Thursday, March 15, 2018

Penjajahan Bentuk Baru Di Afghan, Gadis Dididik Bergender Lelaki


AMALAN kebudayaan “bacha posh” di Afghanistan kini menular dan semakin popular apabila ibu bapa menggalakkan anak gadis mereka memakai pakaian dan hidup sebagai anak lelaki untuk masa depan yang lebih baik.

Anak-anak gadis berumur empat belas tahun itu dibesarkan sebagai seorang budak lelaki dalam amalan yang terkenal di Afghanistan sebagai bacha. Di beberapa kawasan Afghanistan, terdapat beberapa gadis yang menikmati kebebasan yang sama seperti kanak-kanak lelaki.

Sepanjang sejarah kehidupan, mereka menyamar sebagai lelaki untuk menavigasi peranan sosial. Mereka berpakaian seperti lelaki untuk bertarung, menyertai perintah agama, atau berjaya secara profesional.




Afghanistan, beberapa keluarga menjadikan anak perempuan mereka sebagai anak lelaki untuk memberi mereka kehidupan yang lebih baik.

“Sekiranya jantina sangat penting dan yang lain tidak wajar, selalu ada orang yang cuba menyiksa,” kata Najia Nasim, pengarah negara yang berpangkalan di Afghanistan untuk Wanita- Wanita Afghanistan.
“Orang berjumpa saya dan bertanya kepada saya mengapa saya berpakaian seperti seorang lelaki,” kata Setar.

Dalam masyarakat patriarki Afghanistan, pergantungan ekonomi terhadap lelaki dan stigma sosial membuat ibu bapa berada dalam kedudukan yang sukar. Gadis sering dianggap beban, sementara anak lelaki akan menghasilkan wang, meneruskan warisan keluarga dan tinggal di rumah untuk menjaga orang tua mereka.

Untuk mengatasi ini, sesetengah orang menukar konsep “anak perempuan mereka” semasa kelahiran dalam amalan yang dikenali sebagai “bacha posh.”

Malah, ada khabar angin bahawa seorang gadis bacha akan melahirkan anak lelaki pada kehamilan yang akan datang.

“Tradisi ini membolehkan keluarga untuk menghindari stigma sosial yang berkaitan dengan tidak mempunyai anak lelaki, maka Bacha perempuan dibenarkan untuk membeli-belah sahaja, membawa saudara perempuan mereka dari sekolah, mendapatkan pekerjaan, bermain sukan dan memainkan peranan lain pada kanak-kanak lelaki dalam masyarakat, “kata Nasim.
Asal-usul amalan ini masih belum diketahui, tetapi budaya ini menjadi semakin popular. Pada musim panas 2017, jurugambar Sweden Loulou d’Aki pergi ke Afghanistan untuk mendokumenkan bacha posh. Dia telah membaca The Underground Girls of Kabul, sebuah buku oleh wartawan Jenny Nordberg tentang amalan rahsia yang menjadikan gadis-gadis sebagai lelaki.

Nordberg adalah yang pertama mendokumentasikannya, dan d’Aki terpesona dengan identiti berganda perempuan itu. Melalui penerjemah tempatan, dia bertemu dengan seorang keluarga di mana dua daripada enam gadis itu dibesarkan sebagai lelaki.

Suatu hari, selepas Setareh dilahirkan – anak perempuannya yang ketiga – ibu bapanya memutuskan untuk membesarkannya sebagai Setar, budak lelaki. Dua tahun kemudian, Ali dilahirkan dan dia juga dibesarkan sebagai seorang budak lelaki.

Apabila abang pertama dan mereka dilahirkan seterusnya, mereka terus hidup sebagai lelaki. Kini Setar berusia 16 tahun bermain bola sepak dan mempunyai teman wanita yang tidak peduli dengan jantina Setar. Saudaranya Ali, 14, mempunyai kotak surat cinta yang ditulis oleh penyokong perempuannya.

Ibu bapa mereka telah mengharamkan mereka untuk bertemu satu sama lain, tetapi Arezou berkata bahawa dia tidak peduli jika Setar adalah seorang gadis atau lelaki.

“Kanak-kanak lelaki mempunyai status yang lebih tinggi, semua orang mahu kanak-kanak lelaki,” kata d’Aki. 

Terutama dalam keluarga berpendapatan rendah, dia menambah, “Jika anda mempunyai ramai anak perempuan dan tidak ada lelaki, itulah yang biasa dilakukan.” 

Bagaimanapun, selepas berumur dan akil baligh mendedahkan jantina mereka, kehidupan menjadi lebih sukar dan berbahaya. Keluarga berpindah banyak kali bagi mengelakkan gangguan dan intimidasi. Di jalan-jalan, orang ramai menjerit bahawa mereka adalah anti-Islam dan memanggil mereka transeksual.-SuaraTV

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Walaupun mungkin betul disebut sebagai tradisi lama Afghan, namun ia diambil kesempatan oleh penjajah barat yang memusuhi Islam. Disodornya sistem pelajaran ciptaan mereka, diiringi 'bacha posh', tinju wanita, buang hijab, dan lain-lain yang anti Islam.

Diperingkat antarabangsa diwujudkan LGBT atau lesbian, gay, biseksual dan transgender, homoseksual dan sejenisnya, sudah tersebar di berbagai negara termasuk Malaysia dan Indonesia. Di AS komuniti ini di dirikan 1980an , pernikahan sejenis dilegalkan  tahun lalu. 

Di Malaysia, bagaimana untuk melawan mereka? Lawanlah melalui demokrasi 'peti undi'. Undilah parti Islam PAS, tumbangkan parti anti Islam!

UNDILAH PAS dalam PRU14
PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam? 

2 comments:

Anonymous said...

hang ni warganegara mana ye? sibuk hal org lain. kalau tak betul, kan dah fitnah.

Anonymous said...

macamana nak sokong pas menang atau kalah tak dapat perintah negara

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails