Wednesday, July 07, 2021

Oksigen Cair Indo, Pesawat Filipina &UK Sekat Iklan..

 

1. Covid-19; Indonesia Mengalami Krisis Oksigen Cair

Kerajaan Indonesia telah mengarahkan pengeluar untuk mengutamakan keperluan perubatan kerana peningkatan kes jenis baru coronavirus (Covid-19) telah menyebabkan krisis oksigen cair di beberapa bandar.

Menurut berita penyiar Britain BBC, hospital-hospital yang berusaha memerangi wabak di negara ini menghadapi masalah serius dalam penyediaan oksigen cair. 63 pesakit Covid-19 meninggal di hospital di mana stok oksigen cair habis.

Dua hospital di kota Bandung mengumumkan bahawa bekalan oksigen perubatan mereka habis dan tidak dapat menerima pesakit yang memerlukan rawatan segera.

Pegawai Kementerian Kesihatan Indonesia, Siti Nadia Tarmizi menyatakan bahawa mereka mahu industri gas mempercepat pengeluaran oksigen perubatan dan mengajak orang ramai untuk tidak menyimpan oksigen cair.

Sementara jabatan kecemasan dan unit rawatan intensif hospital awam di Bandung, Surakarta dan kota Pamekasan mengalami kepadatan tahap krisis, beberapa hospital terpaksa menolak pesakit kerana kekurangan ruang.

Di Indonesia, sebuah negara Asia Tenggara, wabak ini sangat berat dengan sekitar 2.3 juta kes positif dan lebih daripada 60.000 kematian.


2. Jumlah Korban Nahas Pesawat di Filipina Meningkat

Dilaporkan bahawa jumlah orang yang kehilangan nyawa akibat kemalangan pesawat tentera semasa mendarat di wilayah Sulu di selatan Filipina meningkat kepada 50 orang.

Membuat kenyataan bagi pihak tentera, Mejar Jeneral Edgard Arevalo menyatakan bahawa 49 orang terselamat dalam kemalangan itu dan 50 orang, 47 daripadanya adalah anggota tentera, kehilangan nyawa mereka.

Di tempat di mana pesawat tentera, yang berlepas untuk membawa lulusan baharu dari sekolah tentera ke tempat bertugas, 4 penduduk kampung juga cedera.

Pesawat ketenteraan jenis C-130, dengan penumpang seramai 96 orang, 3 juruterbang, 5 anak kapal dan 88 anggota tentera, merempuh perkampungan Bangkal di kota Patikul di wilayah yang sama, ketika cuba mendarat di Pulau Jolo di provinsi Sulu semalam jam 11:30 waktu tempatan.

Menurut saksi mata, banyak tentera melompat keluar dari pesawat sebelum nahas itu.


3. Di UK Iklan Makanan Tidak Sihat Disekat

Iklan makanan tidak sihat telah dibatasi di UK.

Sebelum jam 21:00, iklan makanan yang tinggi gula, garam dan lemak tidak akan disiarkan di televisyen.

Larangan itu akan berkuatkuasa pada akhir tahun depan.

Keputusan sekatan yang diambil untuk memerangi obesiti disifatkan sebagai langkah berani dan sangat positif, terutama untuk melindungi kanak-kanak daripada iklan makanan ringan.

Produk yang iklannya terhad termasuk coklat, hamburger, kek, pencuci mulut, ais krim, biskut, jus manis, kerepek dan pizza.

Syarikat akan dapat mempromosikan produk mereka di laman web dan platform media sosial mereka sendiri.

Obesiti adalah masalah utama di UK. Kira-kira dua pertiga orang dewasa di UK mempunyai berat badan berlebihan atau gemuk, menurut data National Institutes of Health.

Para pakar menunjukkan bahawa banyak masa dihabiskan di hadapan internet dan televisyen.

(IH)

3 comments:

Anonymous said...

Dengan jujur Najib menerangkan hal peneroka kebun di Pahang dan tidak menyalahkan sertus peratus pada ayahnda Allahyaham Tun Razak.

Tidak seperti Tun Mahathir akan salah kan orang lain dan jawapan klise 'Bukan Salah Saya'

Perkara itu berlaku apabila kerajaan melaksanakan Rancangan Buku Hijau untuk menggalakkan pertanian tanah terbiar terutama bagi penghuni Kampung Baru yang ditubuhkan sebagai usaha melawan komunis.

"Durian mula ditanam di sana pada tahun 1990-an. Banyak tanah bertukar menjadi kebun durian.

"Susulan kejayaan penanaman durian, ada pekebun yang mula ceroboh tanah bukan milik mereka pada tahun 2000 an.

"Masa itu, PM8 (Tun Dr Mahathir Mohamad) merupakan Menteri Pertanian. Jika nak salahkan saya, salahkan dia juga," tulis Najib menerusi satu hantaran di Facebooknya pada Selasa.

Anonymous said...

35 tahun MCA di Raub apasal salahkan orang lain... wah kaum Cina klu nak salahkan UMNO atau PAS laju semacam..

Anonymous said...

Dap salah sejak tahun 2000 lagi kerana perintah negeri tu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails