Friday, September 09, 2016

Isu Wang Kertas RM100 Palsu, Bagaimana Mengenalnya?

head

PENGGUNA

BANK NEGARA MALAYSIA (BNM) ingin memaklumkan kepada orang ramai bahawa terdapat laporan melibatkan wang kertas not RM100 mereka digunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab bagi tujuan pemalsuan.

Berdasarkan kenyataan terbaharu yang dikeluarkan di laman sosial, BNM sebagai pihak yang bertanggungjawab sedang menjalankan siasatan terperinci dan memantau kes tersebut yang dipercayai didalangi oleh sebuah sindiket.
BNM kini berkerjasama dengan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk mengambil tindakan segera bagi memberkas mereka yang terlibat dalam kegiatan jenayah ini. 
Menurut siasatan, wang kertas not RM100 palsu itu didapati berkualiti rendah dan boleh dikenal pasti melalui cetakannya yang kurang bermutu dan ciri-ciri keselamatan tiruan yang digunakan.
singgit
Orang ramai dinasihatkan supaya membuat laporan kepada polis dengan segera sekiranya mempunyai atau menerima wang kertas palsu tersebut.
Untuk mengenal pasti sama ada wang kertas adalah tulen atau palsu, sila perhatikan dan periksa ciri-ciri penting berikut yang merangkumi empat aspek iaitu ‘Rasa,LihatPadan dan Periksa‘ yang terdapat pada wang kertas.
Untuk mengenal pasti sama ada wang kertas adalah tulen atau palsu, sila perhatikan dan periksa ciri-ciri penting berikut yang merangkumi empat aspek iaitu Rasa, Lihat, Padan dan Periksa yang terdapat pada wang kertas.  
(i) Rasa pada wang kertas dan bezakan kualiti serta ciri cetakan yang timbul pada wang kertas.
  • Wang kertas tulen menggunakan substrat (bahan) bermutu tinggi dan oleh itu ia adalah unik berbanding dengan kertas biasa.
  • Anda disarankan supaya memeriksa ciri cetakan timbul yang terdapat pada potret di wang kertas dan pada angka denominasi dan teks.
(ii) Pegang dan halakan wang kertas ke arah cahaya lampu putih dan perhatikan ciri-ciri berikut.
  • Potret tiga dimensi DYMM Yang di Pertuan Agong pertama kelihatan lebih terang dan nyata berbanding dengan warna kertas di sekitarnya. Potret ini akan kelihatan tanpa garis-garis yang jelas.
  • Tanda pandang telus  reka bentuk grafik pada bahagian depan dan belakang wang kertas akan kelihatan selari dan membentuk imej corak dan numeral yang lengkap.
  • Benang keselamatan dengan ciri teks mikro yang dijalin secara bersulam pada wang kertas.
(iii) Sengetkan wang kertas untuk melihat ciri warna dan corak yang berubah-ubah pada jalur holografik dan benang keselamatan.
  • Benang keselamatan kanta mikro bagi wang kertas RM100 akan dapat dilihat apabila wang kertas disengetkan di bawah cahaya terang.
(iv) Semak wang kertas dengan menggunakan kanta pembesar atau lampu sinaran UV.
  • Hanya mempunyai dua elemen warna fluorescent, manakala teks, logo dan jalur fiber akan berwarna kemerahan, kekuningan dan kebiruan dibawah pencahayaan UV.
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ciri-ciri wang kertas Malaysia, orang ramai turut digalakkan untuk memuat turut aplikasi My Ringgit di Apple Store atau di Google Play.
Isu Wang Kertas RM100 Palsu & Apa Yang Netizen Perlu Tahu
Isu Wang Kertas RM100 Palsu & Apa Yang Netizen Perlu Tahu
Aplikasi ini menyediakan panduan interaktif dan ciri-ciri keselamatan mata wang Malaysia merangkumi piawai kualiti bagi mata wang malaysia, nasihat umum dan maklumat tambahan berkaitan ringgit.
Untuk maklumat lanjut mengenai wang kertas Malaysia, anda boleh melayari laman sesawang Bank Negara Malaysia di pautan berikut; www.bnm.gov.my. Aplikasi ini menyediakan panduan interaktif dan ciri-ciri keselamatan mata wang Malaysia merangkumi piawai kualiti bagi mata wang malaysia, nasihat umum dan maklumat tambahan berkaitan ringgit.
Untuk maklumat lanjut mengenai wang kertas Malaysia, anda boleh melayari laman sesawang Bank Negara Malaysia di pautan berikut; www.bnm.gov.my


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails