Sunday, July 04, 2021

Olimpik Tokyo Tanpa Penonton, Turki sama penonton. ROKETSAN ke Bangladesh.

 

1. Sukan Olimpik: Gabenor Tokyo, 'Pilihan Anjurkan Pertandingan Tanpa Penonton Harus Dipertimbangkan'

Gabenor Tokyo Yuriko Koike mengatakan bahawa pilihan untuk menganjurkan Sukan Olimpik, yang akan bermula pada 24 Julai, tanpa penonton, harus dipertimbangkan dalam menghadapi peningkatan kes jenis baru coronavirus (Covid-19) di bandar itu.

Menurut berita Kyodo, Koike, yang dirawat di hospital selama seminggu kerana "keletihan yang melampau", menjawab soalan media mengenai Olimpik.

Koike menyatakan bahawa peningkatan kes di ibu negara dalam beberapa minggu kebelakangan ini mungkin memerlukan penganjur untuk mengkaji keputusan mengenai penonton, sambil menambah bahawa pilihan untuk mengadakan pertandingan tanpa penonton juga harus dipertimbangkan.

Jawatankuasa Penganjur, yang mana Koike juga merupakan anggota, memutuskan bulan lepas bahawa dewan di mana pertandingan akan diadakan harus dihuni oleh 50 peratus dan penonton tidak melebihi 10 ribu orang.

Olimpik Tokyo, yang dirancang akan diadakan pada tahun 2020, ditangguhkan ke tahun ini kerana wabak Covid-19.


2. Pertandingan Sukan di Turki Boleh bermain Bersama Penonton

Menteri Kesihatan Turki Fahrettin Koca mengumumkan bahawa pertandingan sukan di Turki boleh bermain bersama penonton dengan penentuan jumlah mereka.

"Delta Plus belum ada, tetapi varian delta semakin meningkat. Saya menyebutkan 138 pasien yang urutannya ditentukan, kini meningkat menjadi 224. Varian delta, yang dilihat di 16 provinsi, sekarang terlihat di 26 provinsi. 224 delta, terutamanya di Istanbul, dan 134 daripadanya berada di Istanbul." Kata Menteri Koca, dalam satu kenyataan di ibu kota Ankara.

Menteri Kesihatan Turki juga membuat kenyataan menerusi akaun Twitternya,

"Satu daripada setiap 4 orang telah diberi vaksin. Jumlah orang yang menerima vaksin dua dos mencapai 15 juta pada tengah hari semalam. 25 peratus penduduk kita yang berumur 18 tahun ke atas kini diberi vaksin. Peningkatan kekuatan kita terhadap wabak itu bergantung pada peningkatan kadarnya. Mari kita vaksinasi. " Katanya.


3. Produk ROKETSAN Dieksport ke Bangladesh

Presiden Presidensi Industri Pertahanan Turki Ismail Demir mengumumkan bahawa beberapa produk ROKETSAN (Perusahaan Saham Industri dan Perdagangan Roket) akan dieksport ke Bangladesh.

Ismail Demir, dalam catatan di akaun Twitternya, menjelaskan bahawa industri pertahanan Turki terus memberikan kemampuannya ke seluruh dunia,

"Dalam ruang lingkup Memorandum Persefahaman Kerjasama Kerajaan ke Kerajaan (G2G) yang kami tandatangani dengan Bangladesh, perjanjian eksport untuk pelbagai produk ROKETSAN telah disimpulkan. Jangan berhenti, teruskan." Katanya.

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails