Friday, September 09, 2016

Mesir Tingkatkan Hukuman Khitan Wanita. Kurangkan Nafsu Seks?

Hasil carian imej untuk kihtan wanita
SEORANG ahli parlimen Mesir mencadangkan wanita perlu “mengurangkan nafsu seks” dengan bersunat kerana lelaki negara itu “lemah tenaga batin.”
“Lelaki kita mengalami masalah lemah batin, sebagai buktinya Mesir antara negara yang paling ramai pengguna ubat perangsang seks, yang hanya digunakan oleh golongan lembik,” kata Elhamy Agina.
Beliau memberikan kenyataan tersebut sebagai mengulas usul kerajaan untuk meningkatkan hukuman bagi kesalahan berkhitan di kalangan wanita, portal Egyptian Streets Ahad lalu.
“Jika kita hentikan amalan wanita bersunat, kita memerlukan lelaki yang kuat tetapi kita tidak ada lelaki jenis itu,” katanya lagi, seperti dipetik The Washington Post  kelmarin.
Elhamy juga berkata lebih baik wanita meneruskan tradisi itu bagi “mengurangkan nafsu” mereka, dengan itu isteri kekal “setia pada suami” dan kehidupan akan berjalan lancar.
Mesir mempunyai kadar wanita bersunat paling tinggi berbanding beberapa lagi negara di benua itu, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).
Kajian badan kanak-kanak sedunia Unicef pada 2013 menunjukkan kira-kira 27.2 juta wanita, daripada lebih 80 juta penduduk, di negara itu bersunat.
Namun pada 2008, Mesir mengharamkan amalan tersebut. Mereka yang mengkhitan anak perempuan boleh dipenjara tiga bulan hingga tiga tahun dan dikenakan denda yang tinggi.
Kabinet Mesir baru-baru ini meluluskan draf undang-undang untuk mengenakan denda lebih berat terhadap mereka yang memaksa kanak-kanak perempuan dan wanita berkhitan.
Menurut rang undang-undang itu, pesalah akan dihukum penjara lima hingga tujuh tahun, dan hukuman lebih berat dikenakan jika amalan itu membawa kematian atau kecacatan.
Mei lalu, seorang gadis remaja maut kerana komplikasi bersunat, mendorong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mendesak Mesir mengetatkan undang-undang.
Elhamy bagaimanapun mengendurkan kenyataan awalnya minggu ini ketika bercakap kepada akhbar Al Masry Al Youm, lapor Washington Post lagi.
Wakil rakyat itu menjelaskan beliau menolak hukuman lebih berat pada pesalah kes wanita berkhitan kerana memahami “betapa sukarnya ia boleh dilaksanakan di Mesir.”
Ketika bercakap kepada stesen TV Mehwar Channel pula, ahli parlimen itu berkata kenyataannya hujung minggu lalu harus dianggap sebagai “bahan lawak” sahaja.
“Saya tidak takut, dan saya tidak bermaksud memperlekeh lelaki Mesir,” katanya. “Lelaki Mesir memang lelaki sejati, dan saya juga seorang lelaki sejati.”
Jika tidak percaya, tambahnya: “ambil telefon isteri saya dan tanyalah dia.”- Malay Mail.
egypt_parliament

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Adakah kempen tingkatkan hukuman khitan bagi wanita, termasuk kenpen menghina Islam?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails