Friday, January 09, 2009

Palestin, Tiada Maruah Tiada Sokong.. Dr Mohd Hasyim

By Mecon Bangkok

BANGKOK, Jan9, 2009. Hanya pemimpin-pemimpin tiada maruah yang tidak menyokong tiap perjuangan untuk melenyapkan kebiadaban dan kezaliman Yahudi serta kuncu-kuncunya di atas tanah milik rakyat Palestin.. Tak kira samada mereka itu pemimpin yang mengaku Islam atau yang bukan Islam!

Dr Hj Mohd Hasyim, selaku Presiden Grup Unversiti Ulu Klang semasa di temui di sini, ketika 20 Badan-badan Islam di negara itu telah menghantar wakil menyerah surat bantahan melalui Menteri Luar Thailand semalam. Hal ini berlaku setelah beberapa hari diadakan tunjuk perasaan mendesak Israel supaya berhenti dari bertindak ganas keatas rakyat Palestin di Gaza dan menyatakan hasrat mereka untuk memboikot barangan Yahudi..

Beribu-ribu penduduk Muslimin berkumpul didepan kedutaan Israel di Jalan Asok, Bangkok selepas rejim Yahudi laknatullah itu enggan berhenti bertindak ganas keatas penduduk yang tidak berdosa. Ketika mengulas peristiwa tersebut, Dr Hj Mohd membacakan sebuah hadis, riwayat Abu Hurairah RA, ertinya, Nabi SAW bersabda… ‘Tiap-tiap luka yang menimpa seseorang Muslim di jalan Allah nescaya lukanya itu di hari kiamat tetap seperti ketika dia ditikam mengeluarkan darah. Warnanya warna darah, tetapi baunya bau kasturi. (Bukhari dan Muslim)’

Umat Islam Thailand mengemukanan surat bantahan melalui menteri luar Thailand

Demontrasi pada hari itu.

“Jadi, tiap perjuangan untuk melenyapkan kebiadaban dan kezaliman Yahudi serta kuncu-kuncunya, termasuk perjuangan berdarah, bom syahid, hatta memboikot barangan Yahudi atau cuma yang hanya mampu menimbulkan rasa benci kepada musuh-musuh Allah itu, adalah suatu perjuangan yang mulia, berperi kemanusiaan dan dituntut oleh semua agama yang bermaruah (teliti makna hadis ‘warna darah merah, tetapi berbau kasturi’). Cuma mereka yang tidak bermaruah saja yang mengatakan ‘pengganas’ kepada golongan yang menentang pengganas Yahudi dan kuncu-kuncunya.” Ujar beliau yang juga penulis blog www. ibnuhasyim.com, baru pulang melalui jalan darat melawat saudara-saudara seagama di negara China, Vietnam, Laos dan Thailand. (Sila lihat catatan perjalanan beliau dalam blog tersebut).





Beliau juga menyeru supaya lidah umat Islam sentiasa membaca Qunut Nazilah seperti yang diamalkan oleh golongan-golongan Islam yang bermaruah di negara gajah putih itu dalam setiap sembahyang fadhu di masjid-masjid pada masa itu. Begitu juga dengan sembahyang hajat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails