Monday, March 12, 2018

Bongkar? Pinjaman Ah Long Melalui PPIM. Bayar RM250,000 Tapi PPIM ...




KUALA LUMPUR – Seorang wanita menuntut Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) membayar semula wang pinjaman ah long yang dibuat kepada persatuan itu berjumlah RM160,000.
Wanita yang enggan dikenali itu mendakwa, sejak Disember tahun lalu dia sudah membuat empat pembayaran sebanyak RM250,000 kepada PPIM yang menjadi orang tengah mengendalikan urusan pinjaman kepada ah long.
Pekerja sektor swasta itu mendakwa dia mula berasa musykil sejak Januari lalu selepas sukar mendapat resit pembayaran daripada PPIM.
“Saya sudah beberapa bertemu wakil PPIM dan sering menerima pelbagai alasan serta dimaklumkan kepadanya semua bayaran sudah dijelaskan kepada ah long.
“Alasan yang diterima apabila tiada resit transaksi bank dibuat dan bayaran dibuat secara manual dan runner.
“Namun saya menemui bukti transaksi bank apabila PPIM hanya baru membuat bayaran RM90,000 baru-baru ini sahaja selepas saya bertanya banyak kali tentang resit pembayaran.
“Jadi saya pelik ke mana baki RM160,000 itu pergi? Pada masa sama, saya masih diganggu beberapa ah long lagi,” katanya di luar pejabat PPIM di sini hari ini.
Dia yang hadir bersama anak dan seorang peguam turut membawa bukti transaksi bank PPIM sebanyak RM90,000.
Sebelum itu dia mengadakan perbincangan dengan Pengarah Unit Tindakan Khas PPIM, Yusuf Azmi.
Dia memberitahu telah berurusan dengan PPIM sejak Disember tahun lalu bagi menyelesaikan hutangnya dengan ah long berjumlah RM350,000.
Jelasnya, jumlah itu melibatkan seramai 64 ah long yang semuanya urusan dikendalikan oleh PPIM.
Dalam pada itu, Yusuf Azmi berkata, PPIM akan menyiasat isu jumlah yang dibayar wanita tidak sama dengan jumlah yang dibayar oleh PPIM kepada ah long.
Sudah bagi RM250,000 tapi PPIM bayar ah long RM90,000 sahaja? Pengarah Unit Tindakan Khas Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Yusuf Azmi

Mengikut rekod, katanya, PPIM telah melunaskan pembayaran pinjaman wanita itu kepada 40 ah long.
Tegasnya, pihaknya akan mengadakan sidang media bersama esok untuk memulang baki yang diminta jika terbukti berlaku ketidaktelusan dalam urusan pembayaran pinjaman itu.
“Sebenarnya pengadu mungkin tidak faham terdapat resit bank dan manual yang tidak sama akan melibatkan komisen kakitangan ketika berurusan dengan ah long.
“Anak buah saya berurusan dengan ah long dan menyelamatkan pengadu daripada diganggu, ugut dan sebagainya dan pengambilan sedikit komisen berbaloi dengan nyawa pengadu.
“Pada masa sama, terdapat bayaran yang dilambatkan untuk main tarik tali dengan ah long di mana orang ramai tidak faham dengan kaedah yang digunakan,” katanya.
Sementera itu, sesi perbincangan itu menjadi kecoh apabila sekumpulan individu hadir bertindak masuk dan cuba membawa lari beberapa fail pengadu lain.
Keadaan menjadi tegang apabila terdapat adegan tolak-menolak selain kumpulan individu itu masuk lagi ke dalam pejabat PPIM ingin merakam kekecohan itu.
Difahamkan, lebih ramai pengadu yang sama kes seperti wanita itu akan tampil mendedahkan ketidaktelusan pembayaran pinjaman ah long oleh PPIM dalam terdekat ini. – MalaysiaGazette
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Riba masih diizinkan dalam pemerintahan kerajaan umat Islam Malaysia. Bagaimana mengelaknya? Undilah partai Islam se Malaysia (PAS), yang akan mentadbir negara secara Islam.
UNDILAH PAS dalam PRU14
PAS, sebuah parti politik di Malaysia yang membawa kebahagiaan dari dunia hingga akhirat! Bukan seperti DAP, parti sekular yang menjamin 'neraka' di akhirat, kerana menentang Islam dan menentang cara hidup Islam? 
Lihat juga.. 
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

3 comments:

Anonymous said...

Jawapan kepada Riba ialah Islamic Banking. Tetapi DAP adalah anti Islam dan apa akan jadi jika Pakatan Berkuasa. Apa akan jadi kepada Perbankan Islam

https://www.ismaweb.net/2017/01/29/kata-pedang-dap-lim-kit-siang-takkan-berani-saman-pas-kerana-memang-betul-dia-anti-islam/

KATA PEDANG: DAP, Lim Kit Siang takkan berani saman PAS kerana memang betul dia anti-Islam

PEDANG menyokong 200 peratus kenyataan Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Khairuddin Aman Razali yang mencabar pemimpin veteran parti rasis dan cauvinis DAP menyaman Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

“Eloklah, saman sahajalah. Memang Lim Kit Siang anti-Islam.

“Kita cabar Lim Kit Siang bawa ke mahkamah. Sila saman. Nanti kita akan sebut banyak lagi tindakan DAP yang menentang Islam.

“Ini peluang kita untuk mendedahkan kepada orang Islam bahawa DAP dan Lim Kit Siang memang anti-Islam,” kata Khairuddin dalam satu kenyataan.

Nah, apa lagi DAP dan Lim Kit Siang tunggu?

Dia mengharapkan PAS cair dengan pujuk rayunya bagi menyertai pakatan harapan tapi sebaliknya yang dia dapat.

PAS tidak macam parti serpihannya PAN, tegas dan berpendirian. Kita harap begitulah sampai akhirnya.

PAN pula taat setia dan sanggup ikut apa sahaja arahan parti rasis dan cauvinis itu. Tapi sayang, DAP tak mempercayai kemampuannya membina kekuatan menumbangkan kerajaan BN.

PAN tak ada jentera sekuat jentera PAS. Sebab itu Lim Kit Siang dengan tebal muka sanggup menghulur salam perdamaian dengan musuhnya, PAS.

Isu DAP anti-Islam ini adalah isu yang benar, bukan rekaan.

DAP, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng boleh buat kenyataan bahawa mereka bukan anti-Islam.

Tapi, cakap, semua orang boleh cakap.

Orang menilai tindakan.

Terlalu banyak jika hendak disenaraikan. Sama seperti yang diberitahu oleh Datuk Khairuddin. Jika PAS disaman, inilah peluang untuk mendedahkan betapa anti-nya DAP dan Lim Kit Siang terhadap Islam.

Dan Pedang yakin, Lim Kit Siang tak akan berani menyaman PAS.

Dia bersama puak rasis dan cauvinis yang lain masih memerlukan undi orang Melayu dan jika tindakan saman dilakukan, ia akan menguatkan lagi sentimen Melayu anti-DAP.

Turut disertakan di bawah adalah artikel Kata Pedang mengenai DAP anti-Islam. Baca dan nilai sendiri.

Kata Pedang: Tengok, Pedang dah sebut DAP anti-Islam dengan disertakan bukti-bukti. Tapi belum lagi menerima surat cinta daripada peguam parti rasis dan cauvinis itu. Tak ada te*** barangkali.



Penafian: Kata-Kata Pedang adalah segmen lidah pengarang dan pandangan yang dilontarkan tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) sebagai pertubuhan Melayu dan Islam sederhana.

http://www.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

Anonymous said...

Jawapan kepada Riba adalah Sistem Kewangan Islam. Apa nasib Sistem Kewangan Islam jika DAP dan khadam2nya berkuasa


http://v2.ismaweb.net/2015/09/kata-pedang-bukti-bukti-dap-anti-islam-semakin-viral/

KATA PEDANG: Bukti-bukti DAP anti-Islam semakin viral

APABILA parti rasis dan cauvinis DAP mengancam akan menyaman Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), beberapa bukti DAP menentang Islam sebagai tanda sokongan kepada JAIP menjadi semakin viral. Antara bukti-bukti yang diperkatakan:

Bukti 1: Dalam Perlembagaan parti DAP, disebutkan dasar perjuangannya adalah demokrasi sekular. Ini bercanggah dengan Perkara 3 Perlembagaan negara, Islam adalah agama Persekutuan dan makna Islam sendiri yang mencakupi keseluruhan cara hidup.

Bukti 2: Prinsip sosialis sekular yang mengundang kebebasan individu tanpa kawalan agama. Ini bercanggah dengan Perkara 3, yang memberikan hak beragama dan kebebasan beragama atas hak individu serta menghormati Yang DiPertuan Agong sebagai ketua agama.

BACA: Khutbah Aidiladha: Kita tak akan mohon maaf daripada DAP, kata Mufti Pahang

Bukti 3: Siri penentangan terbuka terhadap hak demokrasi majoriti rakyat Kelantan untuk melaksanakan Kanun Jenayah Syariah (Undang-undang Hudud), sekaligus menentang keputusan Sultan Kelantan dalam titah Baginda dalam sidang DUN Kelantan Mac 2015. Bab ini ramai saksi hidup yang sanggup tampil ke mahkamah jika berlaku saman, termasuk dalam taklimat tertutup, ramai pemimpin DAP bersuara terus terang tidak bersetuju dengan kanun itu.

Bukti 4: DAP bersikap tidak menghormati malah bertindak songsang dengan prinsip Perlembagaan negara tatkala cubaan private member bill untuk meminda Akta 355 bagi meminda kadar hukuman jenayah Islam agar selari dengan hukum Islam sebenar. DAP tegar menganggapnya bercanggah dengan Perlembagaan sedangkan Parlimen adalah satu proses perundangan berlandaskan Perlembagaan.

Bukti 5: Apabila Perdana Menteri ke-4 Tun Dr Mahathir Mohamed mengisytiharkan Malaysia sebagai sebuah negara Islam pada 29 September 2001. DAP berkeras bahawa Malaysia bukan sebuah negara Islam dengan memperkenalkan kempen menentang “Deklarasi 929” sekalipun Tun Dr Mahathir menerangkan tiada perubahan pada perlembagaan Malaysia. Malah, DAP menentang sebarang perlumbaan antara UMNO dan PAS untuk menjadi parti yang lebih Islamik pada sidang media 22 September 2002.

Bukti 6: DAP menolak pengenalan subjek TITAS (Islamic and Asian Civilisation Studies) di Institut Pengajian Tinggi Swasta.

Bukti 7: DAP menganggap amalan agama Islam seharusnya terhad untuk amalan peribadi sahaja sedangkan hakikat amalan Islam menjangkau bukan sahaja amalan peribadi tetapi mencakupi keseluruhan aspek kehidupan.

Bukti 8: DAP pada 22 Ogos 2012 mengatakan Hudud dan Negara Islam bukanlah polisi dalam Pakatan Rakyat lantas menolak sebarang usaha yang berkaitan dengan agenda Islam walaupun terhadap rakan pakatan mereka sendiri.

Bukti 9: DAP tegas mempertahankan pendirian mahu menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara sekular dan berusaha supaya syariat Islam seperti perundangan hudud tidak dilaksanakan di negara ini.

Bukti 10: Pimpinan DAP yang “islamophobic” seringkali menyindir dan campurtangan dalam isu-isu seperti kod etika berpakaian yang dituduh sebagai usaha islamisasi, isu sambutan Halloween dan Valentine bagi umat Islam, mengadakan pesta Oktoberfest dan konsert secara terbuka, isi khutbah Jumaat dan pelbagai lagi perkara sama ada di dalam status FB atau twitter yang mengundang kemarahan umat Islam.

Anonymous said...

Katakan tidak kepada Pakatan Harapan

https://www.ismaweb.net/2018/01/23/ekstremis-kristian-hina-al-quran-rasulullah-terlalu-jahat/

Ekstremis Kristian hina al-Quran, Rasulullah terlalu jahat

Oleh Siti Fatimah Ishak

BANGI, 6 Jamadilawal 1439H, Selasa – Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) melahirkan kebimbangan dengan tindakan anti-Islam yang makin kurang ajar menghina agama secara lantang di media sosial.

Ketua Biro Islamiyatnya, Ustaz Omar Kassim berkata, ia berlaku berkemungkinan disebabkan tiada tindakan dan penguatkuasaan yang tegas, meskipun berulang kali gesaan dibuat.

Katanya, rata-rata individu biadap ini secara lantang dan terbuka menghina dan mempersoal apa saja berkaitan Islam termasuk al-Quran.

Mengulas mengenai kenyataan Ekstremis Kristian, Clement Chin yang menuduh al-Quran sebagai sebuah kitab cetak rompak, katanya dakwaan itu terlalu berniat jahat.

“Siapa dia untuk bercakap mengenai al-Quran yang merupakan kitab suci umat Islam? Sudah terang lagi bersuluh apa yang dilontarkan terlalu celupar.

“Pihak polis tidak boleh lagi mendiamkan diri. Lelaki ekstremis ini perlu di tangkap serta-merta. Seluruh umat Islam mesti merasa terhina dan marah dengan kenyataan itu,” katanya ketika dihubungi hari ini.



Semalam Ismaweb.net menerusi laporan portal Menara.my mendedahkan kenyataan penghinaan pemimpin Bersih itu antaranya mendakwa 70 peratus isi kandungan al-Quran adalah dicedok daripada cerita-cerita lama sebelum kewujudan Islam.

“Tahukah kamu bahawa terdapat sekurang-kurangnya 26 versi teks al-Quran? Mengapa kamu membaca kitab cetak rompak? Kandungan al-Quran adalah 70 peratus cerita-cerita yang wujud sebelum Islam yang ditiru,” tulis ekstremis itu yang dirangkaikan kepada seorang pengguna lain bernama Abdul Basit Abdul Azeez.

Clement juga menuduh Nabi Muhammad sebagai sesat kerana menggunakan kalimah Allah bagi Tuhan, yang disifatkannya sebagai berasal daripada sembahan masyarakat pagan Makkah.

Bukan itu sahaja, dia turut menuduh umat Islam sedang memuliakan syiar Dewa Bulan Hubal.

Ekstremis Kristian itu berkata, apa yang dilakukan umat Islam adalah tanda betapa makbulnya doa pagan Abu Sufyan ketika perang Badar sewaktu menentang umat Islam.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails