Wednesday, March 14, 2018

Polisi L/Kuan Yew Punca P Ramlee Kembali Ke Malaysia? Kaitan PRU14..



HALAMAN HIBURAN

AIDCNews -13/03/18 – Polisi Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang tidak mahu memartabatkan kesenian Melayu dikatakan punca P. Ramlee kembali semula ke Malaysia pada tahun 1964.
P Ramlee yang membina nama di Studio Jalan Ampas, Singapura terpaksa kembali semula ke Studio Merdeka di Ulu Kelang pada 1964 kerana iklim politik di Singapura tidak menyebelahinya.

“Harus diingat, P.Ramlee pulang ke Malaysia apabila Shaw Brothers yang suruh apabila pekerja Studio Jalan Ampas yang dibayar gaji amat rendah membentuk Unionpekerja Melayu dan membuat banyak protes.

“Lee Kuan Yew arah Shaw Brothers ditutup utk sekatunion itu. Apa tujuan Lee Kuan Yew ?, ” soal portal TV 14.

Tiga tahun selepas P Ramlee kembali ke Malaysia, pada 1967, Studio Jalan Ampas yang dikenali sebagai sebuah syarikat dan studio perfileman Melayu Singapura (Malay Film Productions Ltd) ditutup.

Studio Jalan Ampas milik Shaw Brothers hanya sempat beroperasi selama 19 tahun yang dibangunkan dua beradik, Runme dan Run Run Shaw.

Menurut seniman negara, Datuk Dr. Ahmad Nawab, studio perfileman Melayu Singapura itu diarah tutup oleh pemerintah republik itu. Ketua Arkib Negara ketika itu, Datuk Zakiah Hanum berkata semangat patriotik P Ramlee terhadap tanah air jelas apabila menyedari pihak republik Singapura kurang berminat untuk meneruskan industri perfileman di republik itu.

“Allahyarham terus pulang ke tanahair. Jika P Ramlee tidak sayangkan tanah tumpah darahnya, mungkin P Ramlee terus menetap di republik itu bersama-sama rakan artis lain,”katanya.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Polisi Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang tidak mahu memartabatkan kesenian Melayu dikatakan punca P. Ramlee kembali semula ke Malaysia pada tahun 1964. Lee Kuan Yew mengetui Parti Tindakan Rakyat (PAP) Singapura. Parti DAP adalah serpihannya. 

Apabila Singapura berpisah dari Malaysia pada 9 Ogos 1965, pendaftaran parti PAP telah dibatalkan di Malaysia pada 9 September pada tahun yang sama. Pada 19 Mac 1966 pendaftaran DAP diluluskan. Pada Ogos 1966, lidah rasmi parti iaitu Roket diterbitkan buat pertama kalinya.

Polisi Perdana Menteri Singapura yang perkauman itu amat tidak sesuai di negara umat Islam Malaysia, begitu juga parti serpihannya DAP di Malaysia. Menyokong DAP bererti menyokong polisi PAP yang anti Malayu dan Islam itu.

Di Malaysia anda perlu pilih parti ini, yang tidak perkauman..

UNDILAH PAS dalam PRU14
PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam? 


Lihat sebelum ini..

7 comments:

Anonymous said...

PAP dicipta oleh Lee Kuan Yew
DAP dicipta oleh PAP
DAP = Anti Islam

digest.com/bahasa-malaysia/691126-10-bukti-dap-anti-islam-menurut-ridhuan-tee.html

10 Bukti DAP Anti-Islam Menurut Ridhuan Tee

KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas, Prof. Dr. Ridhuan Tee Abdullah menyenaraikan 10 bukti yang menunjukkan DAP merupakan sebuah parti anti-Islam.

Yang pertama, pemimpin DAP Perak, Nga Kor Ming pernah menghina umat Islam dengan menyamakan pemberian duit raya sama seperti rasuah atau dedak.



Kedua, tokoh DAP Pulau Pinang, Jeff Ooi menghina kematian ulama tersohor Tuan Guru Harun Din dengan ungkapan ‘Adios Harun Din’.

Ketiga, Nga Kor Ming sindir purdah yang dipakai sebahagian wanita Islam. Apabila Datuk Ahmad Darus cadang pramugari memakai pakaian menutup aurat, pemimpin DAP kata pemimpin Melayu otak cacat.

Keempat, Pemimpin DAP yang juga Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, P. Ramasamy menggelar pendakwah terkenal antarabangsa, Dr. Zakir Naik sebagai ‘setan’, 



Kelima, DAP pernah lantang mempertikaikan kandungan khutbah Jumaat dan mengganggu urusan fatwa di Pulau Pinang. 



Keenam, DAP biadab mempersoalkan laungan azan dan bacaan ayat al-Quran melalui pembesar suara masjid. 

Ketujuh,

DAP mempersoalkan larangan murtad dan mempersoalkan kewujudan JAKIM.


Kelapan, DAP berani menghina dan mempersenda hukum hudud.

Kesembilan, DAP separuh mati menentang RUU355, mereka kata konon RUU355 belum perlu.

Ke-10 DAP menentang ustaz dan ustazah dari Semenanjung dihantar ke Sarawak,



“Belum berkuasa di Putrajaya, DAP telah cuba memandulkan Islam. DAP adalah komponen Pakatan Harapan. Berpolitik untuk memenangkan PH bermakna berpolitik memenangkan DAP.



“Politik DAP adalah politik memandulkan Islam. Maka sesiapa umat Islam yang berpolitik untuk PH bermakna mereka berpolitik untuk memandulkan Islam – agama mereka sendiri. Tepuk dada tanya iman,” katanya dalam satu kenyataan.

Reply

Unknown said...

Orang dah lama MATI, biarlah dia RIP, ustaz.
Jangna guna oran gmati untuk politik murahan.
Setiap dasar sesuai untuk zamannya, tak sesuai untuk sekarang.
Tak payah ungkit-ungkit untuk political milage.
Lagipun PAS tak suka filem atau wayangkan.
Semua HAREM.
Elok bual pasal seks sudah............HAHAHA.

Anonymous said...

Ye kerrr. Ni dah lawan cakap Husam Musa. Dia jaja nama allayarham TGNA sampai dalam video dia kata dia mimpi 15x

Anonymous said...

Pas mendokong SHIAH....PAS menyokong Iran dan Israel..

Anonymous said...

http://bm.therakyatpost.com/berita/2014/06/12/mahu-umat-islam-hormati-murtad-dap-diselar/

Mahu umat Islam hormati murtad, DAP diselar
SOURCE: BERNAMA
Ahmad Fazrin melihat kenyataan Ngeh sebagai usaha untuk memesongkan akidah umat Islam, sekaligus mencetuskan perpecahan.
KUALA LUMPUR, 12 Jun:
Tindakan seorang pemimpin DAP meminta umat Islam di negara ini menghormati hak untuk bermurtad, disifatkan sebagai rancangan untuk mengucar-ngacirkan Islam.
Ketua Pegawai Eksekutif Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Ahmad Fazrin Yahaya berkata, kenyataan Ahli Parlimen Beruas, Datuk Ngeh Koo Ham itu juga dilihat sebagai usaha untuk memesongkan akidah umat Islam, sekaligus mencetuskan perpecahan.
“Sebagai ahli parlimen, sepatutnya dia faham dengan jelas apa yang terkandung dalam Perlembagaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam, sudah pastinya tuntutan begini amat sensitif.
“Apa yang lebih teruk, ia melibatkan soal akidah umat Islam. Pada saya beliau sengaja mencipta kontroversi untuk mendapatkan perhatian dan juga untuk menguji sokongan kepadanya, termasuk mereka yang beragama Islam yang memiliki ideologi liberal. Ini tidak pelik,” katanya kepada Bernama, pada Khamis.

Ngeh yang juga Penasihat DAP Perak, dalam persidangan Dewan Rakyat pada Rabu, dilaporkan meminta umat Islam menghormati hak saudara seagama mereka yang murtad untuk mengamalkan agama baru.
Ahmad Fazrin berkata, tindakan menghina Islam seperti itu bukanlah pertama kali berlaku, sebaliknya ia telah dilakukan berulang kali tanpa tindakan tegas dikenakan kepada pelakunya.
“Dalam soal ini, UMNO perlu bertegas dan perkara sama juga kita harap daripada PAS dan ahli parlimen Islam daripada Parti Keadilan Rakyat untuk memastikan tindakan sebegini tidak berterusan,” katanya.
Dia turut mencadangkan akta baru diwujudkan, supaya tindakan dapat dikenakan terhadap individu mengeluarkan kenyataan yang ditakrifkan sebagai menghina agama.
Jelasnya, tuntutan sedemikian juga adalah rentetan daripada tuntutan Gabungan Badan Bukan Kerajaan Hak Asasi Manusia (Comango), yang menuntut beberapa perkara merangkumi hak kebebasan orientasi seks, homoseksual, dwijantina dan transgender.
“Kita nak lihat adakah umat Islam yang bergelar ahli parlimen ini mampu membantah tuntutan sebegini,” katanya.
Dalam pada itu, dia tidak menolak gerakan memecahbelahkan Islam telah lama bermula di seluruh dunia.
Justeru, dia menggesa kerajaan mengambil tindakan untuk mengawal gerakan subversif itu daripada berleluasa.
“Kita tak mahu menyesal di kemudian hari. Hari ini pelbagai tuntutan datang, termasuk mahu menyamaratakan hak bumiputera dan menghina institusi raja serta Majlis Agama Islam Negeri-negeri, dan terbaru Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
“Hari ini umat Islam dipecahbelahkan dengan pelbagai cara dan saya percaya kenyataan Ngeh itu bukanlah kenyataan terakhir. Kerajaan perlu bertindak tegas dengan orang sebegini,” katanya.


Read more: http://bm.therakyatpost.com/berita/2014/06/12/mahu-umat-islam-hormati-murtad-dap-diselar/#ixzz59hn61J57

Anonymous said...

PAS itu UMNO dan UMNO itu PAS,keduanya adalah parasit yang memudaratkan pentadbiran,kewangan dan nama negara.Sekiranya anda tuli,buta,pekak dan gila anda boleh abaikan perkara ini.

Anonymous said...

Sapa kata? Husam Musa yg cakap mwrapu tu ka?

Mimpi 15 kali
Sumbu Ajaib Jimat Minyak
Demo makan rumput
Kambing Jamnapari
Audio walaupun sekarang orang pakai video kaler

Kesian kat hang kena temberang

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails