecil dan terpaksa berjimat.

Sementara itu, Muhammad Ayyad berkata, Lembaga Perumahan Melaka (LPM) akan menyediakan sebuah rumah di Rumah Pangsa Kampung Padang untuk keluarga tersebut dan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk Bantuan Kanak-Kanak (BKK).

“Kita akan bantu pindahkan keluarga ini dalam tempoh tiga minggu lagi, malah Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) juga akan membantu dari segi bayaran bulanan rumah dan sebagainya,” katanya.

avanza5990 said...

Bila SPRM Nak Siasat Ni?
Bhai/DeeDee semua...

Sebelum Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia yang lama tamat perkhidmatannya, ada seorang Timbalan Ketua Pengarah Pendidikan yang sepatutnya naik menggantikannya secara hirarki. Beliau adalah Datuk Dr Ahmad Rafee Che Kassim. Berkelayakan PhD dan telah lama berkhidmat.

Tiba-tiba Kerajaan melantik Datin Seri Nor Zamani Abdol Hamid sebagai Ketua Pengarah Pendidikan Malaysia yang baru. Hanya berkelayakan Sarjana Muda dan Sarjana. Baru sahaja 6 bulan berada pada kedudukan Jusa B yang mana 12 bulan sebelum itu berada pada kedudukan Jusa C.

SPRM taknak siasat ke bagaimana perlantikan ini dibuat. Apa dasar meritnya? Atau ada sesuatu salahguna kuasa yang berlaku? SPRM bisu dan buta ke?

#SPRMbisu #SPRMbuta #SPRMpekak


Read more: http://cipantapirtenuk.blogspot.com/2021/07/bila-sprm-nak-siasat-ni.html#ixzz6zeuGp2u9

Anonymous said...

Woi. Banyak tu. Satu trillion dalam 22 bulan. Memang bangsa jho low kaki songlap. Kalau dapat 22 bulan lagi, jadi 2 trillion.

Pn sila selamatkan nyawa dan ringgit daripada kaki songlap mini zionist yg tak pedulikan nyawa org melayu dan duit org melayu.

Anonymous said...

Padanla banyak rakyat tak da duit, duit dah kena sapu ngan atok dan mini zionist eng guan.

zack said...

Jika ada gagal pun kerajaan PN sebab tidak sengaja dan terlepas pandang dlm bantuan utk rakyat ketika pandemik..tiada negara yg ada pengalaman lagi nk uruskan wabak ini,tambah kerajaan PN baru ambil alih ketika wabak mula merebak..tp klau PH perintah lgi teruk..rakyat mntk bantuan tp dibagi oleh guan hen dan teo ni hancing pd sekolah2 komunis...opps sekolah cina!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails