Saturday, September 10, 2016

Tubuh Tabung Pembeli Rumah Kebangsaan -Datuk Iskandar



SAYA bersetuju dengan pandangan pemaju-pemaju yang menolak cadangan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan Dan Kerajaan Tempatan agar para pemaju dibenarkan memberi pinjaman kepada mereka yang membeli rumah dari mereka.

Pemaju sepatutnya memberi tumpuan kepada peranan membina rumah. Sementara bank memberi tumpuan kepada peranan menyediakan pembiayaan. Kerajaan Persekutuan perlu memastikan setiap pihak melaksanakan peranan mereka dengan lebih berkesan dan dapat mencapai matlamat mereka.

Kerajaan Persekutuan tidak sepatutnya mencampur aduk peranan kedua-dua pihak tersebut. Sebaliknya Kerajaan Persekutuan sepatutnya menubuhkan satu tabung atau badan untuk menyediakan pinjaman untuk rakyat yang gagal memperolehi pinjaman dari bank.

Kerajaan Negeri Selangor telah menawarkan beberapa skim untuk mereka yang gagal memperolehi pinjaman bank. Di antaranya adalah skim Dana Selangor atau Danasel yang merupakan skim sewa beli.

Fasa pertama skim ini melibatkan 118 pembeli pangsapuri kos rendah Rimba Jaya, Shah Alam. Seramai 32 keluarga telah pun berpindah masuk. Tetapi kemampuan Kerajaan Negeri adalah terhad. Hanya RM20 juta yang dapat disediakan untuk tahun ini.

Oleh yang demikian Kerajaan Persekutuan perlu mencontohi kerajaan negeri dengan mewujudkan skim yang sama untuk semua pembeli rumah dan tidak hanya mereka yang hendak membeli Projek Perumahan Rakyat (PPR).

Saya yakin rakyat akan merasa lega jika satu tabung khusus dengan modal permulaan sebanyak RM300 juta dapat ditubuhkan. Jumlah ini hanya sekadar separuh dari kos projek Taman Tugu yang dicadangkan dan manfaatnya akan dapat dirasakan oleh lebih ramai rakyat marhaen.

Saya berharap menteri yang terlibat akan dapat mencetuskan idea-idea yang baru untuk menyelesaikan masalah perumahan rakyat. Kerajaan Persekutuan patut memulakan inisiatif dan tidak menyerahkan tanggungjawab mereka kepada pihak lain.

Datuk Iskandar Abdul Samad
Exco Perumahan, Pengurusan Bandar Dan Kehidupan Bandar Negeri Selangor
9 September 2016 - HARAKAHDAILY 9/9/2016  

2 comments:

Anonymous said...



Sbg pnyokong tegar parti ikatan gagasan sjhtera @ pigs
saya sgt stuju dgn cadangan org kanan pas serta org kuat geng pigs nih

apa2 yg dtg drp pigs saya sokong
hudud pigs dan ruu pigs gerenti dan wajiblah disokong

yg saya benci adalah dap dan pan sbb mrk ini liberal serta mnolak hudud & ruu pigs

Anonymous said...

Satu permulaan yang bagus.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails