Thursday, July 08, 2021

Drone Wars: Siapa Bakal Pemimpin? Apa M'sia Boleh Tumpang?

 

1. Drone Wars: Siapa Akan Jadi Pemimpin Pasaran UAV Dunia?


Platform berita industri pertahanan yang berpangkalan di UK "Drone Wars" membincangkan kejayaan Turki dalam sektor kenderaan udara tanpa pemandu (UAV). Dalam analisis tersebut, dinyatakan bahawa "Turki kini dalam perjalanan untuk menjadi pemimpin dalam pasaran UAV".

Dalam analisis yang diterbitkan di platform berita, disebutkan "UAV buatan Turki telah membuktikan diri mereka di lapangan" dan "Turki kini dalam perjalanan untuk menjadi pemimpin dalam pasaran UAV".

Analisis itu juga merangkumi komen bahawa Turki menghancurkan monopoli Amerika Syarikat (AS) dan Israel dalam industri UAV.

Bayraktar TB2 (Kenderaan Udara Tanpa Pemandu Bersenjata buatan Turki) disebut sebagai contoh, kejayaannya yang luar biasa di Libya, Syria dan Nagorno-Karabakh digarisbawahi.

Dalam artikel tersebut, dinyatakan bahawa kejayaan Turki ini juga menarik perhatian UK.

Mengingatkan bahawa dalam laporan yang disiapkan oleh Menteri Pertahanan UK Ben Wallace, Bayraktar TB2 disebut sebagai contoh,

"Ketika Turki dalam perjalanan untuk menjadi kuasa besar di bidang drone, orang Eropah mesti malu kerana tertidur," katanya.

Contoh jual beli drone di Malaysia..


2. Perang Drone, apa Malaysia boleh tumpang?

Industri dron Malaysia mampu berkembang sebagaimana kemampuan negara ini mengemudi pasaran halal dan kewangan Islam di peringkat global.

Penolong Prof Jabatan Kejuruteraan Aeronautik Universiti Teknikal Istanbul, Dr Ismail Bayezit, (September 11, 2019 ) berkata, bagi mengembangkan kemampuan peserta dron Malaysia, Turki mempelawa pembangun teknologi mobiliti udara itu menerokai potensi pasaran negara terbabit.

“Syarikat Malaysia memiliki kemampuan untuk memasuki pasaran dron Turki yang menawarkan peluang besar untuk berkembang dalam industri dron komersial.

“Buat masa ini Aerodyne Group sudah menyatakan minat untuk meneroka pasaran Turki dan negara kami amat terbuka kepada mana-mana syarikat Malaysia yang lain,” katanya ketika ditemui selepas taklimat Industri Aeroangkasa dan Dron Turki: Teknologi dan Peluang.  

Dr Ismail menjelaskan, kerajaan Turki menawarkan pelbagai insentif kepada syarikat luar untuk membangunkan aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) termasuk insentif pelepasan cukai.

“Di Turki terdapat pelbagai negara menjalankan R&D untuk dikomersialkan di negara kami. Syarikat Malaysia juga amat dialu-alukan untuk memasuki pasaran kami,” katanya.

PENOLONG Prof Jabatan Kejuruteraan Aeronautik Universiti Teknikal Istanbul, Dr Ismail Bayezit

Malaysia memiliki potensi untuk berkembang dalam industri dron. -Ibnu Hasyim.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails