Friday, September 09, 2016

Rasuah: 7 Pegawai Bank & 1 Bekas Pegawai Ditahan SPRM.

SPRM

KOTA KINABALU, Khamis – Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah menahan tujuh pegawai dan seorang bekas pegawai sebuah bank kerana disyaki memalsukan dokumen pinjaman bank.
Pengarah SPRM Sabah, Datuk Shaharom Nizam Abdul Manap berkata, tiga suspek lelaki berusia antara 25 dan 27 tahun ditahan antara jam 10.35 malam dan 10.47 malam, di Starbucks, 1Borneo Hypermall di sini, Selasa lepas.
Katanya, penahanan tiga individu berkenaan dibuat selepas SPRM menerima laporan daripada pengadu, seorang penjawat awam berusia 33 tahun, pada 2 Sept lepas bahawa dua pegawai bank berkenaan meminta RM7,000 untuk memudahkan permohonan pinjamannya.
Susulan penahanan itu, katanya, pihaknya menyerbu cawangan bank berkenaan di sini dan di Likas dan rumah seorang kakitangan bank di sini.
“Hasil serbuan, sejumlah barang telah disita seperti sebuah komputer riba, sebuah komputer peribadi, enam buah telefon bimbit, sejumlah cap getah yang disyaki palsu dan dokumen-dokumen pinjaman peribadi di bank (berkenaan),” katanya dalam kenyataan di sini, malam ini.
Menurut Shaharom Nizam, serbuan ke tiga premis serta rampasan pelbagai barangan berkenaan membawa kepada penahanan lima lagi pegawai bank itu yang berumur antara 26 hingga 29 tahun, semalam.
Katanya, kelima-lima lelaki berkenaan ditahan antara jam 7.47 malam hingga jam 11.35 malam di pejabat SPRM Sabah.
Katanya, tiga individu yang ditahan Selasa lepas telah ditahan reman selama enam hari bermula semalam manakala lima lagi suspek yang ditahan semalam telah ditahan reman tujuh hari bermula hari ini.
Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta SPRM 2009. – Bernama

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails