Wednesday, March 14, 2018

Wanita Arab Saudi Boleh Terlibat Seni Perfileman. Kelantan?




BARU-BARU ini beberapa orang pelajar berkesempatan menggunakan kamera miliknya setelah Arab Saudi memansuhkan pengharaman operasi panggung wayang selepas 35 tahun.

Sama Kinsara, pelajar tahun pertama Universiti Effat, Jeddah antara pelajar yang mengambil jurusan produksi visual dan digital mendapat peluang mempelajari cara penggambaran, membuat filem dan penceritaan.
“Semuanya akan berubah,” katanya kepada agensi berita antarabangsa Reuters.




Kinsara dan rakan sekuliah yang khusus untuk wanita itu telah mendapat kebebasan untuk membuat penggambaran di luar kawasan universiti buat kali pertama.
Seni Perfileman adalah kursus baharu yang dinamakan bagi mengubah nama lama yang sering menjadi sasaran polis agama dan komuniti tempatan yang menentang keras konsep ‘lelaki mengajar wanita cara buat filem’.
Perubahan itu adalah hasil pemansuhan pengharaman, yang dicetuskan tahun lalu oleh Putera Mahkota yang mempunyai visi reformasi, Putera Mohammed Salman.


Bagi penuntut perfileman, Qurratulain Waheb sangat menghargai peluang untuk keluar dari kampus universiti dan membuat penggambaran bersama rakan sekuliahnya.
“Jika sebelum ini timbul masalah apabila kami membawa kamera ke dalam pusat beli-belah. Kami tidak dibenarkan masuk. Tapi sekarang perkara tersebut sudah dibolehkan.
“Dengan izin ini, segalanya menjadi mudah dan orang ramai semakin menerimanya. Mereka mahu lihat apa yang kami lakukan,” katanya.


Pihak berkuasa berharap dengan pembukaan 300 panggung wayang dan pembangunan industri filem, dapat mencipta 30,000 peluang pekerjaan selain AS$24 bilion dapat disumbangkan kepada ekonomi negara.
Selain pawagam, wanita Arab Saudi kini boleh menonton perlawanan bola sepak di stadium, menyertai acara sukan, dan bakal dibenarkan memandu kenderaan sebebasnya tanpa halangan. – MYNEWSHUB.CC/MIZE

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Betulkah begini? Di Malaysia, bagaimana keadaan menonton di panggung wayang di Kelantan di bawah pimpinan PAS? Mampukah PAS mengislamkan suasana panggung wayang di Kelantan?
*Video sekadar hiasan…



UNDILAH PAS dalam PRU14
PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam? 
Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

5 comments:

Anonymous said...

Wanita Terlibat okey tu. Tetapi Pakatan mahu apa2 aktivivit melibatkan LBGT

https://aidcnews.wordpress.com/2017/11/13/pulau-pinang-bakal-iktiraf-lgbt-akses-jawatan-awam-termasuk-polis/

Pulau Pinang Bakal Iktiraf LGBT, Akses Jawatan Awam Termasuk Polis?

GEORGETOWN, PULAU PINANG: Satu surat rasmi mengenai keputusan hasil kajian hak-hak transgender telah diserahkan kepada Jawatankuasa Perlembagaan Negeri Pulau Pinang oleh sekumpulan Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang semalam untuk dijadikan sebagai satu dokumen rasmi di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

Bendahari Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang Cheah Kah Peng yang juga merupakan ADUN kawasan Kebun Bunga mendakwa bahawa Pulau Pinang boleh menerajui isu pengiktirafan hak asasi komuniti transgender.

“Pulau Pinang boleh menjadi peneraju dalam hal ini dengan mengiktiraf hak-hak masyarakat transgender.”

Menurut The Malay Mail Online, Pengerusi Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu mendakwa bahawa terdapat beberapa cadangan daripada simposium transgender berkaitan hak-hak transgender yang mahu dihantar secara rasmi ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang.

“Kami berdebat mengenai perkara ini di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Dewan mahu kami menghantarnya kepada Jawatankuasa Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.” Tambahnya lagi, keputusan penemuan yang diperoleh daripada simposium transgender adalah mengenai akses golongan tersebut kepada kemudahan perubatan, tandas awam berasingan bagi transgender dan juga isu dengan pegawai penguat kuasa seperti polis.

Dakwa Teh lagi, keputusan penemuan ini juga perlu diterima secara rasmi oleh badan perundangan agar ia dapat dijadikan sebagai rujukan di masa hadapan. “Ia boleh dijadikan sebagai satu rekod mengenai isu-isu yang dihadapi oleh golongan transgender.”

Pada tahun 2014, satu Jawatankuasa Trangender Pulau Pinang telah ditubuhkan oleh kerajaan pimpinan DAP –

Anonymous said...

https://www.ismaweb.net/2014/07/12/dr-mujahid-penghalang-atau-pembela-lgbt/

Dr Mujahid: Penghalang atau pembela LGBT?

Draf Rang Undang-undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi tidak mengiktiraf orientasi seks pengamal perlakuan LGBT, sebaliknya, rang undang-undang itu melindungi hak golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender untuk tidak didiskriminasikan dalam aspek seperti bidang pekerjaan, kata Pengerusi Jawatankuasa Undang-undang dan Dasar, Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN), Datuk Dr Mujahid Yusof, sebagaimana dilaporkan oleh portal media liberal Malaysiakini.

Alhamdulillah bersyukur kepada Allah dan tahniah kepada Datuk Dr Mujahid kerana draf rang undang-undang ini tidak mengiktiraf orientasi seks pengamal perlakuan LGBT.

Datuk Dr Mujahid,

Tidak mengiktiraf sesuatu kelompok tetapi melindungi hak kelompok berkenaan? Tidakkah pelik bin ajaib bunyinya. Apakah erti tidak diiktiraf? Bukankah ia bererti bercanggah dengan peraturan negara? LGBT tidak diiktiraf di Malaysia. Mengamalkan LGBT adalah salah di sisi undang-undang Malaysia. Pengamal LGBT ialah pesalah. Lalu bagaimana mungkin pesalah LBGT boleh hidup aman dengan mengamalkan LGBT dan bekerja di Malaysia? Malah, dijamin haknya untuk bekerja serta tidak boleh didiskriminasikan dalam pekerjaan?

Kita tidak mengiktiraf negara haram Israel, tetapi kita melindungi hak orang Israel untuk duduk dan bekerja di wilayah Palestin yang dijajah Israel?

Sebelum berbicara soal diskriminasi pekerjaan, terlebih dahulu perlu dibicarakan status pengamal LGBT di Malaysia. Pengamal LGBT tidak perlu malah tidak boleh dibenarkan hidup bebas di Malaysia. Mengamalkan LGBT ialah kesalahan di sisi undang-undang Malaysia. Pengamalnya mesti dikenakan tindakan undang-undang.

Sebagai majikan, adakah anda mahu memberikan pekerjaan kepada pengamal LGBT yang pastinya dikenakan tindakan undang-undang? Adakah anda mengamalkan diskriminasi jika anda tidak mahu memberikan pekerjaan kepada pesalah undang-undang?

Rang Undang-undang Keharmonian Nasional dan Rekonsiliasi untuk melindungi hak golongan LGBT untuk tidak didiskriminasikan dalam bidang pekerjaan adalah tidak perlu kerana kewujudan golongan LGBT itu sendiri adalah tidak perlu, malah mengamalkan LGBT adalah tidak dibenarkan di sisi undang-undang negara.

“Ia (LGBT) duduk di bawah gender dan kita tidak boleh mendiskriminasikan seseorang itu atas asas jantina. Dalam jantina itu kita sebut orientasi seksual antara lainnya,” kata Dr Mujahid lagi.

Kita bersetuju bahawa tidak boleh melakukan diskriminasi berdasarkan jantina tetapi kita bertanya di bawah gender apakah dan dalam jantina apakah terletaknya orientasi seksual LGBT? Lelaki atau perempuan? Atau ada jantina lain di sisi Dr Mujahid? Ia adalah rahsia yang terbuka bahawa LGBT bukanlah jantina. Lelaki dan perempuan ialah jantina tetapi LGBT bukan jantina. LGBT tidak lain hanyalah perlakuan sumbang yang didasarkan oleh kemahuan hawa nafsu manusia semata. Lalu mengapa ada kumpulan bersungguh-sungguh berjuang agar masyarakat dunia menerima dan mengiktiraf LGBT sebagai jantina selain lelaki dan perempuan? Tidak lain hanyalah untuk menghalalkan kemahuan nafsu serakah mereka sahaja agar tidak lagi menjadi kesalahan di sisi undang-undang dan tidak lagi dipandang jelek oleh masyarakat yang bertamadun.

Anonymous said...

https://www.mynewshub.cc/utama-sensasi/pakatan-harapan-mahu-halalkan-lgbt/

Pakatan Harapan Mahu Halalkan LGBT?

KUALA LUMPUR – Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN) digesa menyatakan pendirian mereka berhubung Lesbian, Gay, Biseksual & Transeksual (LGBT).
Penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia ( UUM), Dr. Kamarul Zaman Yusoff berkata, DAP secara terbuka telah pun menyatakan pendirian mahu menghapuskan semua peraturan dan undang-undang yang menyekat LGBT di negara ini.

“Sangat menarik untuk melihat pendirian rakan kongsi DAP dalam Pakatan Harapan khususnya PAN yang mahu memartabat dan menegakkan Islam sebagai dasar perjuangan dan mendirikan sebuah negara dan masyarakat madani dengan Islam sebagai rahmat untuk semua,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pakatan Harapan merupakan sebuah gabungan parti pembangkang yang dianggotai DAP, PPBM, PKR dan PAN.

Semalam pemimpin DAP, Charles Santiago mendesak Malaysia menghapuskan semua peraturan dan undang-undang yang mendiskriminasi LBGT dengan segera.

Kamarul berkata, kenyataan Charles itu kemudian dimuatnaik dalam laman web rasmi DAP sekali gus memberi gambaran kenyataan Ahli Parlimen DAP Klang itu turut mencerminkan pendirian rasmi DAP.

Justeru, beliau meminta Charles dan DAP mendesak Kerajaan Pulau Pinang menghapuskan Seksyen 25, Seksyen 26 dan Seksyen 28 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Pulau Pinang) 1996 terlebih dahulu.

Menurut beliau, selain peruntukan di peringkat pusat, enakmen kesalahan jenayah syariah di Pulau Pinang yang telah wujud sejak sekian lama turut tidak membenarkan LGBT.

“Kerajaan Pulau Pinang diketuai DAP. Bukan (hanya) mendesak Kerajaan Malaysia yang tidak diketuai oleh DAP,” katanya. – MYNEWSHUB.CC

Anonymous said...

Sokong PAN, Bersatu dan PKR = Sokong DAP

Sokong DAP = Sokong anti Islam

Sokong DAP = Sokong LBGT

Anonymous said...

Video Husam Promote Sumbu Ajaib Jimat Minyak . Link dia ada kat bawah

https://www.youtube.com/watch?v=qDbySUH-68E


DATO' HAJI HUSAM MUSA KONGSI PETUA UNTUK JIMATKAN MINYAK MOTOR DAN MENGURANGKAN PENCEMARAN UDARA


" Ini bukan magik ini sains.... bla bla bla. Boleh tahan 15 tahun


(Pemuda PAN Kelantan kat Sebelah macam kerang busuk dalam video ni.

Kesian kat hang What The F. Kah kah kah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails